Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество

ЛЕСНО ЛИ СЕ МАНИПУЛИРА ОБЩЕСТВЕНОТО МНЕНИЕ?

от FLM
20.09.2021
Време за четене: 1 мин.
2105
A A
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Въпросът за манипулирането на общественото мнение представлява интерес за множество социолози, психолози и медийни изследователи. Един от тях е Едуард Бернайс, посочен за „бащата на пиара“, а според него обществеността може да се определи като „стадо“. Той описва разнообразни техники и методи, свързани с това как се контролират обществените слоеве от личности, които искат да упражнят влияние. Анализира, че разнообразните идеи – от яденето на бекон за закуска, до естетическите стремежи на жените да бъдат слаби – са просто наложени от някого друг.

Друга важна фигура по въпроса за формирането на обществено мнение е Ноам Чомски, който е определен от вестник „Ню Йорк Таймс“ като „най-важния жив интелектуалец“, а вестник „Гардиън“ го съпоставя с имената на Маркс и Шекспир. Въпросите за социалната несправедливост, влиянието на големите корпорации и корупционните практики на правителствата са важна част от формирането на възгледите на Чомски. Той ни запознава с десет похвата, които най-често биват използвани за манипулирането на обществената нагласа.

На първо място, според него ефективен инструмент е разсейването. То представлява умело отклоняване на общественото внимание от съществени въпроси, които занимават висшите кръгове в йерархията. Продуктът от разсейването представлява „засипване“ с ненужна информация, а целта е да се прикрият важните дилеми и проблематики на политическо, икономическо, кибернетично и невробиологично равнище.

Втора тактика е похватът „създайте проблем, предложете решение“. Например в градските райони се наблюдава нарастващо насилие или организиране на кървави атаки, вследствие на което гражданското съсловие изисква строги мерки за сигурност. Методът представлява и още формулата „проблем-реакция-решение“.
Друг похват се изразява като „постепенно налагане“. Психологията на човека е предразположена да приема дори неприемливи неща, а единственото, което осъществява това е постепенното налагане. Стратегията се обвързва с неолиберализма през 80-те години на 20-ти век, когато гражданствеността претърпява промени като приватизация, нестабилност, ниски заплати, липса на гаранция за добър и качествен живот. Ако всички тези промени бяха настъпили в конкретен момент, биха довели до революционни мерки сред обществото.

„Отлагане“ е следващият метод. Чрез него едно „непопулярно“ решение се представя като необходимост, за да се постигне одобрението му от обществото за прилагане в бъдеще. За отделния човек е лесно да повярва, че е по-лесно да предприеме нещо в бъдеще, отколкото в настоящия момент.

Следва категоризирането на аудиторията като „малки деца“ . Изследвания откриват, че част от рекламните стратегии, достигащи до масовия потребител, са изградени от реч, образи, интонация, които събуждат асоциации на слабост, предназначени сякаш за малки деца. Реакцията на гледащия следва да бъде лишена от критичност и здравомислие. 
Доминирането на емоционалната същност, отколкото на разума е следващ трик/похват/. Всеки индивид осъзнава, че емоциалната му същност може да замъгли разума, когато ситуацията е критична. Стимулирането на емоциалната същност у човека, повече от разума, на практика предизвиква саботаж в разсъдливостта му. В подсъзнанието на човека могат да се зародят мисли, желания и страхове – вход, за които е била емоционална му същност.

Поддържане на посредствени модели на поведение – следващ метод. Това се обвързва и с образователната система – нейното качество, производството на кадри и личностни възприятия. Образованието „трябва“ да бъде на ниско ниво и подчинено на елементарност.

Интересен метод за манипулация е свързан с познаване на обществото по-добре, отколкото то познава себе си. Наличието на елити и обикновени личности, напредването в науката и технологиите предразполага към образуването на големи различия между отделните знания. Казано иначе – „Системата“ знае много повече за човека, отколкото той знае за себе си. Тя стъпва на задълбочени факти за неговата психология, физиология и поведенческа категоризация. По този начин и контролирането идва съвсем естествено.

Значително по-трудно е манипулирането на общественото мнение, когато аудиторията знае похватите, образована е и търси варианти за елиминирането на социалното неравенство. Това се постига не само чрез личната отговорност, но и прерастването й в колективна.

Източници:
https://www.economy.bg/marketing/view/6110/Kak-se-manipulira-obshtestvenoto-mnenie
https://www.economy.bg/marketing/view/43099/Kak-se-syzdava-i-manipulira-obshtestvenoto-mnenie

Тагове: Брой 114

Вижте още

Стил със социална мисия: Академията за мода зарадва абитуриенти от „Подкрепи една мечта“
Общество

Стил със социална мисия: Академията за мода зарадва абитуриенти от „Подкрепи една мечта“

Дизайнери с добри сърца участват в президентската инициатива „Подкрепи една мечта“
Общество

Дизайнери с добри сърца участват в президентската инициатива „Подкрепи една мечта“

Нова генерация

Академията за мода определи новите си стипендианти

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ
История

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео