Шопинг манията става все по-разпространено средство за справяне със стреса и скуката. Днес, за да прекараш свободния си ден, можеш да отидеш на пазар, кино или да хапнеш с приятели. А единственият начин да си позволиш всички с оглед на време, е да посетиш гигантските търговски центрове, тъй наречените молове – последен писък в модата. Разбира се, мащабите им са твърде различни, но, стремейки се към най-доброто, ще отправим поглед направо към Дубай, перлата на Обединените арабски емирства, за да се насладим на гения на човешката мисъл и архитектура, на нестихващото вдъхновение и невъобразим разкош, където се намира единствения в света седем звезден хотел “Бурж ал Араб”.
Дубай е една от най-известните туристически и шопинг дестинации. Пазаруването се е превърнало в нарицателно за богатата страна заради факта, че тя е безмитна зона. Но Дубай е много повече от това. През последните години емирът се зае с нереалистични на пръв поглед проекти, обединени от концепцията всичко да бъде “най” – изграждането на най-големите изкуствени острови в света, построяването на най-високата сграда в света. Това привлече вниманието на най-богатите хора, а съответно и на модата. Всъщност именно модата в Дубай е от изключително голямо значение за неговата икономика, тъй като точно тя привлича туристите от цял свят. Ето защо не е случаен фактът, че всяка голяма марка има представителство тук. Поради високите температури, които не позволяват пълноценна разходка през по-голямата част от деня, луксозните брандове са съсредоточили своите локации в луксозни молове. Разбира се, там цените са по-високи, но за всички любители на тръпката от договарянето на по-ниска цена, са масовите пазари. Там се предлагат облекла на местни дизайнери от по-нисък клас, както и традиционни дрехи.
Според класация, направена от онлайн списанието Askmen, най-луксозното място за пазаруване е в Дубай и се нарича „Мол ъф Емирейтс”, въпреки че през 2008 г. отстъпи първото място по големина на “Дубай мол”. Като се имат предвид мащабите му, определението мол е някак си крайно недостатъчно, за да опише всичко реално и на пръв поглед нереално, което можете да видите там. Събрани под купола на мола са не само магазини на световноизвестни дизайнери, а също закрит ски курорт, кино с 14 зали, театър, цял увеселителен парк. Отделно са привлекателни и местата за отдих – кафенета и сладкарници и изисканите ресторанти с национална кухня, задоволяващи вкусовете и на най-претенциозните си клиенти. Но определено ски курортът с планината и ски лифтът са ненадминатото чудо на целия търговски център, заслужено удостоен с определението най-луксозен търговски център.
Комплексът представлява купол, изолиран от външните високи температури. Външно конструкцията на Ски Дубай не е свръх голямо постижение от архитектурна гледна точка, но влезеш ли вътре си сякаш в друг свят – ледена, снежнобяла приказка. Самият ски курорт се разппростира на площ, колкото за три футболни игрища. Огромната площ от 22 500 кв. метра склонове и падини е покрита с цели 6000 тона изкуствен бял сняг. Това му позволява да побере рекордните 1500 посетители. За тях са всичките 5 писти с различна височина и наклон в зависимост от желанието на гостите на мола. Склоновете му са терасирани, за да се избегне опасността от опасни лавини. В най-голяма близост се намират остъклените кафенета Кафе и Сейн Мориц, където след ски любителите на зимните спортове могат да се стоплят с напитки по желание – а асортиментът е наистина богат…
През 2006 г. за пръв път се провежда седмица на модата в Дубай. Организаторите споделят, че основната цел на събитието е развитие на модната индустрия в региона. Така емирството освен в туристическа и шопинг дестинация, се превръща и в моден център на Средния Изток.
Снимки:
1. – 4. „Мол ъф Емирейтс”.
Фото: travel.sulekha.com
5. – 8. Луксозните бутици в “Мол ъф емирейтс”.
Фото: Петя Кошева
9. – 10. Ски конструкцията “Ски Дубай”.
Фото: Петя Кошева
11. Младата дизайнерка Сулафа Филфилан (в ляво) приема аплодисменти в края на представянето на нейната колекция по време на седмицата на модата в Дубай.
Фото: www.ecopolis.org