Футуристичната и модерна визия е експеримент, който често намира корените си в далечното минало. Днес някои напредничави дизайнери си връщат добре забравените техники на работа и декориране от историята на художествените занаяти и майсторската ръчна изработка. Плетенето, познато като една от най-старите текстилни техники, среща високите технологии и преминава в съвсем различни измерения. Тези текстилни произведения показват категорично, че ръчната работа в съчетание с дизайнерски креатив е отново на почит. Новите „плетива” скулптурират тялото в уникални модни вдъхновения и ни показват какъв е бъдещият живот на добрия, стар пуловер. Запознайте се с пет от най-ярките примери в тази посока.
Ирис ван Херпен (Iris Van Herpen) е необикновен млад дизайнер с утвърдено име в модата. Нейната колекция ”Capriole” показана в Париж, категорично представя таланта и размаха й. Работата й носи в себе си силното ехо от тази на гениалния Аликзандър Маккуин, с когото е работила. Съвместната й работа с Benthem Crouwel Architects, също оказва влияние за вдъхновението на колекцията. Резултатът е визуално зашеметяващ. Спиращите дъха творения в колекцията й „Crystallization” са направени от еко кожа, в колаборация с архитекта Даниел Видриг и новаторските техники за 3D печат MGX от Materialise – основен лидер в създаването на прототипи от рода на „втвърдената вода”. Колаборацията им продължава и във втората колекция с 3D печат „Escapism”. Идеята на колекцията е трансформацията на водата в статични структури като кристали. Пленена от прозрачността на водата, Ирис пренася тези впечатления не само визуално, но и в дизайнерския процес. Ван Херпен ни показва това, което другите не могат – разкрива невидимите линии, скрити в прозрачната течност. В ледените водни кристали тя преминава от хаоса към структурирана прецизност. Колекциите й са триумф на скулптурните облекла и изключителен пример за ръчни техники, съчетани с най- модерна технология.
Сандра Беклънд (Sandra Backlund) твори собственоръчно уникален дизайнерски трикотаж. След като завършва училището по дизайн в Стокхолм, тя умело създава зашеметяващи колекции от „плетени скулптури”. Нейните текстилни техники са твърде сложни и напредничави, за да договори производството им и затова движи собствена компания, която има вече десет колекции зад гърба си, всичките правени по поръчка. Едва преди пролет/лято 2010 г. пуска първата си линия масово производство. Oчевидно и тази колекция носи същата геометрична духовитост и иконичните за Беклънд техники на плетене, но приложени в по-носими и опростени силуети, подсилващи естествените форми на тялото с оребрени, ъгловати и гънкообразни мотиви. Колекцията ”In No Time” на шведския талант е съставена от масивни вълнообразни вълнени плетки, втъкани деликатно в триизмерни обеми.
Пфонг Тай Нгуен (Phuong Thuy Nguyen) е ново и любопитно име в тази сфера. Виетнамският дизайнер от Будапеща съчетава традициите в неговата култура с огромни, модерни силуети. Ръчноплетените модели от колекцията му ”Unconventional Body Objects” са на границата между комфорта и неудобството и пленяват с изключителната си изработка.
Йоан Ку (Johan Ku) е знаков пример за съвременна интерпретация на познатата техника плетене. Тайпейският дизайнер създава иновативен дизайн от преувеличени скулптурни форми. Неговата колекция ”Emotional Sculpture” от 2004 година е наградена за своята структурна и органична естетика.
Ирина Шапошникова (Irina Shaposhnikova) е призната за своята първа колекция плетива от 2009-та година, след които дипломната й работа ”Crystallographica” е повече от добре приета. Ирина е възпитаничка на антверпската Кралска Академия за изящни изкуства. Техниката й на плетене се състои от дебели, подобни на кабели плетки, вградени върху едва видима найлонова мрежа, които заедно изграждат рокли, тип класически пуловер, наподобяващи витрини.
Снимки:
– 4. Ирис Ван Херпен, Колекция „Crystallization ” , „Escapism”и „Capriole”
© Фото: http://www.irisvanherpen.com
http://yatzer.com/Capriole-by-Iris-Van-Herpen
http://www.materialise.com/
http://www.danielwidrig.com/
– 7. Сандра Беклънд, Колекция Пролет/ Лято 2010, фотосесия в Another Magazine с фотограф Крег Макдийн, колекция „In no time” с фотограф Ола Бергенгрен и фотосесия на фотографа Питър Герке.
© Фото: http://www.sandrabacklund.com
http://www.dezeen.com
Пфонг Тай Нгуен , Колекция ”Unconventional Body Objects”
© Фото: http://phuongthuy.carbonmade.com
http://trendland.net/unconventional-body-objects/
Йоан Ку, Колекция ”Emotional Sculpture” от 2004 година
© Фото: http://www.johanku.com/2004_EmotionalSculpture.html
Ирина Шапошникова, Колекция Есен/ Зима 2009 г.