ПОЛЕЗНИ И ЗДРАВОСЛОВНИ ХРАНИ ЗА ЖЕНИТЕ

ПОЛЕЗНИ И ЗДРАВОСЛОВНИ ХРАНИ ЗА ЖЕНИТЕ

Диетата за здравословен начин на живот е известна на мнозина - менюто следва да е разнообразно и балансирано. Да видим кои са здравословните храни за жените.
Закуската е от голямо значение, тя енергизира тялото за целия ден. Ето защо диетолозите препоръчват да включите в закуската си основно въглехидрати и протеини за да бъдете заредени с енергия и сити.

Здраве

Ето няколко примера за добра закуска:

  • Овесени ядки
  • Сандвич със сирене
  • Омлет със зеленчуци
  • Сладкиши със заквасена сметана и конфитюр
  • Извара с плодове или плодове
  • Каша от елда със сини сливи и 2 варени яйца
  • Сандвичи с пуешко / пилешко и зеленчуци

Как да си приготвите здравословни чийзкейкове?
Продукти за 2-3 порции: 400 грама извара със съдържание на мазнини 2-5% (по-добре е да вземете пресовано, не зърнено), 2 яйца, 2 супени лъжици тръстикова захар (или друг подсладител), 2 супени лъжици брашно (ориз или пълнозърнесто). С
мелете извара със захар и яйца, добавете брашно и оформете сладкиши със сирене. Пържете по 2-3 минути от всяка страна в незалепващ тиган или кокосово масло. Сервирайте с нискомаслена заквасена сметана / кисело мляко и конфитюр.

Здраве

Как да си приготвите здравословен обяд?
Обядът трябва да се състои от сложни въглехидрати, протеини и фибри. Така тялото ще се чувства сито за дълго време и да избегне преяждането по време на вечеря. Любителите на супата могат да наблегнат върху нискомаслените бульони: пилешки или рибни.
Вкусен обяд за 3-4 порции: 200 грама пилешки гърди, 400 грама броколи, 1 глава лук, 200 мл нискомаслена сметана. Варете пилешкото месо около 15-20 минути, броколито отделно, за около 10-15 минути. Смесете бульоните и добавете ситно нарязан лук. Варете ги отново на огъня, докато добавяте постепенно сметана, за да стане кремообразна. По желание можете да добавите малко сурово настъргано сирене.
Коя вечеря е здравословна?
За вечеря трябва да изберете комбинация от протеини и фибри. Например, печена риба със зеленчуци, пилешки котлети с тиквички, омлет от протеини и пресни зеленчуци, постно говеждо със зелен грах.

Източник снимка 1 - https://lesnirecepti.bg/
Източник снимка 2 - http://toate-retetele.com/




Прочетено: 746 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 110, Февруари 2021

КАК ДА НАМАЛИМ РИСКА ОТ ИНСУЛТ

Гергана Дончева

В забързаното всекидневие като че ли никой не се замисля за опасности, които „дебнат зад ъгъла“ с напредването на възрастта. Инсултът е животозастрашаващо състояние, с което се срещат немалко хора на различна активна възраст.

Въпреки че по-голямата част от хората, които страдат от инсулт, са над 60-годишни, до 10 процента от всички инсулти се случват при тези под 45-годишна възраст. Бебета, ученици в гимназия и млади хора също могат да получат инсулт. Той може да се развие неочаквано.

Натурално идва въпросът какво да направим за да намалим риска от инсулт, кое е правилното житейско поведение за да избегнем евентуална “среща” с нежеланото състояние.

Един от най-сигурните начини за превенция от тази коварна болест е като направите здравословни промени в начина на живот. Здравословният лайфстайл благоприятства предпазването не само от инсулт, а и от много други нежелани състояния.

Според информация, качена на сайта на Световната Здравна организация (СЗО) рисковите фактори за инсулт са подобни на тези за коронарна болест на сърцето и други съдови заболявания. Ефективните стратегии за превенция включват насочване към ключовите модифицируеми фактори: хипертония, повишени липиди и диабет. Водещите рискове, дължащи се на начина на живот са: пушене, ниски нива на физическа активност, нездравословна диета и коремно затлъстяване. Комбинациите от такива стратегии за превенция се оказват ефективни за намаляване на смъртността от инсулт дори в някои условия с ниски доходи.

Здраве

Министерството на здравеопазването и социалните услуги на САЩ посочва следните най-важни стъпки, които можете да предприемете, за да намалите риска от инсулт:
• Поддържайте кръвното налягане в нормални граници;
• Ако пушите, откажете се;
• Поддържайте кръвната си захар в нормални граници;
• Ако имате сърдечно заболяване, лекувайте го;
• Поддържайте нивата на холестерола в нормални граници;
• Поддържайте здравословно тегло;
• Станете по-активен човек, движете се;
• Хранете се здравословно.
Извършването на тези здравословни промени може също да помогне за намаляване на риска от сърдечни заболявания и диабет.
Трите най-често задавани въпроси в Гугъл относно редуциране на риска от получаване на инсулт са:

  1. Какви храни намаляват риска от инсулт?
  2. Как можете да предотвратите инсулт по естествен път?
  3. Може ли питейната вода да помогне за предотвратяване на инсулт?

Здраве

А ето и отговорите по темата:
Според Geisinger (здравна и уелнес организация, фокусирана върху улесняването на по-доброто здраве чрез първична помощ, специализирана медицина и други) храни с високо съдържание на калий, като сладки и бели картофи, банани, домати, сини сливи, пъпеш и соя, могат да помогнат за поддържането на здравословно кръвно налягане, което е водещ рисков фактор за инсулт. Богатите на магнезий храни, като спанак, също са свързани с по-малък риск от инсулт.

Според Медицински Университет Харвард можете да предотвратите инсулт по естествен път като ядете четири до пет чаши плодове и зеленчуци всеки ден, една порция риба два до три пъти седмично и няколко дневни порции пълнозърнести храни и нискомаслени млечни продукти. Съветват да правите повече упражнения - поне 30 минути активност на ден и по възможност повече. Отказването на пушенето е препоръчително.

Здраве

Редовното пиене на вода предотвратява дехидратацията. Това може да играе роля за поддържане на кръвта по-малко вискозна, което от своя страна предотвратява инсулт.
Добре е да знаем, че рехабилитацията след инсулт е надпревара с времето и колкото по-бързо започне лечението при специалисти (в специализирана болница за рехабилитация например), толкова по-големи шансове има за възстановяване на двигателните функции. Възстановяването може да се извърши и в рехабилитационен център, а физиотерапията е неизменна част от лечебния процес. Повече за лечение след инсулт можете да научите в подробна статия, която представя как се лекува инсултът.

Фото: Личен архив на Гергана Дончева

Източници:

  1. Уебсайтът на Clinica Bg. [cited 2 февруари 2021]. Available from: <https://clinica.bg/1510-Kak-da-namalim-riska-ot-insult?>.
  2. Уебсайтът на Geisinger. [cited 2 февруари 2021]. Available from: <https://www.geisinger.org/health-and-wellness/wellness-articles/2018/05/08/13/47/these-brain-foods-could-cut-your-risk-of-stroke>.
  3. Уебсайтът на Harvard Medical School. [cited 2 февруари 2021]. Available from: <https://www.health.harvard.edu/womens-health/8-things-you-can-do-to-prevent-a-stroke>.
  4. Уебсайтът на Medicine.net. [cited 2 февруари 2021]. Available from:  <https://www.medicinenet.com/can_drinking_water_help_prevent_a_stroke/article.htm>.
  5. Уебсайтът на University of Pittsburgh Medical Center. [cited 2 февруари 2021]. Available from: <https://share.upmc.com/2017/09/causes-of-stroke-in-young-adults/#:~:text=Although%20the%20majority%20of%20people,the%20signs%20and%20react%20quickly>.
  6. Уебсайтът на US Department of Health and Human Services. [cited 2 февруари 2021]. Available from:  <https://health.gov/myhealthfinder/topics/health-conditions/heart-health/reduce-your-risk-stroke>.
  7. Уебсайтът на World Health Organization. [cited 2 февруари 2021]. Available from:  <https://www.who.int/bulletin/volumes/94/9/16-181636/en/ >.
  8. Уебсайтът на Болница за рехабилитация „Сердика“. [cited 3 февруари 2021]. Available from: < www.serdika.com/stroke >.



Прочетено: 764 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 110, Февруари 2021

ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА БЕЛИТЕ ДРОБОВЕ СЛЕД ПРЕКАРАН COVID-19

 

* Специално интервю на д.м.н. Емил Янков за сп. FLM

Емил Янков е трето поколение с професионална изява в сферата на медицината, завършил е Технически Университет (София), Медицински Университет (София) и   университета Sheffield. Започва професионалния си път преди 22 години, като се занимава с техническа поддръжка и ремонт на медицинска апаратура. В последствие открива собствена верига SPAи уелнес центрове „Бюти Мед СПА“, както и извършва бизнес консултиране за СПА салони.

През 2014 година осъществява поредната голяма мечта като отваря врати на МБПЛР „Сердика“ (София), а през 2018 година – на Резиденция за възрастни „Сердика“ (Банкя). Към 2020 година „Сердика“ е най-голямата болница за рехабилитация в България, а същата година е поставено начало на първия у нас Център за роботизирана рехабилитация. Днес д.м.н. Емил Янков е изпълнителен директор на болница за рехабилитация в България – „Сердика” и създател на първия Център за роботизирана рехабилитация в България. Той живо се интересува от развитието на технологични решения, които са в помощ на хората с увреждания, както и от инвестиции в здравния сектор.

Емил Янков

Откъде е интересът Ви към рехабилитацията и как решихте да развивате именно този сектор на медицински услуги в България?
Докато активно се занимавах с уелнес и спа центрове наблюдавах как се развива медицинският сектор в направление възстановяване и грижа при тежки състояния като инсулт, последици от катастрофи след оперативна намеса. Тогава осъзнах реалната нужда от универсално място, на което да могат да бъдат намерени всички необходими медицински услуги за възстановяване при такива състояния. Забелязах, че в чужбина на едно място могат да бъдат лекувани деца с церебрална парализа, лица с болест на Паркинсон, възрастни с усложнения след инсулт, всякакви неврологични травми, онкологични заболявания, както и да обгрижват пациенти, които не могат да бъдат медицински обслужвани в домашна среда.

Желанието ми за предоставяне на по-качествен живот в България ме вдъхнови и ме подтикна да не се отказвам от тази страхотна идея – да имаме всички тези медицински услуги под един покрив.

Във Вашата болница възстановявате пациенти след инсулт, смяна на тазобедрена става, ДЦП, травми на главата и гръбнака, как се стигна до рехабилитация на белите дробове след прекаран COVID-19?
От години инвестираме в посока здраве и по-качествен живот, затова от началото на съществуването на Болница за рехабилитация „Сердика“ развиваме качествата на моя екип – пращаме ги периодично на различни обучения по света, за да осъвършенстват професионалните си умения. Рехабилитацията е нашата сила, в това сме най-добри и знаем, че ще сме полезни и в направление белодробна рехабилитация. Имаме нужните уреди за този вид рехабилитация, както и сертифицирани специалисти, които да прилагат рехабилитационните програми за изчистване на белите дробове, така че предлагането на този вид медицинска услуга беше логическо продължение на нашата дейност, на мисията ни.

Най-често какви симптоми имат пациентите след COVID-19, които се обръщат към Вашата болница?
Усещането, че не получават достатъчно въздух, кашлица и затруднено дишане са сред най-повтарящите се оплаквания, наред с непрестанни пориви за отхрачване, напрежение в белите дробове, усещане за задух и чувството на умора след кратки физически дейности, например при изкачване на стълби.

Обаждат се и хора, които са преболедували бронхопневмония например, без да са имали досег с коронавируса. При такива случаи симптомите са не по-различни и се прилага успешно рехабилитационната програма за изчистване на белите дробове.

В какво се състои белодробната рехабилитация след прекаран COVID-19 и за кого е подходяща?
Процедурите са подходящи за лица след прекаран COVID-19, бронхопневмония и други състояния със симптоми, които вече споменах, независимо от възрастта. В зависимост от конкретното състояние на пациента се изготвя индивидуална рехабилитационна програма, която може да съдържа различни компоненти:

  • Вибрационен (перкусионен) масаж – той подобрява циркулацията в областта на гърдите и чрез него се образуват вибрации, които помагат заседналите в бронхите секрети да се отделят.
  • Инхалации в комбинация с медикаментозно лечение при необходимост – това е класически метод, който доказано улеснява дишането и има траен ефект.
  • Тренировки на ходеща пътека – извършват се под контрола на наш специалист, който насърчава пациента да заеме правилна позиция на тялото, контролира интензитета на самото упражнение, а това води до подобрено дишане.
  • Велотренировка – и тук целта е подобряване на дишането чрез прецизно преценен интензитет и позиция на тялото.
  • Целенасочени физически упражнения, съчетани с правилно дишане.
  • Кварцова лампа – предимствата на кварцовата лампа и ползите от нейното използване са познати на хората от десетки години, а кварцовите лампи, с които разполагаме в болницата са за професионална употреба и ефектът е осезаем още след първата процедура.

Разбира се наред с това екипът работи и над емоционалното състояние на пациентите – да запазим позитивния дух на хората, които са ни се доверили е също толкова важно, колкото и да ги излекуваме.

Какви пакети се предлагат за възстановяване след COVID-19?
Решихме да улесним пациентите като предлагаме два различни пакета за възстановяване на белите дробове, в зависимост от това колко тежко е тяхното състояние: 14-дневен и 20-дневен пакет.
Пакетите включват настаняване, три хранения на ден със здравословно меню, двуразова рехабилитация всеки ден, два пъти лекарска визитация на ден, светлолечение, вибрационни масажи, инхалации и упражнения според индивидуалната рехабилитационна програма.
Повече информация можете да намерите на нашия уебсайт serdika.com.

Възможно ли е амбулаторно лечение на последиците от COVID-19?
Всичко зависи дали състоянието на пациента го позволява. Това трябва да се уточни с екипа при безплатната преглед-консултация по време на приема за този вид рехабилитация. Индивидуално е.

Как могат хората да научат повече за белодробната рехабилитация след коронавирус спрямо тяхното конкретно състояние?
Създадохме национален телефон 0700 70 112, които е на разположение всеки ден от 8:00 до 19:30 часа, включително през уикенда. Когато позвънят на този телефон пациентите получават отговори на своите здравни въпроси, свързани с нашите компетенции, както и обслужване, което ги улеснява максимално преди приема.

Какви са очакваните резултати?
Рехабилитацията след прекаран COVID-19 е от съществено значение за общото състояние на човека и затова не е изненада тенденцията за подобрено общо физическо състояние, осезаемо намалено затруднено дишане, храчките също намаляват, подобрено настроение и намалена тревожност.

Проучването, което правим сред пациенти, преминали възстановителната ни програма, показва дълготраен ефект след приключване на рехабилитационния процес.

Работите ли с НЗОК и има ли клинична пътека, по която да се извършва тази рехабилитация?
Да, работим със Здравната Каса по всички клинични пътеки за рехабилитация. Не съществува клинична пътека за рехабилитация на бели дробове след прекаран коронавирус, ето защо я осъществяваме чрез свободен прием.    

Ще продължите ли да предлагате белодробна рехабилитация и след като светът забрави за COVID-19?
Разбира се, че да - белодробната рехабилитация, както и превенцията от белодробни заболявания са ключът към един по-качествен живот, особено в град като нашия, в който въздухът не винаги е толкова чист, колкото ни се иска. Обърнете внимание на нивата на замърсяване през зимата например, представете си как тези вредни вещества системно се натрупват в белите ни дробове и то неусетно.
Болница „Сердика“, както и Резиденция за възрастни „Сердика“ се присъединиха към националната мрежа с измервателни уреди за замърсяване на въздуха AirBg.info, като нашите измервателни клетки са съответно под номера́ #42864 и #46072. 

Интервюто взе Гергана Дончева

Повече информация относно белодробна рехабилитация след прекаран коронавирус можете да научите на www.serdika.com/secure и на телефони 0700 70 112 , 0884 500 666.




Прочетено: 1539 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 110, Декември 2020

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 109: ВЕЛИКОБРИТАНИЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛНО ЗАРАЗЯВА ЗДРАВИ ХОРА С КОРОНАВИРУС

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино





Модерните сайтове:   Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски манта - Дамски рокли