Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Към читателя

КЪДЕ Е НАШЕТО МОДНО САМОЧУВСТВИЕ?

от FLM
04.09.2008
Време за четене: 2 мин.
3833
A A
СВЕЖО И РАЗНООБРАЗНО ИНФОРМАЦИОННО МЕНЮ
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Проф. Любомир Стойков

Любомир Стойков

Любомир Стойков – главен редактор на “Fashion Lifestyle Magazine”

Чуден феномен са корените на българското национално самочувствие! Променлива величина, която се колебае между страшни амплитуди – веднъж напомпана до край гордост и фуклявене в типично нашенски стил, друг път – комичен комплекс за малоценност, гарниран с мощни изблици на нихилизъм. Понякога корените на националното ни самочувствие са толкова здрави и жилави, дълбоки и устойчиви, че няма накъде повече, а понякога същите тези корени са толкова хилави и немощни, плитки и нетрайни, че изпаднал в моментна депресия, българинът почва да се вайка:”Майко мила, защо в България си ме родила!”…

По отношение на модното ни самочувствие работите са кажи-речи същите. „Ние нямаме никаква мода!”, „България и българска мода? Това е абсурд!”, „Българска мода не съществува!”, „Няма български дизайн!”, „Не вярвам в българската мода!” и какво ли не още може да се чуе и види в статии и интервюта, изречено или написано от мними глобалисти, от звани и самозвани дизайнери, от знаещи и незнаещи журналисти, от потребители, купувачи и от най-шарена публика. Това, разбира се, не е вярно. В същото време категорично трябва да отхвърлим и другата грозна крайност – помпозното ни модно самохвалство, изобилието от „къщи за висша мода”, вездесъщият нашенски дизайнерски нарцисизъм и самозабрава. При един по-внимателен и обективен поглед ще се окаже, че стотиците, а може би и хилядите шивачи и по-скоро пишман-шивачи, наричащи себе си „дизайнери” са поредният пример за имитация и измама, за смешна хиперболизация на това, което не са. При един по-внимателен анализ, ще се окаже, че десетките и стотиците модни къщи, студия и ателиета са работилнички за моден камуфлаж, а техните стопани са си чисти шарлатани.

Заедно с всичко това, обаче, феноменът „българска мода” съществува и се развива, макар и противоречиво. Нашите дизайнери, мениджъри, предприемачи в сферата на модната индустрия, бизнеса и търговията с модни стоки и услуги постепенно започват да се освобождават от най-големите си слабости: липса на оригиналност, маркетингова некомпетентност, лоша комуникационна и рекламна култура, недостиг на конкурентноспособност и пр. Мощен тласък модното ни самочувствие придобива от постиженията на най-новата ни генерация дизайнери зад граница – Мария Дойчинова, Бипоне, Милена Добрева, Ина Асса , Ивелина Дагсволд, Мария и Симеон Късметски, Петър Петров, Светослав Колчагов, Станислав Петров и редица още други. Съвсем наскоро с успех се представиха в Италия три от най-известните имена в българския дизайн и моден бизнес – Милка Александрова – Бучи, „Мирó” и „Ирида”. Те заслужено получиха високи оценки в Рим по време на културните празници и специалната вечер на българската мода в градините на Замъка „Сант Анджело” (в рамките на инициативата „София поздравява Рим”) . Преди няколко години пък в руската столица при голям интерес преминаха Дните на българската мода в Москва, в които участваха Виргиния Здравкова, Фани Пападопулу, „Ирида”, „Модак”, „Юнона” и др. Оправдана национална гордост будят изявите на Ливия Стоянова и Ясен Самуилов, които са в дизайнерския екип на френската къща за висша мода “Он ора ту вю”, големият талант на Веселин Йорданов, работил за модна къща „Гре” и за Лойд Клайн и още много други.

Сред витамините на модното ни самочувствие са и успехите на родната лека промишленост, добрите резултати през последните години от дейността на българските производители и износители на облекло и текстил, както и доброто представяне на нашите модни фирми зад граница. Сред тях без съмнение са „Маркам” и „Етере”, „Агресия груп”, „Денил”, „Батибалено”, „Капаска”, „Mystic Bulgaria” и много други. Цялостната дейност на Българска асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ) и организираното от него уникално Балканско изложение за облекло и текстил, т.нар. “BGate” също са сред сериозните стимули на модно самочувствие.

Припомняме тези факти на онези, които поради невежество, неинформираност, а защо не и поради злобичка и завист, нихилизъм и анти-родолюбие отричат това, което реално съществува – устойчиво развиващият се български моден дизайн, новите успехи на младата генерация модни творци по света и определеното – макар и в много случаи – плахо, раздвижване в родните модни среди, пазар и визуална култура.

Тагове: Брой 14

Вижте още

БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА
Към читателя

БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО
Към читателя

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ
Към читателя

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ

Към читателя

ЛИЛИ ИВАНОВА ИЗВЪН СТАНДАРТНИТЕ КЛАСАЦИИ

Най-популярни

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Академията за мода определи новите си стипендианти

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео