ПРОФЕСИОНАЛНИЯТ СТАЙЛИНГ В ТЕЛЕВИЗИОННАТА ЖУРНАЛИСТИКА

ПРОФЕСИОНАЛНИЯТ СТАЙЛИНГ В ТЕЛЕВИЗИОННАТА ЖУРНАЛИСТИКА

Протокол за косата, грима, маникюра

Кирил Александров

II част

Завършващите детайли в професионалния стайлинг в телевизионната журналистика, които придават на личността престиж, личен стил и елегантност са косата, гримът и маникюрът.
Протоколните аспекти в тези три направления се подчиняват на също така строги правила, както и в същинския стайлинг. Класическите силуети отново са водещи, а главната концепция: минимализъм и изчистени линии.

А) Протокол за косата
Известният фризьор Георги Петков споделя, че основен протоколен аспект за косата в телевизионното пространство е: „стилна и модерна в деловия етикет“. Той допълва, че добрият стил на прическата се обвързва с ненатрапчивост (в това число и като дължина, и като цвят). Важно е тя да бъде по-прецизна, изпипана“.
Протоколът за косата може да варира  в зависимост от тематичността на предаването: „Ако е за „Новини и актуални предавания“ – от къса до средно дълга коса. Необходимо е косата да е в натурални тонове и естествена форма (права или на леки вълни, прибрана на ниска опашка или кок).“ За „Новини“ винаги се схваща, че видът трябва да е безупречен, строг и официален. Такава коса обикновено за дамите е прибрана коса, на нисък кок, или на среден път. Тънък технически момент е, че ако има бретон, то той трябва да е съобразен с посоката на осветлението. „Най-често фронтално заснемане е водещо за „Новини“.

Протокол съществува не само за продукциите „Новини и актуални предавания“, но и за живи включвания на репортери, както и за външни снимки и продукции. „За репортерите е допустимо да имат по-небрежна визия, ако са на гореща точка, например. Ако обаче репортерът отразява събитие, то трябва той да изглежда отново във форма, безупречно, да е спазен етикетът.“. Необходимо е да се отбележи, че протоколните аспекти при репортерите варират по логически причини от спецификата на дадено мероприятие, както и от обстоятелства като дрескод, например.

За да съизмери визията в косата на българските водещи, Георги Петков споделя, че разликите между българските водещи и водещите от ББС са минимални (прави коси, с лека чупка също, коса на среден път). „Водещите на забавните шоу-програми по американските телевизии са една идея по-ескцентрични, например, но често жените само и то някои“, издава още той.

Видове прически за мъжете-водещи
За добрата мъжка прическа подстриганата коса и линията са най-важните фактори. „Допълнителните стилизиращи ефекти изискват предпазливост и професионална намеса на фризьора. Прекаляването с гел не изглежда добре на екран. Косата лъщи и създава впечатление, че е мръсна. Оформянето в прическа стил „последната приумица на Бекъм“ е също недопустимо, както и леко наболата брада.“

Прическата на мъжете в телевизията се съобразява с физическите характеристики на формата на лицето. Затова и са „открити“ най-добрите „правилни“ прически, които направени така, предполагат и скриване на някои дефекти (например високо чело).

Видове установени стилови решения спрямо индивидуалните черти за мъжете-водещи:

Прически мъже

*Илюстрациите на фигурите са взети от книгата на Ина Асса: Насоки за облеклото в ефир (Насоки за мъжете-водещи).

Видове прически за жените-водещи
Прическите за дамите се определят отново в зависимост от физическите характеристики на лицето. И тук важи техническата особеност, че дадени прически прикриват несъвършенства, за да изпъкнат други качества в лицето.

Видове установени стилови решения спрямо индивидуалните черти за жените-водещи.

Прически жени

*Илюстрациите на фигурите са взети от книгата на Ина Асса: Насоки за облеклото в ефир (Насоки за жените-водещи)

Б) Протокол за грима
Друг допълващ елемент от визията със самостоятелно значение, функционалност и творческа инициатива е гримът. Историческото начало на грима ни отвежда в Древен Египет, където: „египтяните подготвяли гримовете по специални технологии - от билки, цветя, различни растения и етерични масла. Освен естетическия ефект, гримовете имали за цел и да пазят очите и кожата от слънчевите лъчи и инфекции.“

Според Ивайло Андреев - експерт и гримьор в телевизионната индустрия: „ (…) друга особеност е, че за да работи в телевизия, гримьорът сам трябва да е прилично облечен, да спазва етикет, когато гримира звезди, лица на телевизия, или популярни личности. Доброто възпитание виинаги е голям плюс. Добрият професионалист е ценно да усеща настроението на конкретна ситуация и да я владее, съответно“.

Характерна особеност на телевизионния грим е, че той е по-плътен като консистенция и цели да направи кожата безупречно изчистена. „В другите сфери, в които също гримът стои пред камера (в киното, за фотосесии), той е много по-деликатен“.
Друга особеност е, чепротоколът се определя в зависимост от предаването (Новини или развлекателна програма). За България е прието и едно от първите правила е водещият да се харесва. Гримът винаги се съобразява със стайлинга. За дамите той предполага повече възможности в цветовете: в гланц, червила, сенки, руж. Винаги цветовете следва да кореспондират, неутралния клепач с естествени тонове се предпочита. Най-често за дамите се прави опушен клепач, като се цели акцентиране на очите. Червилото е важно да е неутрално, допуска се и червено червило, но се взема предвид формата и големинаата на устните (счита се, че естетически то акцентира само плътни устни, с добра форма и обем).

Грим за телевизионната индустрия съществува и за мъжете. Гримът им включва основа (скриване на несъвършенствата, използване на коректори за сенките под очите, ако съществуват такива, изравняване на тена на кожата, озаряване).
Добрият гримьор се познава по качеството на неговата основа. Ако тя е в различен цвят от натуралния цвят на водещия, то на камера този ефект още повече се засилва и предизиква ефекта „маска“. Този ефект се гледа насмешливо от страна на аудиторията и е обект на критика от множество гримьори.

За актуалността в грима се вземат предвид както характерните грим-тенденции в световен мащаб, така и наложените стандарти във визията на локално равнище. „В Германия и Австрия гримът е по-лек и водещите изглеждат по-свежо и натурално. В Испания, Италия и у нас цялостният стайлинг е доста по-пищен, пипнат, търси се по-плътен грим. Това е обяснимо с културните различия на страните, манталитетът им. При нас по-гримираните жени с по-тежък грим се харесват значително повече, от тези, които не употрябват разкрасителни продукти и козметика. Все пак, не бива да забравяме, че телевизията не е радио, човек слуша предимно с очите и трябва да получи това, което му харесва“.

В) Протокол за маникюра
Историята на маникюра датира от хилядолетия. „Маникюрът датира като практика от поне 5000 г. в Индия, където се е използвала хна за лакиране на ноктите. Практиката се разпространява в Китай, където императрица Цъси става известна със своите дълги и украсени нокти“.
Маникюрът е детайл, който понякога може да създаде цялостно впечатление не само за отделния човек, а и за телевизионните водещи. Положението на ръцете в кадър зависи от конкретното действие, затова маникюрът следва да е безупречен.
Правилото за мъжете е ноктите да бъдат грижливо изрязани, не се приемат дълги нокти, както и „хигиенни“ нокти, които се ползват с лоша репутация.

Жените-водещи разполагат с повече възможности във визията на ноктите, поради използването на лак за нокти и различните типове маникюр. Най-популярната визия на ноктите в последно време е т.нар „френски маникюр“. „Така нареченият френски маникюр е измислен от Джеф Пинк, основател на професионалната марка за нокти ORLY, през 1976 г., който се заема да измисли маникюр, който да пасва с промените в тоалета на дамите. Ноктите с френски маникюр се характеризират с естествен или розов основен цвят и бели връхчета“. Използването на френски маникюр предполага лесна съчетаемост с останалите елементи от визията.
Класическият червен маникюр се допуска, но се съобразява с тематиката на предаването. Дъжината за дамите е също обект на внимание, не бива ноктите да се прекалено заострени, тригъглни, както и с атрактивни цветове. Водещи са естествените линии и форми на ноктите, грижливо оформени. Избягват се различните видове рисунки върху нотките, лепенето на орнаменти, камъни, неонови, искрящи цветове.

* Настоящата публикация е въз основа на дипломната работа на Кирил Александров на тема "Професионалният стайлинг в телевизионната журналистика (Сравнителен анализ на bТV, БНТ, Нова телевизия)" с научен ръководител проф. д.н. Любомир Стойков, защитена с отличен 6 през 2020 г. във Факултета по журналистика и масова комуникация

Източници:
1. Интервю с Георги Петков специално за дипломна работа „Професионалният стайлинг в телевизионната журналистика“, ФЖМК, София, юли, 2020.
2. Асса, Ина. Насоки за облеклото в ефир (Насоки за мъжете-водещи). Е-книга, PDF формат, БНТ, 2016
3. Темнилов, Атанас. Кратка история на грима. Hightviewart.com (online), 2012. [Цитиран: 01.06.2020]. Достъпно на адрес: http://www.highviewart.com/krasota/kratka-istoriya-na-grima-17.html 
4. Интервю с Ивайло Андреев специално за дипломна работа „Професионалният стайлинг в телевизионната журналистика“, ФЖМК, София, юли, 2020.
5. Маникюр. Уикипедия. [Цитиран: 01.06.2020]. Достъпно на адрес: https://bg.wikipedia.org/wiki/Маникюр




Прочетено: 3174 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 109, Ноември 2020

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 108: Професионалният стайлинг в телевизионната журналистика
   БРОЙ 108: Fashion.bg с колекция на Фестивал на модата и красотата 2020
   БРОЙ 107: ТЕСА ЮРЯШЕВИЧ: КАКВО Е ДА СИ БЛОГЪР И МОДЕН РЕДАКТОР ДНЕС?
   БРОЙ 104: КИАРА ФЕРАНИ – ФЕНОМЕНЪТ СРЕД МОДНИТЕ БЛОГЪРИ
   БРОЙ 98: ЗА ПЪРВИ ПЪТ В СВЕТА – ТЕЛЕВИЗИОНЕН ВОДЕЩ С ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing