Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество История

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА

от FLM
16.11.2023
Време за четене: 2 мин.
2190
A A
ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

* Стилът ѝ виртуозно смесваше неокласиката и модерността
* * Именитата ни дизайнерка е категорична: „Нямаше жител в България, който да не носи облекло, произведено от модна къща „рила!“

Проф. Любомир Стойков

Доцент Йорданка Чернаева е завършила Национална художествена академия и е член на Съюза на българските художници. През годините е работила като главен дизайнер в модна къща „Рила”, модна къща „Агресия”, разработвала е колекции за редица български фирми, за немската фирма „Мак”, за международни форуми и панаири в Мюнхен, Париж, Москва, Токио, Белград и др. Носител е на най-престижната награда за мода в България „Златна игла“ в категория „Цялостен принос към българската мода“, както и почетен диплом на Асоциация „Индустрия за човека“ за „Най-добра промишлена колекция“ на Пловдивски панаир. Призът е връчен за високи постижения и личен принос в модния дизайн в България. Участвала е в колективни дизайнерски разработки с известни западни стилисти. Има две самостоятелни изложби – пластики и мода, девет самостоятелни ревюта, над 70 участия в общи и национални художествени изложби, форуми и ревюта. Йорданка Чернаева е сред създателите на първата българска формация за мода „Група Форум”, както и един от създателите на специалността „Мода” в Нов български университет. Силата на нейното изкуство и предимството на впечатляващия ѝ стил е във виртуозното смесване на неокласиката с модерното облекло. Тя продължава да бъде пример в родния моден дизайн за необикновена естетическа култура и професионализъм от най-висока класа.

Йорданка Чернаева

Йорданка Чернаева

Йорданка Чернаева

За мен сте една от живите легенди на българската мода и сте един от първите носители на наградата „Златна игла“ на Академията за мода. Всъщност какво представлява този приз за Вас?

„Златната игла“ за мене беше една престижна награда, едно признание за трудния, но много творчески път, извървян от мен през годините. Благодарна съм за високата оценка и се гордея, че съм първият носител на „Златната игла“ за цялостно творчество.

Отдавна сте свързана с модна къща „Рила“, впоследствие „Рила Стил“. Кое е по-важното в дизайнерската Ви дейност в първите години на модната къща?

През 1970 година беше  създадено Стопанско обединение „Рила“, свързващо 29 шивашки предприятия. Същата година постъпих като дизайнер в „Базата за развитие“ към СО „Рила“. Към 80-те години базата беше преименувана в модна къща „Рила“. В първите години дейността на дизайнерите беше свързана само със създаване на аутфити за производството на модната къща. В последствие всеки един от дизайнерите, освен че създаваше тоалети за модната къща, разработваше отделни колекции за определени предприятия към СО „Рила“. Два пъти в годината се създаваха насочващи модни колекции, съобразени със световните тенденции, като се илюстрираха с представителни дефилета. Отделно два пъти годишно се създаваха работни колекции в различни асортименти с търговска цел за износ за СССР. Персонално аз разработвах асортимента за дамски  палта, костюми и ансамбли. Подготвях освен основната колекция в модната къща, така и за най-големите шивашки предприятия – завод „Витоша“, завод „България“, завод „Дружба“. Освен това проектирах дамски блузи за фабрика „Септември“ в гр. Търговище, бельо за завод „Родина“ в гр. Попово и детско облекло за завод „Деню Георгиев“ в гр. Велико Търново. Проектирала съм различни облекла извън модната къща, както и униформи за БГА „Балкан“, българските митници и др. Колекциите и аксесоарите, които разработвах бяха изработени само от български памучни, вълнени и копринени платове.

Йорданка Чернаева

Йорданка Чернаева

Йорданка Чернаева

Кои бяха основните изисквания тогава (през 70-те години на миналия век) към дамската мода и винаги ли се съобразявахте с тях?

При създаване на определена колекция първата ми задача е била направата на удобни, практични, красиви облекла и задължително съобразени с модните насоки за сезона. За тази цел ползвах като информация най-популярните западни модни журнали и списания, предоставени в библиотеката на модната къща. Отделно както аз, така и останалите колеги периодично бяхме командировани на престижни панаири и изложения за текстил и мода в Милано, Париж, Мюнхен и др.

Модна къща „Рила“ бе много известна на само у нас, но и в цяла Европа. Кои са най-ярките международни изяви, в които сте участвали?

Търговската дейност се осъществяваше под шапката на СО „Рила“ и външнотърговското предприятие „Индустриалимпорт“. Имаше сътрудничество за износ на тоалети за Канада, САЩ, Франция, СССР, Германия, Полша и др. Със собствена колекция се участваше на изложението в Мюнхен и Дюселдорф – по време на седмицата на модата, т.нар. Modewoche, както и на различни международни панаири.

Йорданка Чернаева

Йорданка Чернаева

Йорданка Чернаева

С какво модна къща „Рила“ конкурираше другите обединения и модни структури в държавната система на леката промишленост по времето на соца?

СО „Рила“, като най-голямото обединение за конфекция в България, се стараеше да поддържа и защитава своето име с добра и качествена продукция. Нямаше жител в България, и не само у нас, който по онова време да не носи облекло, произведено от модната къща. Популярността идваше и от грандиозните ревюта под режисурата на Хачо Бояджиев, провеждани в НДК и във Военния клуб, както и по време на Пловдивски панаир, на различни форуми и семинари и други престижни места. През 1986 година със съдействието на министъра на леката промишленост – Елена Златева, беше създадена „Група Форум“ от петима дизайнери, която стана изразител за авангардни идеи. С ревюта в Пловдив, София и Тбилиси доказахме, че в България съществува професионален дизайн.

Кое от опита на модна къща „Рила Стил“ следва да се знае, помни и прилага и в днешния моден дизайн в съвременната модна индустрия?

Професионализмът, етичността и новаторското мислене. В нашата централа много се държеше както на високото качество на изработката, така и на индивидуалните дисциплина и отговорност.  

Йорданка Чернаева

Йорданка Чернаева

Йорданка Чернаева

Кои са най-известните модни дизайнери, работили за модна къща „Рила Стил“ през годините и каква следа са оставили те в българската мода?

Заедно с италианския дизайнер Пиеро Чиведини разработихме съвместна колекция палта. Друг известен моден творец, с когото работихме бе френският дизайнер Саша Паша, който периодично изнасяше информация за текущите модни тенденции и предоставяше на модната къща своите тетрадки (в тях имаше рисувани модели на всички раздели в дамското и мъжко облекло) с модните насоки за две години напред. В „Рила Стил“ са разработвани и тоалети-образци на Пиер Карден, както и са гостували много различни представители на западни фирми, изнасящи лекция за най-новите постижения в шевната промишленост, тенденции в аксесоарите, текстила и техниката.

Кой е най-незабравимият момент в модна къща „Рила“, докато бяхте част от нея?

Подготовката за традиционните ревюта, провеждани два пъти годишно. Тогава всички давахме воля на фантазията си. Ревютата бяха режисирани и подготвяни много професионално и отговорно. Освен в София, задължително модната къща подготвяше и представително ревю на Международния Пловдивски панаир. Една от дейностите на дизайнерския екип беше и издаване на рисувани тетрадки с модни насоки за потребностите на предприятията към СО „Рила“.

Йорданка Чернаева

Какво е състоянието на днешния моден дизайн?

Смятам, че днес в България дизайнът се свежда само до участия в ревюта или малки фирми. Липсва развитието и участието на даден дизайнер в големи промишлени предприятия, но според мен у нас има много млади и талантливи творци.

Кои са златните професионални правила, които трябва да следва всеки начинаещ моден дизайнер?

Изключително важни са креативността, умението, компетентността, вещината, професионализма и индивидуалността.

Снимки:
1. Доц. Йорданка Чернаева на 75 години.
2. Йорданка Чернаева при награждаването й със „Златна игла“ по време на церемонията в Народния театър „Иван Вазов“ – 1994 г.
Фото: Личен архив на Академия за мода
3. Доц. Йорданка Чернаева заедно с проф. Любомир Стойков и внучката си Йоана Рангелова по време на БГ модна икона – 2021 г.
Фото: Личен архив на Академия за мода
4. Доц. Йорданка Чернаева заедно с проф. Любомир Стойков и дъщеря си д-р Росица Рангелова по време на премиерата на книгата „100 срещи с мен“ – 2019 г.
Фото: Личен архив на Академия за мода
5. Доцент Йорданка Чернаева и неин тоалет „Шахматна любов“, представен на ревю-спектакъла „Лятото на любовта“ – 2017 г.
Фото: © Академия за мода / Антон Марков
6. – 13. Тоалети, проектирани от Йорданка Чернаева за модна къща „Рила“.
Фото: © Личен архив на Йорданка Чернаева

Тагове: Брой 125

Вижте още

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ
История

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН
История

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО
История

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО

История

СИЛАТА НА ОЧНАТА ЛИНИЯ – ОТ ДРЕВНИ ВРЕМЕНА ДО ДНЕС

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Милка Александрова ще представи новата си изложба „Внимание“

Милка Александрова ще представи новата си изложба „Внимание“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео