* Младата българска
дизайнерка показа първото си самостоятелно ревю във виенската църква
“Густав Адолф”
При наистина зашеметяващ успех премина първото самостоятелно
ревю на Мария Дойчинова. Модната премиера се състоя в църквата “Густав
Адолф” във Виена. Изключително ласкави отзиви за таланта на българската
модна дизайнерка бяха публикувани в едни от най-влиятелните австрийски
медии, в т.ч. и във всекидневниците “Standard” и “Krone”. Обединяващото
заглавие на колекцията “Идентичност” е вдъхновено от едноименната книга
на Милан Кундера. Водещите материи са вълна, сатен, коприна, органза,
тафта и памук. Перфектният мизансцен, изпипан и до най-малките подробности
интериорен дизайн, убедителното използване на мултимедията и видеото
допринесоха за триумфа на “Doychinoff” (запазената марка на Мария Дочинова).
В концепцията за най-новата колекция на дизайнерката е отбелязано:
“Чувството за идентичност е толкова комплексно, колкото и самото човешко
съществуване и може би бива осъзнато чак когато бъде загубено. Процеса
на развитие, утвърждение и промяна на идетичността продължава цял живот.
Всички обекти, които човек произвежда или избира като потребител за своята
лична сфера, било то мебели, транспортни средства, храни, дрехи и.т.н.
са израз и реализация на неговата идентичност като същевременно и се
отразяват и я доизграждат (Bösch, 1982; Csikszentmihalyi & Rochberg-Halton, 1981; Mead, 1983). Особено значение в тази връзка придобива
облеклото. От всички тези персонални обекти то е най-близко до нас, не
само в директен, но и в преносен смисъл.” Смисълът и ролята на модата
като знакова система и писмена дреха, както и нейните технологичнати,
иконични и словесни структури са разгледани още от Ролан Барт във фундаменталния
му труд “Системата на модата”. За него и за ред още културолози и семиотици,
модата действително е безалтернативно средство за личностна идентификация
и представлява дискурс или още многопластов текст, който се пише и чете,
кодира и декодира. Това показва и най-новата колекция на Мария Дойчинова
“Идентичност”.
От чисто дизайнерска гледна точка прави впечатление подчертаната
графичност на цялостната визия, специалното предназначение на плисетата
и драпериите, правите линии, променящият се гланцово матов ефект, женственият
и изчистен силует и общото внушение за микс от нежност, меланхоличност
и видоизменена сексуална идентификация. Колекцията е наситена със символи
и знаци, които предполагат анти-консумативен подход при нейното възприемане.
Концептуалната грамотност, схващането на модата като особено въздействащ
културен, социален и комуникативен конгломерат са неизбежни условия за
адекватното възприемане на тези послания. Произведенията в колекцията
“Идентичност” потвърждават семиотичния постулат, че модата е означаемо,
а дрехата – означаващо. Идеята за уникалност и естетско себеинтедифициране
се допълва от сребърните катарами (ръчно правени) и от още няколко деликатни
и заедно с това – оригинални, аксесоари.
За читателите на “Fashion Lifestyle Magazine” дизайнерката
сподели: “Облеклото е нашата втора кожа. С него трансформираме нашето
биологично тяло в социално значимо явление. Чрез това изображение се
изграждаме и преоткриваме, както за себе така и за околните!”. Без съмнение
колекцията на Мария Дойчинова “Идентичност” тласка българският моден
дизайн във вярната посока, кореспондираща със съдържателните и концептуално
реформиращи тенденции в световната мода.
Performance:
Light, stage design, planning: Peter
Bittermann (Any Flag, FM4, Arena etc.)
Live Music, stage performance: Dr.
Didi Bruckmayr Band (Fuckhead, Wipeout etc.)
Videos: Maria Doychinova
Hair &Make up: Sabine
Minks Teamю
Sound: Prilfish (Kunstwerk,
Flex etc.)
Models: D.F.C. Fashion
Club – Бърно Чехия
Снимки:
1. – 12. Произведения от колекцията “Идентичност”, есен-зима 2007-2008
Фото: © Младен Пенев