* Младата дизайнерка
залага на комбинацията от разчупена елегантност, мистичност и артистичност,
допълнени с провокиращи аксесоари.
Дрина
Пашова е родена на 15 април 1981 година в София. Завършила е специалност
„Детски играчки” в Cредното художествено училище по приложни изкуства
в София (1999). Между 1999 и 2001 години учи във Варненския совободен
университет ‘’Черноризец Храбър’’ – в департамента по мода. През 2001
година е приета да следва в Миланската академия за изящни изкуства
“NABA” – Nuova Accademia di belle arti, респ. в департaмента по моден
и текстилен дизайн. Издържа се, работейки като администратор за в.
“Sole 24 ore” в Милано.
Проектира и реализира четири облекла за ревю “GRI–GRI‘’
по случай откриването на CAMPUS NABA в Милано (2005). През 2007 година
участва в изложба “Арт Галерия”, организирана от Асоциацията на дизайнерите
и текстилците в София, на която е член, в “Парад на модата” – Плевен;
изработва модели за колекцията – Casual chic, есен / зима ’08/09 за
Edoardo Miroglio – Miroglio Lana BG, представена на изложенията “Moda
In” в Milano, както и в Premiere Vision –Paris ,Lil, Monaco , Madrid.
Участва също и в изложението Bgate 2007 (Балканско изложение за облекло
и текстил) с колекция “Носталгия” и е лице на кампанията “ Корени и
креативност ”
Дрина Пашова е представителка на най-новата генерация модни
творци, която напоследък инкасира върху себе си интересът на медиите,
специалистите, а и на най-широката публика. Коя е Дрина Пашова? Как успява
за сравнително кратко време да натрупа толкова сериозен професионален
опит у нас и в чужбина? Каква е нейната концепция за модния дизайн и
за модата въобще? Защо за разлика от други нейни връстници и колеги тя
залага толкова много на постмодерната интерпретация на традиционния костюм?
Преди да се опитам да отговоря – макар и частнично – на тези и ред други
въпроси, ще споделя и нещо лично. Удоволствието да се запозная с талантливата
и очарователна Дрина дължа на Светла Димитрова – създателкаета на прочутата
формация “Ариес уникат”. Тъкмо тя ме запозна с Дрина Пашова по време
на изложението “BGate” през октомври т.г. в “Интер Експо Център”. Още
помня нейните думи – “Погледни я внимателно! Виж какви чудесни дизайнери
ражда майка България!”. Впоследствие от срещите и разговорите си с тази
обаятелна млада жена, добих впечатление за едно уникално съчетание на интелигентност, професионализъм,
изящество и оригинално чувство за хумор. В общуването си с другите Дрина
си служи с перфектна терминологична лексика и демонстрира дълбока компетентност,
без обаче да парадира с това или пък да изпада в снобско самозабравяне.
Но нека да се вгледаме в особеностите на нейния биографичен и творчески
път.
СТИЛЪТ НА МИЛАНСКАТА АКАДЕМИЯ ЗА ИЗЯЩНИ ИЗКУСТВА
“НАБА”
По съвет на преподавателите й по мода и с подкрепата на семейството си,
Дрина продължава образованието си в Милано в Частната академия по изящни
изкуства „НАБА” (Nuova Accademia di belle arti). Между 2001 и 2005 години
учи и завършва четиригодишния курс на обучение, специалност „Моден и
текстилен дизайн”. “Това е академия със стари традиции и всяка година
завършваше с ревю, на което всеки от нас се представяше самостоятелно.
Обучението ни се ръководеше от преподаватели по мода, които са работили
с едни най-известните дизайнери в света, като Джорджо Армани и Джон Галиано,
например. Тези ревюта бяха базата за определяне на годишните ни оценки.”
Курсът, в който се обучава способната българка се състоял
от 14 студенти. Сред водещите методически принципи на Миланската академия
за изящни изкуства са наситеността и нестандартността на обучение, запознаването
със световните традиции и тенденции в модния дизайн и особено – индивидуалната
работа със студентите. Тъкмо тя позволява на преподавателя да вникне
в качествата и оригиналността, които всеки млад творец притежава. Всеки
месец Дрина заедно със своите колеги подготвя самостоятелно своя проект,
но заедно с това работи и в екип по други важни общи концепции. Обучението
й в Милано преминава през всички фази на работния процес в модната индустрия
– от идеята до изпълнението на модела и маркетинга. Отчетлива представа
за основата на нейното миланско образование добиваме и от вглеждането
във водещите предмети, които Дрина изучава в академията: “Моден дизайн”,
“Проектиране”, “Моделиране и конфекция”, “Стокознание”, “Текстилен дизайн”,
“Tехника на трикотажа”, “Техника на театралният костюм”, “Модна фотография”, “Модни аксесоари”, “Компютърна графика”, “Психосоциология на модата”, “Цялостна
комуникация” и др.
Днес за Дрина Пашова модата е изкуството да си различен и
е израз на индвидуалността на всеки човек. Модата, схващана като стил
и огледало на живота е в основата на философията и собствената интерпретация
на този феномен от младата и талантливи дизайнерка.
НОСТАЛГИЯ КЪМ МЪЖА ОТ МИНАЛОТО
Съвсем наскоро Дрина Пашова представи в хотел “Експо” колекция на тема
“Носталгия” – откъс от дипломната й работа в Милано със същото наименование.
Концепцията е провокирана от носталгията на авторката към България
поради дългия й престой в Италия. Целта бе да покаже какво е богатството
на българския етнос и култура, която не е позната в Италия. Колекцията
е инспирирана от традиционния мъжки български костюм и носталгията
на българската модерна жена към мъжа от миналото, която се конкурира
с мъжа във всекидневието. Дрина си спомня, че когато показва за пръв
път тези свои произведения в Милано, присъстващите били толкова екзалтирани
от внушенията за традиционния ни костюм и българската национална носия,
и особено от цървулите, че веднага се намерили мераклии, които искали
да си ги закупят. Дизайнерката обаче гордо им отказва, като заявява,
че не се продават, защото са само част от цялостната композиция.
Самата Дрина описва естетиката и дизайна на своите произведения
по следния начин: “Формите и обемите са повлияни от традицията, тенденциите,
функционалността и характера на съвременната жена. Носейки модели които
са правени на базата на мъжкият традиционен български костюм, тя демонстрира
своята сила, но в същото време човечност, която се вижда и от използваните
материали – класически мъжки платове и силно женствени като дантела.
Преобладават цветовете в сиво-черната гама, като израз на носталгия и
екрю, като символ на надежда. Колекцията завършва със силно женствен,
богат и цветен модел като триумф на подебата на надеждата над носталгията.”
АСИСТЕНТКА В ИЗВЕСТНИ МОДНИ КЪЩИ
През летните почивки, а и въобще през времето, свободно от занятия в
Миланската академия, Дрина работи за известни модни къщи и дизайнери.
Една от първите й изяви е като стажантка в проектирането на дамската
колекция “Joop – Germany” през 2004 година.
През есента на 2005 година тя асистира на Барбара Бриньоне,
като й помага в изработката на нейната дамска колекция. Следващата година
тя проектира и изпълнява на четири модела по поръчка на L’Оreal / Aldo
Coppola за за участие в ревю на ‘’Fashion World Milano’’. Особено успешно
е сътрудничеството й с дизайнерката Лаура Пелузо при създаването на модна
колекция на емблематичната автомобилна марка “Ланча”. Ценен опит придобива
и когато участва в проектирането и изпълнението на дамско и мъжко облекло
и аксесоари за: магазин Sempione SEY, Guido Dolci/ Milano, Adhoc/ Busto
Arsizio, Faspea bags / Milano, Giro d’Italia 2007 – популярната колоездачна
обиколка на Италия през 2007 година и др.
Дрина отделя време и натрупва познания и практически умения
и в сферата на стайлинга и грима, участвайки във сесии на фотографа Никола
Борисов за миланските вагенции “Elite”, “Major”, “Flash Model Management”,
“Ice Models” и др. Особено важна за нея е и изявата й като асистент по
продажбите в шоурума на “Поло Ралф Лорен” в Милано. Там тя овладява още
по-добре изкуството на маркетинга и на мърчандайзинга, защото е ангажирана
да облича и подготвя стайлинга на моделите, както и да организира подготовителните
работи на колекциите и облеклата за продажба.
ЕМОЦИИТЕ ПРОВОКИРАТ ИДЕИТЕ
Идеите и хрумванията в съзнанието на Дрина се раждат, докато тя се развлича
или общува с изкуството: слуша музика, гледа картини, пътувам. Инспирации
за нови теми и колекции тя черпи от изкуството, природата, историята,
а също и от различните етноси и култури. Като всеки млад творец, нейното
отношение към света, който ни заобикаля съвсем не е безрезервно и конформистко.
Нейното критичното отношение към действителността и силно изявения
й стремеж към различното й дават сила, воля и амбиция да реформира
досегашните представи за красота и елегантност с помощта на новите,
смели виждания за стила и поведението. Дизайнерката е фина и чувствена
натура и лесно отреагирва в процеса на общуване с другите. Идеите за
творчеството й се провокират на първо място от емоциите. Въображението,
фантазията и вибрациите на душевността й могат да бъдат активирани
от един поглед, от една усмивка и дори от една сълза. Тъкмо тази изострена
чувствителност й помага да се вглежда в детайлите и да не подминава
“нищожните” – на пръв поглед,
неща от живота. Както изтъква самата тя:”За мен модата е начин на живот
и всяка емоция може да провокира в мен нова идея!”. Дори стилът й на
обличане е провокиран от нейното настроение и емоционална състояние.
Затова и тя предпочита да се облича в <а href="https://www.fashion.bg">дрехи, които може да си позволи
да носи не само през деня и вечер. Не крие, че обича комбинацията от
разчупена елегантност, мистичност и артистичност, допълнени с провокиращи
аксесоари.
БЛИЦ АНКЕТА ЗА ДУХОВНОСТТА, ПАРИТЕ И ГОЛЯМАТА
ЦЕЛ
Допълнителна представя за характера и ценностната нагласа на очарователната
Дрина Пашова добиваме и от блиц въпросите, на които тя бе любезна да
отговори:
Кои
са любимите ти дизайнери, писатели, художници, режисьори, попизпълнители
и състави?
Дизайнерите, които винаги са ме вдъхновявали са Кристиан Диор, Шанел,
Ив Сен Лоран, Баленсиага, Вивиан Уестууд, Тиери Мюглер, Кастелбажак,
Кензо, Миаке, Галиано, Маккуин, Ямамото, Ферре, Джани Версаче, Москино,
Живанши…. Любимите ми писатели са Вазов, Йовков, Яворов и Екзюпери.
От световните мислители ми допадат особено много Умберто Еко и Зигмунд
Фройд. Предпочитаните от мен художници са Дали, Пикасо, Да Винчи, Ван
Гог, Лотрек, Матис, Владимир Димитров – Майстора, Стоян Венев, Греди
Асса….. От режисьорите най-много харесвом Федерико Фелини. Що се отнася
до музиката, едновременно си падам по различни стилове – класическа,
джаз, рок, етно и съвременна електронна музика
Имаш ли любима сентенция (девиз) и коя е
тя?
– Контраст и красота.
Кои са трите предмета, които би взела със
себе си, ако в дома ти избухне пожар?
– Лаптоп, талисман и любимата ми книга “Малкият принц” на Екзюпери.
За какво обичаш да харчиш парите си?
– За да си доставям приятни емоции.
Коя е най-голямата ти цел като дизайнер?
– Да провокирам стил, индивидуалност и естететика и стремеж към иновация.
Как ще характеризираш състоянието на съвременната
българска мода – плюсове и минуси, постижения и недостатъци?
– В българската мода липсва акцент върху традициите ни. Много често се
стремим да приличаме на някой, вместо да черпим от богатата ни култура.
В България хората се страхуват да бъдат различни, предпочитат да подражават,
вместо да покажат собствен стил. Тъжно е, че все още ни е страх да излезем
от рамките на стандарта, както и че на модата у нас се гледа не като
на изкуство, а като комерсиалност.
Какви, според теб, ще са бъдещето на модата
и модата на бъдещето?
– Бъдещето на модата става все по-комерсиално и изчезва необходимостта
от висшата мода и изкуството, което се крие в нея. Модата на бъдещето
се крие в многофункционалността поради все по-забързаното ни ежедневие,
което е голямо предизвикателство…
* * *
Наистина е радващо, че българският моден дизайн (който някои наши смешни
нихилисти отричат!) има толкова свежо и подготвено попълнение в лицето
на Дрина Пашова. Нейният творчески потенциал се аргументира не само
от респектиращата й образователна основа у нас и в чужбина, не само
от сериозните й изяви досега, но и от още нещо. Ще го нарека индивидуална
естетика или естетическа индивидуалност; мъдрост и красота; фин и красив
синтез между глобално и локално – като култура, стил, приемственост,
традиция и иновация. Искрено се надявам в бъдеще Дрина да оправдае
предчувствието за нейната пълноценна и убедителна реализация.
АУДИО
Блиц анкета на Любомир Стойков с Дрина Пашова – октомври 2007 г.
Снимки, скици, различни авторски произведения
на Дрина Пашова:
1. Дрина Пашова
Фото: © Никола Борисов
2. Скица “Детство” от темата “Висша мода”, 2004 г.
3. Скица “Зрялост” от темата “Висша мода”, 2004 г.
4. и 5. Скици от темата “Носталгия”, 2005 г.
6. и 7. Скици от темата “Етномикс”, 2004 г.
8, 9. и 10. Произведения от колекцията “Casual chic”, есен / зима ’08
/ 09 за Edoardo Miroglio – Miroglio Lana
11. Дрина Пашова
Фото: © Emanuela Stagno