Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество История

ИСТОРИЯ НА ПАРФЮМИТЕ

от FLM
01.10.2019
Време за четене: 2 мин.
4283
A A
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Древен Египет – Средновековие – Ново време

Кирил Александров

Какво крие любопитната история на парфюмите през различните епохи – от древните египтяни до Бионсе и Шакира, от Клеопатра до Коко Шанел. Коя е световната столица на парфюма и какво да очакват посетителите на „Международният музей на парфюма“?

Египтяните са първите, които използват благоухания в своите свещени ритуали. Ароматът е използван като код за връзка с божество. Шумерите също усещали и приписвали на ароматите особени заслуги – омотавали факли с уханни смоли и билки. Неслучайно зад парфюм стои латинското значение на думата – “per fummmus”, букв. превод „чрез дим“.

ИСТОРИЯ НА ПАРФЮМИТЕ

Първата жена, за която се смята, че използва парфюма като козметично средство, е Клеопатра. Първият химик-парфюмерист отново е жена – Тапути, а нейната методика на производство полага същинското развитие на парфюма. Тя дестилирала цветя, акорус (ароматна тръстика) и масло с ароматни съставки, добавяла вода и накрая филтрирала.

Същинското развитие, популяризиране на парфюма като продукт от особено значение настъпва през Средните векове. Твърди се, че основна заслуга имат арабите, които търсели всевъзможни начини за извличане на есенции от растенията. Благодарение на Кръстоносните походи, пътят на парфюма начертал оста Ориент – Европа.

ИСТОРИЯ НА ПАРФЮМИТЕ

Традицията на французите като отлични парфюмери започва с транспортирането на италиански аромати. Италианските благоухания били пренесени от личния парфюмер на Катерина Медичи. Тя обожавала кожените ръкавици, но мирисът не й допадал, затова се търсело начин те да бъдат парфюмирани. Парфюмерът на кралицата разполагал с изключително конфиденциална лаборатория – от покоите на Медичи се стигало до нея чрез таен коридор. Бракосъчетанието между Катерина и крал Хенри II е основен критерий Франция и нейната богата парфюмна колекция да се счита за най-реномираната в света. Макар и само условно.

ИСТОРИЯ НА ПАРФЮМИТЕ

До 18 век парфюмът вече е превърнат в индустриална единица. Благоуханията са били класова принадлежност единствено на елита. Индустрията се развива дотолкова, че в региона на Грас (Франиция), Сицилия и Калабрия (Италия) са проектирани фабрики и се засаждали хиляди декари с ароматни растения, единствено за да бъдат пресътвотворени в парфюми.

Грас (Франция) се счита за световна столица на парфюма. Всяка година там се провежда „Годишният фестивал на жасмина“, под формата на величествен карнавал с дефиле от цветя и шумна музика. Пожарна цистерна върви по средата на колоната и пожарникари заливат посетителите с жасминов аромат.

ИСТОРИЯ НА ПАРФЮМИТЕ

В Грас е и „Международният музей на парфюма“. Поради огромният брой експонати (50 000), той е реконструиран в началото на новото хилядолетие. Музеят е място с много функционални развлечения – слушане, гледане, четене, мирисане. Идеята му е да накара хората да събудят цялата сетивност, която притежават.

ИСТОРИЯ НА ПАРФЮМИТЕ

В съвремието за успеха на дадена есенция съществено значение има маркетинговата му стратегия. Зад безапелационния бум на “Chanel No 5” – иконичният, парфюм-класика, най-продаваният и успешен в света, стои самата Коко Шанел. Първите сто флакона от него, като коледен подарък, получили най-редовните клиенти на дизайнерката. Дори и да не е първата, която включва аромат към своите колекции (Пол Поаре), тя утвърждава тази практика като безусловен успех.

ИСТОРИЯ НА ПАРФЮМИТЕ

Друга маркетингова стратегия за популяризирането на даден аромат е явлението: знаменитост – личен парфюм. Най-продаваните ухания днес са на звездите Бионсе, Мадона, Джесика Симпсън, Бритни Спиърс. Макар и това да е тенденциозно за повечето световни велични, в България също има личности, които презентират собствен парфюм. Стратегията е обвързана с желанието почитателят да прилича на любимата си знаменитост, а тя го допуска до нейния интимен свят.

ИСТОРИЯ НА ПАРФЮМИТЕ

Истината е, че парфюмът е нещо индивидуално. Как да изберете най-подходящия за вас и да тествате даден аромат – четете в следващия брой.

Снимки:
1. Египетски стенопис.
2. Изглед към Грас.
Фото: http://www.passenger6a.com/
3. Статуя на емблематичната бронзова статуя на продавачка на парфюми в центъра. град Грас, емблематична за града.
Фото: https://www.dreamstime.com
4. – 5. Фестивалът на жасмина в Грас.
Фото: http://yesicannes.com/
6. Маски, изложени в Международния музей на парфюма, Грас.
Фото: www.mirabeauwine.com
7. Парфюми, изложени в Международния музей на парфюма, Грас.
Фото: www.mirabeauwine.com

Източници:
АРОМАСТИЛНИЦА: http://aromastilnitsa.blogspot.com/p/blog-page_15.html
За човека : https://zachoveka.com/blog/blog/istoriq-na-parfumite
Психология на парфюмите: https://www.scentbird.com/blog/psychology-perfumes/
Гарелова. К – Парфюми в четири сезона, изд. Сиела, 2012

Тагове: Брой 103

Вижте още

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ
История

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН
История

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА
История

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО
История

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео