Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество Бизнес

ДРЕХИ, ПРОИЗВЕДЕНИ В ЗАТВОРА

от FLM
05.01.2024
Време за четене: 2 мин.
983
A A
ДРЕХИ, ПРОИЗВЕДЕНИ В ЗАТВОРА
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Скрити далеч от очите на обществеността, затворниците често се превръщат в тихите шивачи, създаващи  дрехите, които носим. В опит да намалят разходите и да увеличат производството, някои модни марки сключват договори със затворите, превръщайки поправителните домове в импровизирани работилници. Въпреки че тази практика може да изглежда като рентабилно решение, тя повдига някои етични въпроси: експлоатират ли се затворниците за печалба? Плащат ли им справедливо за труда и това не е ли модерна форма на обвързано робство? Или пък е начин за фокусиране върху развитието и творческото изразяване, и е шанс за реинтеграция на затворниците в обществото?

Затворниците са тихите шивачи, които създават облекла, които носим, без да знаем.

Рехабилиация или експлоатация
Затворническият труд винаги е бил асоцииран с идеята за наказание. За лишените от свобода той е средство за покриване на разходите в затвора или се извършва в полза на общността, където са извършени престъпленията. Постепенно обаче той се превръща в средство за рехабилитация и за предоставяне на умения, които да бъдат полезни за затворниците след тяхното освобождаване.

Мнозина твърдят, че хората, загубили свободата си, не трябва да губят и основните си права. Тежките условия на живот в затвора, съчетани с изискванията на брандовете, които диктуват бизнес правилата, могат да доведат до безброй етични проблеми, включително експлоатация, малтретиране и липса на справедливо заплащане. Защитниците на правата на затворниците твърдят, че влизането на модата в затвора трябва да бъде възприемано и използвано като рехабилитация за задържаните, а не да води до експлоатацията на лишени от свобода лица за икономическа печалба.

Затворниците са тихите шивачи, които създават облекла, които носим, без да знаем.

Перу се превръща в нещо като казус по въпроса за помощта срещу експлоатацията на затворници, ангажирани в модния бранш. Над 5000 жени излежават присъдите си там, като над 50% са активно заети в производството на кожени изделия, облекло и текстил, според INPE (Национален пенитенциарен институт на Перу  – правителствената агенция, натоварена с лишаването от свобода на осъдени и заподозрени, обвинени в престъпления).

Етика на експлоатацията
И все пак въпросите около етиката при регулирането на затворническия труд и коректността при определяне на заплащането им витаят с пълна сила в обществото. Има съобщения за мюсюлмани, затворени при тежки условия в китайски лагери, които произвеждат спортно облекло. Неведнъж се надигат стачки срещу нищожните заплати в американските затвори. През февруари 2019 г. избухва напрежение в социалните медии, когато датският бранд Carcel представя нова линия копринени облекла, произведени от женските затвори в Тайланд. Колкото повече Carcel публикува обяснения за своите лоялни практики, модели на плащане и цени, толкова по-ядосани стават онлайн потребителите, които акцентират върху рабското отношение към затворниците. „Компаниите буквално рекламират, че използват робски труд и го изтъкват като причина да купувате техния продукт“, пише  потребител в Twitter (настоящата платформа X).

Затворниците са тихите шивачи, които създават облекла, които носим, без да знаем.

Отговорността на индустрията
Редица са примерите в световен мащаб за брандове, чиието производство е съсредоточено зад решетките и е поверено в ръцете на лишените от свобода. Перуанският бранд „Пиета“, чието име е вдъхновено от едноименната скулптура на Микеланджело, е един от най-известните примери в това отношение. Брандът е „роден“ в затворите в Лима и предлага алтернативна концепция за модата. Компанията е създадена през 2012 г. от французина Томас Жакоб, който може да се похвали със завидна работна позиция в досието си: той е част от креативния екип на „Шанел“, като е отговарял за подбора на платовете и материите, използвани за колекцията на световния бранд. Днес бизнесът има около 50 работници в три перуански затвора, които изработват около 1000 облекла седмично. Затворниците печелят комисионна от продажбата на всеки изработен от тях артикул. „Пиета“ има три магазина в Лима, но повечето от дрехите се продават чрез нейния уебсайт. Всеки затворник получава заплащане, което се равнява на перуанската минимална заплата.

Затворниците са тихите шивачи, които създават облекла, които носим, без да знаем.

Fine Cell Work е британско социално предприятие, създадено през 1991 г., което произвежда висококачествени бродерии за домашен интериор, Инициативата работи в 30 затвора в Обединеното кралство. Carcel е датска марка, която произвежда дамско облекло, изработено изцяло от затворнически труд. С производствени обекти в затворите за жени в Перу и Тайланд, Carcel гарантира справедливи заплати и предлага на затворниците възможност да получат финансова независимост чрез инициатива за доброволно наемане на работа, като спечелените пари се изплащат директно на затворниците. Локализирането на текстилно производство в затвора е характерно също и за Финландия – през 2009 г. е създаден проект, наречен Papillon. В рамките на проекта финландски затворници произвеждат дрехи и аксесоари като средство за рехабилитация и конструктивен начин за усвояване на умения за работа.

Затворниците са тихите шивачи, които създават облекла, които носим, без да знаем.

Снимки:

1. Затворниците са тихите шивачи, които създават облекла, които носим, без да знаем.

Фото: © https://www.nytimes.com/2019/02/21/fashion/prison-labor-fashion-brands.html

2. Жени-затворници създават облекла като част от програми за рехабилитация и усвояване на умения.

Фото: © https://www.nytimes.com/2019/02/21/fashion/prison-labor-fashion-brands.html

3. Затворници в перу създават облеклата за бранда „пиета“.

Фото: © https://www.bbc.com/news/business-53234485

4. Томас Джейкъб, създателят на „Пиета“.

Фото: © https://www.pweng.net/member/english_article.php?no=4698&date=07/06/2020

5. Облеклата на бранда „Пиета“.

Фото: © https://www.bbc.com/news/business-53234485
Източници:
https://www.thenationalnews.com/lifestyle/fashion/made-in-prison-the-labels-entrusting-inmates-with-their-production-1.921873
https://www.notjustalabel.com/pieta
https://www.bbc.com/news/business-53234485
https://medium.com/modefica-global/4-projects-resocializing-inmates-through-fashion-14fb3de51eb3
https://www.opendemocracy.net/en/5050/proudly-made-in-prison-italian-co-ops-hire-inmates/

Тагове: Брой 126

Вижте още

Бизнес

СТИЛЕН ЮБИЛЕЙ НА „ВИТОША ПАРК ХОТЕЛ“

ДВЕ ДЕСЕТИЛЕТИ „ВИТОША ПАРК ХОТЕЛ“: ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Бизнес

ДВЕ ДЕСЕТИЛЕТИ „ВИТОША ПАРК ХОТЕЛ“: ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА

ГОЛФ ИГРИЩЕ И СПА РАЙ: КАКВО ПРЕДЛАГА НОВИЯТ ХОТЕЛ „СВЕТА СОФИЯ“?
Бизнес

ГОЛФ ИГРИЩЕ И СПА РАЙ: КАКВО ПРЕДЛАГА НОВИЯТ ХОТЕЛ „СВЕТА СОФИЯ“?

ПРОФ. ЛЮБОМИР СТОЙКОВ –  ЧАСТ ОТ ЖУРИТО НА CAREER SHOW AWARDS 2024
Бизнес

ПРОФ. ЛЮБОМИР СТОЙКОВ –  ЧАСТ ОТ ЖУРИТО НА CAREER SHOW AWARDS 2024

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео