* Сюрреалистичната архитектура на Мери Катранзу
Камелия Димова
25-годишната дизайнерка от гръцки произход Мери Катрандзу (Mary Katrantzou) е свежо и авангардно попълнение в дизайнерските редици на английската мода. Бакалавърската си степен придобива в Rhode Island School of Design, след което продължава теоретико-практическата си подготовка в Central Saint Martins – институцията в дизайнерското образование. Там тя придобива магистърска степен. Още с дипломното си ревю Мери заявява сериозен творчески потенциал, както и характер на дизайнер с афинитет към сюрреалистичната естетика.
Катрандзу участва в престижни конкурси като Наградата Дорчестър за модна колекция (Dorchester Collection Fashion Prize), Щвейцарската награда за тексил (the Swiss Textiles award), както и в Конкурсът Сваровски, организиран от Британският моден съвет (the British Fashion Council’s Swarovski Emerging Talent prize). Младото дизайнерско дарование намира непосредствено проявление в професионален аспект с работата си за София Кокосалаки, освен това и като дизайнер на свободна практика с модели за „Бил Блас”.
За британската дизайнерка жената трябва да има изключително чувство за стил, свеждащо се до елегантна строгост и самобитност. Това усещане се долавя в колекцията пролет – лято 2011, вдъхновение за която Мери черпи от стилизираните фотографии на Хелмут Нютън и Гай Бурдин от 70-те години на 20-ти век * . Съзерцавайки фотосите, стига до прозрението, че околната среда е също толкова важна за цялостното възприятие, колкото и самите обекти, носители на модни послания.
Диалектическата обвързаност между обекта и периферията тук бива пресъздадена с обратен знак. Неконвенционалността на замисъла се изразява в изобразения поглед, отправен отвъд пространството на стаята. Той символизира свободолюбивия характер на Мери Катрандзу. В повече от моделите се пресъздава гледка от вътрешността на стаята навън – по посока на прозореца.
Акцентът в модната колекция е поставен върху интериорните мотиви като начин за освобождаване от традиционните похвати и възможност за предметно овластяване на подсъзнателните възприятия на твореца.
Дизайнерката споделя, че желанието й е било да изобрази стаята в жената или рефлексията на интериора върху обекта повече, отколкото присъствието на обекта в пространството. С проектирането на средата върху дрехата, като че ли авторката изразавя философското си просветление, а именно: Всико е преходно и крайно, съществуващо в рамките на времепространството. Какъв по-продуктивен подход за изразяване на вдъхновението от диалектическото противопоставяне на същности?
Авангардисткият полъх на моделите напомня за постиженията на Хюсеин Чалаян. Ако творчеството на именития дизайнер-експериментатор съдържа елементи на сюрреалистичната причудливост, която е необходимо да бъде приспособена към всекидневието, то това не е в сила за произведенията на Мери. Дигиталните принтове създават дълбочина за сетивата и придават допълнителна съблазън на дрехата.
Катрандзу пресъздава триизмерна перспектива на различни гледки от заобикалящата реалност върху рокли, поли и ризи.
Силуетът следва формата на интериора. Раменете на моделите напомнят корниз. В едни случаи топът на дрехата е с изчистени линии в контекста на съвременното архитектурно и художествено оформление на прозореца, а в други – с допълнителни детайли. Най-често те са по-къси платове над принт, изобразяващ дълга завесa. Така се прави алюзия за дизайн в ретроспективен план. Полите напомнят формата на абажур от плат с висулки по периферията. Герданите – полилеи – стенни или настолни свещници, допълват цялостната визия, допринасяйки за пространствеността на дрехите.
Един от най-запомнящите се модели е принтът върху мини рокля, изобразяващ гледка от басейна на къща в Лос Анжелис. Концепцията на колекцията внушава разкрепостеност, но и своеобразна структурна дисциплинираност. Във всеки модел се акцентира върху един цвят, като той присъства в палитрата от нюанси, което на свой ред създава усещане за алтернативност. Именно това прави творчеството на Мери Катрандзу забележимо и адекватно на модните търсения на публиката.
* Текстът съдържа интерпретации и адаптации на: Blanks, Tim. Mary Katrantzou.LONDON, September 19, 2010 Available from: [http://www.style.com/fashionshows/review/S2011RTW-MKATRANTZOU]
Снимки:
1 – 12. Модели от пролетно – лятната колекция на Мери Катрандзу за 2011 г.
Фото: © www.style.com