Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество Нова генерация

ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОН

от FLM
01.02.2012
Време за четене: 3 мин.
6584
A A
ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОН
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОНЕко-модата е най-иновативният и търсещ дял от модата, насочен към опазването на околната среда и  предпазването от свръхексплоатация на труда. Тя е насочена към едно ново поколение  екологично и социално отговорни консуматори, за които е еднакво важен както дизайнът, така и производственият път на продукта и дългосрочните последици от създаването му.

Еко-модата използва органични и рециклирани тъкани, рециклирани материали, някои от които могат да включват  винтидж и секънд-хенд дрехи. Повечето еко-дрехи са ръчно изработени, като комбинират високи технологии и стари традиции, което допринася за съхраняването на много местни занаяти и намалява свръхексплоатацията на труда. За изработването им най-често се използва технологията “въздушно боядисване”, при която не се употребява вода. Не се използват животински продукти за обработка. Използва се рециклирана или еко кожа.

Първоначално еко-модата е използвала чисто декоративен подход в дизайна – облекла, вдъхновени от природните форми и силно повлияни от хипи-модата. Днес тя е доста по-концептуална и прилага конструктивни решения, наблягайки на естествения състав на материите, пестенето на природни ресурси, намаляването на вредните емисии, рециклирането и самия производствен път на продуктите, свързан с честната търговия и защитата на човешките права. Тоалетите, които повърхностно мимикрират флората, остават на заден план. Това обяснява защо днес в еко-модата се срещат най-различни стилове – от небрежен, силно повлиян от етно и хипи-модата, до елегантен и дори минималистичен. Цветовата гама е неограничена, като може да варира от естествените цветове на тъканите до различни модерни нюанси. Често срещани са етно-мотивите и пъстрите гами.

ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОН

Една от първите еко-дизайнерки, наречена от модния гигант „Вог” (Великобритания) „Queen of Green”, е Катарин Хамнет. Родената през 1947 г британка е политически активист и защитник на човешките права, същевременно една от първите, използвали органичен памук, както и рециклирана коприна от парашути. Стилът й е семпъл, дрехите са етично изработени и носят слогани. Най-известните от тях гласят: ‘Choose life!’, ‘No more fashion victims’, ‘I wear a condom’.
“Кралят на екологичния стил” Джон Патрик (САЩ) залага на изчистени силуети и въздушно боядисване на органичните материи. Стилът му може да се определи като елегантен, верен на добрия тон и дори минималистичен.ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОН

Друга американска дизайнерка, Линда Лаудърмилк, основава една от най-скъпите модни компании изобщо, базирайки се на произведени по собствена технология тъкани от сасаваши, бамбук, соя и други екзотични растения. В комбинация с устойчив стил, фирмата Luxury Eco облича отбрани клиенти с чувство за екологична отговорност и безупречен вкус.
Лейбълът Edun е основан през 2005 г от Али Хюсън и съпруга й Боно (U2) с цел подпомагането на африканските производители и фермерите на органичен памук. Стилът на марката се характеризира с африкански етно мотиви.

Ан Салваторе Епстийн (САЩ) с много чувство за хумор е наименувала своя лейбъл Beau Soleil на любимия си вид стрида. Предимно работи с растително оцветен органичен памук и рециклирана кожа.

В отговор на ежедневно увеличаващите се тонове боклук, в средите на еко-модата се заформя  похватът за създаване на дрехи и аксесоари upcycling, при който рециклирането не е с цел да се намали стойността на новополученото, а точно обратното – от стари дрехи и вещи да се създаде продукт, надминаващ стойността и пазарната цена на предишния. Самият термин е игра на думи с традиционния recycling, като по този начин така създадените дизайни получават статуса на произведения на изкуството.

Един от първите дизайнери, творящи в сферата на upcycling, е Мартин Маржиела, който през 1990 г създава колекция от пуловери, използвайки неупотребявани чорапи от запасите на армията.
Гари Харви (САЩ) е друг активен и широко известен upcycling дизайнер. Неговите творби не са част от сезонни колекции, а обикновено са продукт на моментна инспирация. Способен е да се вдъхнови както от куп стари джинси, тренчове, рекламни тениски, пуловери, така и от пазарски чанти, стари вестници или опаковки. Обикновено представя дизайните си на специални седмици на еко-модата, като например на ревюто Eco Nouveau (2007), където редом с него Аманда Ши представя “пъстра секси колекция”, според собственото си описание. Дрехите са изработени предимно от органичен памук и рециклиран кашмир. Бахар Шапар, от друга страна, защитава успешно твърдението си, че не е необходимо да жертваш чувството си за стил в името на опазването на околната среда и чувството за отговорност към производството.

ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОНЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОН

Международната организация за честна търговия (IFAT) има своето участие в еко-модата. Тя има за цел да подобри живота и благосъстоянието на производителите, преориентирайки търговията към по-голяма справедливост чрез прозрачност. Наемането на жени за ръчна изработка на дрехи и аксесоари им предоставя възможността да взимат екологичните материали у дома си, за да могат същевременно да се грижат за семействата си. По този начин се създава пазар на еко-облекла, създадени чрез местни технологии, което обяснява все по-голямото навлизане на етно тенденциите в еко-модата. Тя става носител на надежда за производителите от страните със слаба инфраструктура, че могат да живеят в по-добри условия, запазвайки местните  занаяти и дори налагайки ги на световния пазар.

ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОНЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОН

Търговският сайт е-Bay съдейства на честната търговия на еко-облекла и аксесоари, подпомагащи производителите от  изоставащите страни. Секцията World of Good в сайта предлага десетки хиляди уникални продукти  от цял свят, гарантирайки за социално и екологично отговорен шопинг.

ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОН

ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОН

В стремежа си да се включат в еко-модата, макар и със закъснение, много от утвърдените дизайнери често предприемат благотворителни кампании срещу свръхексплоатацията. Например през 2011 г британската легенда Вивиън Уестууд представя благотворителна колекция от 14 дизайнерски чанти, имащи за цел да подпомогнат производителите от третия свят. ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОНПрез 2012 г тя продължава с начинанието, създавайки още уникални дизайни от рециклирани материали.

През последните години все повече млади дизайнери се насочват към еко-модата, осъзнавайки последствията от липсата не само на гражданска, но и на световна позиция. Каришма Шаани (Индия) се дипломира в Лондон през 2010 г с редица отличия и награди, показвайки пъстра колекция от рециклирани материали, която обобщава нейното мултикултурно светоусещане и възгледите й за една нова генерация в консуматорското общество.

Нинела Иванова (България) прави истински фурор в средите на еко-модата, представяйки успешно магистърската си колекция през 2011 г в Лондон. Вдъхновена от документален филм за плесента, тя създава облекла, части от които инкубират мухъл. Играейки си с представите за красиво и грозно, тя се запитва какъв е пътят на модната индустрия в свят, където дрехите ще живеят собствен живот, развивайки се в симбиоза със собственика си.

Еко-аксесоарите са свежи, лесно достъпни и често изненадващи. ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОНОчила от коса? През 2010 г.  Studio Swine създава напълно разградим продукт от остатъчна коса и биосерин на растителна основа. 

Създадената през 2004 фирма Ecoist произвежда ръчни чанти от рециклирани опаковки и за всяка продадена засажда едно дърво, спазвайки първоначалния си замисъл за природосъобразна и етична търговия.

Интересни са и аксесоарите с вградени соларни панели, дело на високите технологии. Соларна чанта, създадена през 2010 г. от екип видни дизайнери като Даян фон Фюрстенберг, Томи Хилфигер и други, надхвърля естетическите предизвикателства, осигурявайки енергия за зареждане на мобилен телефон през деня и светлина за четене вечер.

Еко-модата е привлекателна за младите дизайнери с неограничен светоглед, за всички, работещи в сферата на различни дизайни и архитектура, усетили вътрешен подтик да се себеизразят дори чрез еднократно създаване на екологично и социално отговорен  дизайн. Без значение от стила, всеки дизайнер би могъл да бъде и еко-дизайнер. Всеки творец би могъл да намери начин да бъде еко-творец и всеки човек би могъл да полага минимални усилия за опазването на околната среда. Това са тенденциите не само в модата, но и в начина на живот, които със сигурност продължават и ще продължат повече от един сезон.

ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОНЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОНЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОН

Снимки:

1. Модел на Катарин Хамнет от 2011г  със слоган, призоваващ към увеличаване на потреблението на соларна енергия.
Фото: http://www.lawfullychic.com

2. Модел от колекцията Пролет/Лято 2012 на John Patrick Organic
Фото: http://www.ecouterre.com

3. Модел на Линда Лаудърмилк, Есен/Зима 2007 г.
Фото:http://www.lasplash.com

4. Модел на Edun, колекция Пролет/Лято 2012 г.
Фото: http://www.ecogoddessfashion.blogspot.com

5. Модел на Гари Харви от 42 чифта рециклирани джинсови облекла на Levi’s 501.
Фото: http://www.ecouterre.com

6. Модел от рециклирани материали на Каришма Шаани от дипломната й колекция, 2010 г.
Фото: http://changefashion.net

7. Модел на Нинела Иванова от дипломната й колекция „Moulded Mind”, 2011 г.
Фото: Личен архив на дизайнерката; подобни изображения на http://www.ecouterre.com

8. Очила от остатъчна коса и растителен биосерин на Studio Swine, 2010г.
Фото: http://www.studioswine.com

9. Дамска чантичка от рециклирани материали Ecoist.
Фото: http://www.greendiary.com.

10. Чанта Beau Soleil от органичен памук и рециклирана кожа, 2008 г.
Фото: http://www.bagbliss.com

11. Соларната чанта Elle, 2010г.
Фото: http://www.greendiary.com

12 – 14. Авторски скици на Дафна Стоилкова

Фото: Личен архив

Тагове: Брой 53

Вижте още

Нова генерация

Академията за мода определи новите си стипендианти

Нова генерация

ТРАНСФОРМАЦИЯ: ДИПЛОМНО РЕВЮ НА СПЕЦИАЛНОСТ „МОДЕН ДИЗАЙН“ ОТ НХА

ДЖОУ МЕИЧИ: ИЗВЪН СТАНДАРТИТЕ ЗА КРАСОТА В ИМЕТО НА СВОБОДНАТА ЕСТЕТИКА
Нова генерация

ДЖОУ МЕИЧИ: ИЗВЪН СТАНДАРТИТЕ ЗА КРАСОТА В ИМЕТО НА СВОБОДНАТА ЕСТЕТИКА

ИВА ГЕОРГИЕВА: НА ГРАНИЦАТА МЕЖДУ КОМЕРСИАЛНОТО И УСТОЙЧИВОТО
Нова генерация

ИВА ГЕОРГИЕВА: НА ГРАНИЦАТА МЕЖДУ КОМЕРСИАЛНОТО И УСТОЙЧИВОТО

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео