Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество Скандали

СКАНДАЛИТЕ В МОДАТА

от FLM
13.09.2007
Време за четене: 2 мин.
8414
A A
СКАНДАЛИТЕ В МОДАТА
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

* Екстравагантни хрумвания или конфузии причиняват конфликти в модния свят?

Любомир Стойков

Мода без скандал е като океан
без ураган, като ястие без пикантна подправка, като шоу без фойерверк..
Кое причинява най-често шумния сблъсък в модните среди?
Как може да различим истинския скандал в дизайнерския свят от псевдоскандала?
Наистина ли благодарение на конфликтите между дизайнерските концепции (най-често
предизвикателни) и общественото мнение, между манекенките и фотографите, между
модните творци, журналистите и стилистити и т.н. се осъществява прогресът в
модата, раждат се и получават зелена светлина новите идеи, форми и техники
на създаване
на облекла и украшения?

Наоми КембълЕдни от най-грандиозните скандали са плод на екстравагантни
хрумвания или неволни конфузии на публични места – дефилета и спектакли.
Падането на Наоми Кембъл от високите платформи на обувките й по време на дефиле позволи на модните
фотографи да документират липсата на бельо под тоалета й. Заради ожесточения
протест
на
мюсюлманската общност Карл Лагерфелд бе принуден да унищожи цяла една своя
колекция само заради това, че нейни образция бяха бродирани със строфи от
Корана. Подобна
драма се преди време и с колекция на Дона Каран. Скандален оттенък придобиха
и насрочените по едно и също време ревюта на Армани и Версаче с цел да отнемат
един от друг публика, фотографи, журналисти. Остри до сарказъм реплики с
обиден характер са си разменяли Ив Сен Лоран и Карл Лагерфелд. Повечето
изяви на Аликзандър
Маккуин
също изопват нервите на пуританите. Така например преди години той
изправи на нокти журналистите, достолепните ценители на изискания вкус и
еколозите като
предложи във функцията на гарнитура към неговите модели
трупове на убити птици и кости от човешки скелети. Впоследствие това се оказа
само лош слух или пък арогантен рекламен трик, но така и не беше показано нищо
подобно по време на ревюто му. Нервите на зрителите бяха изопнати и на шоуто
на Маккуин в Лондон през септември 1998 година, където той представи колекцията
си пролет-лято 1999 година, в която ключова роля бе отредена на Ейми Мълнис –
двадесет и двегодишна манекенка с ампутирани крака. Тя се справи достойно, показвайки
забележителен корсет, изработен от кожа, обула специални ботуши върху двете си
протези. Мълнис е перфектно тренирана и е рекордьорка на дълъг скок и спринтьорство
от Атланта (1996) – параолимпийските игри за инвалиди. Независимо от това, пресата
шумя дълго време за това, упреквайки дизайнера в търсенето на самоцелни ефекти.
Пред Франс прес Аликзандър Маккуин заяви:”Не направих това, за да спася света.
Идеята е да се покаже, че красотата идва отвътре”.

Аликзандър МаккуинСкандален отзвук предизвика
и саркастичният филм на Робърт Олтман “Прет-а-порте”. Да не забравяме
и голяма част от рекламите на “Бенетон”!… Съвсем наскоро пък прочутата
френската козметична кампания “Л’Ореал” стана обект на критики относно
некоректно използване
на образа на Пенелопе Крус в рекламен фотос на спирала за мигли. Дали,
обаче, скандалите в модата са оправдани и логични или пък просто заслужават
по-голяма
снизходителност?…

ПРЕМИЕРАТА НА АРМАНИ В ПАРИЖ, ОТМЕНЕНА ПОРАДИ МЕРКИ ЗА СИГУРНОСТ
Париж, месец март 1998 година.В града на Сена се провежда традиционната
седмица на модата прет-а-порте.На нея най-известните модни къщи и творци
ще представят
пред взискателната и елитна публика своите прогностични колекции за сезона
есен-зима 1998-1999 г. Във френската столица предстои дебют на прочутия италиански
дизайнер
Джорджо
Армани
.Замисълът е ефектното шоу да се състои в голямо шапито на
площада "Сен
Сюлпис" в Сен-Жермен де Пре. Армани е изпратил покани
до 1200 гости. Подготвил е пищна вечеря.Четири месеца по-рано е поискал разрешение
от
префектурата за провеждането на своето дебютно ревю.Най-неочаквано – буквално
часове преди началото на премиерата – полицията забранява провеждането й.
Официалното обяснение е свързано с мерките за безопасност:според властите
шатрата не е била
достатъчно обезопасена в т.ч. и срещу пожар, а вентилационната й система
не отговаряла на приетите стандарти.

БенетонВбесеният Джорджо Армани загубва самообладание и публично
обвинява французите в шовинизъм и неспособност да посрещнат предизвикателствата
на новото време."Това
е война между французи и италианци,но истината е, че аз обичам войните!" –
споделя пред "Интернешънъл хералд трибюн" шокираният дизайнер. В деня на шоуто полицията връща множество неизвестени за
провала гости, сред които Пако Рабан и Кристоф Ламбер. В подкрепа на Армани
се изказват Карл Лагерфелд и Жулиет Греко, а храната,предвидена за разточителната
вечеря е раздадена на бедняците. Утеха за оскърбения италианец остава възможността
да покаже готовата си колекция на седмицата на модата в Ню Йорк през месец
април
същата година.

ПРОВАЛЕНОТО РЕВЮ НА ЛОЙД КЛАЙН В ПАРИЖ
Скандалите не заобикалят и един от най-интересните и екстремно развиващите
се дизайнери на висша мода в света – канадецът Лойд Дейвид Клайн, макар,
че творецът
по природа си е скандален. Както самият той преди години сподели пред мен: "Аз
съм човек, който предизвиква много скандали.Не знам защо…може би защото съм малко
неспокоен!…" Тъкмо
с Лойд Клайн става това, което навярно е най-голямото наказание за всеки дизейнер:
в навечерието на премиерата на новата колекция да го зареже екипа му. Какво се
случва през март 2000 година в Париж? За този любопитен епизод разказва Веселин
Йороданов, артистичен дизайнер на "Ролман" и дългогодишен първи асистент на Лойд Клайн. Изправил се на крака след неприятния
фалит, младият стилист е пълен с идеи, нови концепции за готовото облекло и готов
да инвестира сам в себе си.След три сезона отсъствие от модната сцена Лойд Клайн
решава да се завърне триумфално. За изисканата си публика той е приготвил колекция
прет-а-порте, сезон есен-зима 2000-2001 година. В деня преди ревюто на официална
вечера като лични гости на дизайнера са поканени Бо Дерек, Жан Клод ван Дам,
Диандра, бившата съпруга на Майкъл Дъглас. Вечерята е в престижния хотел "Бристол". Всички очакват триумфа на Клайн на другия ден.Ревюто трябва да е в един от
салоните на бижутерийната къща "Шуме" на площад "Вандом" в Париж. Вместо шоу,обаче, в деня на ревюто, буквално часове преди началото,
се разразява страшен скандал. Противно на първоначалната уговорка най-напред
хореографът на ревюто Кристоф Карер, а малко след него и шефката на връзките
с обществеността за тази промоция – Патрисия Ривиера, си искат в аванс хонорар
от Клайн. Навярно някой им е подхвърлил, че може да останат и без обещаните пари
и,че затова е добре да си ги поискат предварително. Дизайнерът е изумен и се
опитва да им обясни, че те ще получат уговорените суми в първия работен ден от
следващата седмица – по банков път (тъй като депозитът е в американска банка).
Демонстрирайки обидно недоверие,обаче, Карер и Ривиера настояват за авансово
плащане, на което Лойд Клайн заявява,че при това положение ревюто се анулира.
Ревюто пропада, но само няколко дни по-късно Лойд Клайн е ощастливен от съдбата:
САЩ го канят за представи своята пролетно-лятна колекция за 2001 година в Ню
Йорк. Поканата идва не от кого да е , а лично от великата Лин Манулис – жената,
която лансира в Америка Кристиан Лакроа и Валентино. Лойд Клайн жъне успехи отвъд
океана, а колекцията предизвика фурор на Седмицата на модата в Ню Йорк (булчинският
тоалет е представен от Ники Хилтън, дъщерята на прочутия хотелиерски магнат!)
* * *

Джорджо Армани Лойд Клайн

Скандали, скандали, скандали!… В модата те не само са ненизбежни,
но и аксиоматични. Основателни или безоснователни, белег на екстравагнтност
или
пък на творческо
безплодие, символ на бунтарството или пък знак за културна патология,
те
освежават и разнообразяват модния пейзаж. Често пъти тъкмо благодарение
на тях дизайнът
се отърсва от старите конвенционални форми, пренастройва се на новата
естетска вълна и обновен се устремява към бъдещето. Затова нека да бъдем
толерантни
към скандалите и да не бързаме с техните – дори и само словесни, присъди
и екзекуции!

Снимки:
1. Наоми Кембъл
Фото: © “Daily
mail
”
2. Произведение на Аликзандър Маккуин от колекцията му “Защеметяващо
и смущаващо”, пролет-лято 1999 ( модел Ейми Мълнис)
Фото: © Nick Knight
3. Една от шокиращите реклами на “Бенетон”, изобразяваща умиращ от
СПИН, 1992 г.
ФотоИзточник: © Oliviero
Toscani
/ Източник: McDowell, Colin (2000).
Fashion today. – London: Phaidon Press Limited, р. 481.
4. Произведение прет-а-порте на Джорджо Армани, есен-зима 1998-1999
Фото: © firstVIEW
5. Произведение прет-а-порте на Лойд Клайн, пролет-лято 2001
Фото: © firstVIEW

Тагове: Брой 2

Вижте още

БИАНКА ЧЕНСОРИ СКАНДАЛИЗИРА С ГОЛОТАТА СИ НА ЧЕРВЕНИЯ КИЛИМ
Скандали

БИАНКА ЧЕНСОРИ СКАНДАЛИЗИРА С ГОЛОТАТА СИ НА ЧЕРВЕНИЯ КИЛИМ

ХРИСТИЯНСКИТЕ ОБЩНОСТИ РЕАГИРАХА ОСТРО НА ОТКРИВАНЕТО НА ОЛИМПИАДАТА
Скандали

ХРИСТИЯНСКИТЕ ОБЩНОСТИ РЕАГИРАХА ОСТРО НА ОТКРИВАНЕТО НА ОЛИМПИАДАТА

Скандали

ДЖИЖИ ХАДИД АРЕСТУВАНА НА КАЙМАНОВИТЕ ОСТРОВИ

„АДИДАС“ ЗАГУБИ ДЕЛОТО СРЕЩУ ДИЗАЙНЕРА ТОМ БРАУН
Скандали

„АДИДАС“ ЗАГУБИ ДЕЛОТО СРЕЩУ ДИЗАЙНЕРА ТОМ БРАУН

Най-популярни

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Академията за мода определи новите си стипендианти

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео