В последните няколко години се оказва, че храната е нещо, което повечето от нас пазят като спомен от своите пътувания по света. Факт е, че все по-често туристите избират своята дестинация в зависимост от това, което могат да сложат в стомаха си. С тази тенденция се съобразяват и туроператорите, които предложиха нова услуга в своето портфолио – кулинарен туризъм. Днес бизнесът с пътувания, провокирани от интереса към храната на другите народи, се намира там, където беше еко туризмът преди 20 години – съвсем в началото, но с генериран огромен интерес.
Според специалистите в бранша човек отваря врата към нов свят с всяко ново ястие. “През последните пет години се наблюдава изключителна промяна в начина, по който се изгражда маркетинга на нашия бранш”, заявява Ерик Уолф, президент на международната асоциация за кулинарен туризъм. Според проучвания на организацията, проведени във Великобритания, 53% от респондентите заявяват, че консумирането на традиционни местни ястия е важна или изключително важна част от тяхната почивка. 86% от британците признават, че задължително опитват местна храна, когато са в чужбина.
Проучванията на общественото мнение са категорични – супермаркетите са изиграли съществена роля за повишаване на интереса към чуждестранната кухня. Фактът, че в големите вериги магазини се продават храни от цял свят съответно повишава и интереса към страните, от които те произхождат. Друга причина за популяризирането на кулинарния туризъм е, че китайските, японските или индийските ресторанти в чужди държави не спазват оригиналните рецепти или използват заместители на някои продукти. Така се губи оригиналният вкус на ястието и безспорно пътуването в съответната страна, откъдето произхожда то, дава възможност да се компенсира този пропуск.
Безспорно, кулинарният туризъм помага за опознаване на местната култура. Изследванията са категорични: туристи, пътували в Индия, обикновено имат предпочитания към храната от даден регион, и не харесват специалитетите на друга област, например. Търговското последствие пък е факта, че когато туристите се завърнат в родината си, обикновено започват да търсят продуктите или ястието, което са консумирали в чужбина.
Ето и един кратък пример в подкрепа на всичко казано дотук. Чикаго е сред пионерите в кулинарния туризъм. Властите в града наемат известен главен готвач, който ръководи годишно 275 събития, свързани с храната. Едно от тях е 11-дневен фестивал, който се провежда през юли. Той привлича средно около 3.5 млн. туристи, които консумира над 30 000 кг ребърца и близо 250 000 парчета пица. Хотелите пък отчитат 90% посещаемост.
Снимки: www.delivery.superstock.com, i88.servimg.com, www.puerto-rico-tourism.com