Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Към читателя

ЗАЩО МОДАТА Е ИЗКУСТВО?

от проф. Любомир Стойков
09.10.2023
Време за четене: 1 мин.
850
A A
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Любомир Стойков
проф. д.н. Любомир Стойков
– Главен
редактор на
“Fashion Lifestyle Magazine”

Един от най-ярките авторитети в съвременната висша мода – Ив Сен Лоран, се надяваше чрез уникалните си произведения да се доближи до абсолютното и редом с Диор и Шанел да допринесе историята на облеклото да се превърне в история на изкуството! Не случайно негови стратегически вдъхновители са Марсел Пруст, Пит Мондриан, Жорж Брак и Пабло Пикасо!

Естетическото въздействие на модните образци навярно би могло да се прецени въз основа на емоционалните усещания на публиката по отношение на шедьоврите (и не само на шедьоврите) в модното изкуство. Тези усещания включват преклонение, пиетет, възторг и даже екстаз, предизвикани от сюблимирания ефект при възприемането на произведението на модния дизайн. Тук – макар и с известна условност – „работят“ класическите понятия за възвишено и прекрасно, красиво и високо!

Отживелица и проява на анахронизъм е задаването на въпроса „Изкуство ли е модата?“. Абсурдът на подобна дилема лъсва веднага след като се откроят такива предимства на уникалния моден дизайн като необикновеното естетическо въздействие, безсмъртието на оригиналните произведения – облекла и допълнения, ярките творчески инвенции и не на последно място – доказаната през десетилетията равнопоставеност на модата и другите изкуства, в т.ч. и чрез еманципираното им присъствие в галерии и музеи. Необозрими са примерите на синтез между модния дизайн и изкуството – от произведенията на Чарлз Фредерик Уърт и Пол Поаре, през Мадлен Вионе, Соня Делоне, Елза Скиапарели, Кристобал Баленсиага, Коко Шанел и Кристиан Диор до Аликзандър Маккуин, Джон Галиано и Айрис ван Херпен. Неимоверният интерес към костюмите на Дягилев и неговия балет, както и на Салвадор Дали и прекрасната му симбиоза с Елза Скиапарели са много малка част от образците, илюстриращи чудната хармония между модата и другите изкуства.

Модата – оригиналната и уникална мода, е изкуство. Неслучайно наша национална гордост са такива класици на съвременния български моден дизайн и носители на Златна игла като Натали Генова (създателка на първия български бутик), Запрян Маринов (завършил живопис в НХА) и Васко Василев (признат и ценен художник и майстор на колажната техника). Макар че първите двама вече са в небитието, те продължават да бъдат ярък пример за вдъхновение и подражание. Вярвам, че и днес българските дизайнери могат да дадат своя принос към по-нататъшното естетизиране на модата и нейната еволюция тъкмо като особено въздействащо изкуство!

Тагове: Брой 125

Вижте още

БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА
Към читателя

БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО
Към читателя

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ
Към читателя

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ

Към читателя

ЛИЛИ ИВАНОВА ИЗВЪН СТАНДАРТНИТЕ КЛАСАЦИИ

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео