Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Лайфстайл Свободно време

БАБА МАРТА БЪРЗАЛА……

от FLM
29.02.2008
Време за четене: 2 мин.
15470
A A
БАБА МАРТА БЪРЗАЛА……
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Март е специален месец за българина. Той се асоциира с много празници и традиции, сред които с най-голяма автентичност и магическа атмосфера се откроява 1-ви март. Денят, в който всичко наоколо е потопено в червено и бяло. Хората са щастливи и усмихнати и бързат да закачат мартенички на тези, които обичат.Това е една от най-характерните традиции за България, която възхищава света и радва хората.

Мартениците са амулет от бели и червени конциМартениците са амулет от бели и червени конци

Магията на багрите

Мартениците са амулет от бели и червени конциМартеницата е символ на идващата пролет, тя се подарява и закичва с пожелания за здраве и благодат. В класическия си вид тя представлява осукани бели и червени конци. Символиката на цветовете е много богата и носи строго определен смисъл. Червеното е цветът на женското начало, на здравето, то е знак на кръвта, на зачеването и раждането, на топлотата, приятелството и взаимната обич. Бялото символизира първоначално мъжкото начало, силата. По-късно, под въздействието на християнската митология, обозначава девствеността и непорочността – белият цвят символизира Христос и въплъщава чистотата и искреността в отношенията.

Легендата за мартеницата

Легендите за появата на мартеницата са много. Една от тях гласи, че когато хан Аспарух побеждава византийските войници, той пише писмо за победата си и го вързва за крака на една птица с бял конец. Докато лети обаче, птицата е забелязана от византийски войници, които стрелят по нея и я раняват. Въпреки че е ранена, тя пристига успешно в българския лагер, но белият конец вече е обагрен отчасти в червено от раната. Митът гласи, че така възниква мартеницата, която се носи днес.

Според други легенди мартениците са наследство от траките, коренното население на днешна България в древността. Старите българи вярвали, че в природата съществува някаква зла сила, наричана "лошотия", която също се събуждала през пролетта, а в народните вярвания 1 март бележи началото на пролетта. На мартениците се приписвала магическата сила да предпазва от злобата, от болестите и от уруките.

В миналото някои смятали мартеницата за амулет, който предпазва хората, добитъка, къщата и цялото стопанство от "злите сили" на отиващата си зима. На някои места я наричат "урочница", защото се вярвало, че предпазва от "лоши очи" и от уроки. От друга страна, обаче, червено-бялата нишка по магически път стимулира плодовитостта, според фолклорните представи. По-образно и метафорично звучи вярването, че мартениците развеселяват баба Марта.

МартеничкиПижо и Пенда

Фолклорният образ на месец март

Баба Марта е българският традиционнен образ на месеца. Тя е пословична с капризния си нрав – ако се развесели и усмихне грейва слънце и става топло, разсърди ли се старицата, докарва студ и сняг. Тя е единствена сестра на единадесетте братя-месеци в народните представи. В миналото дори е имало обичай, в който хората “женят” Марта за някой стар ерген или вдовец от селото. Ако след това времето се стопли, значи баба Марта е харесала жениха. Ако пък не го е одобрила, старицата се разсърдвала и зафучавала със снежни виелици.

Пижо и ПендаПижо и Пенда

Завинаги заедно като Пижо и Пенда

Безспорно най-известната мартенска двойка е тази на Пижо и Пенда. Те са фолклорният символ на семейно щастие и разбирателство. Често Пижо е в бяло, а Пенда е в червено, среща се и обратната комбинация. Напоследък се срещат все по-интересни и оригинални цветови комбинации от бяло и червено. Пенда е с плитки или със забрадка и с красива рокля с народни мотиви, а Пижо – с калпак, потури и кундури, с характерни български дрехи.

щъркелацъфнало дръвче

Магическата сила на мартенския амулет

Днес още се пази традицията мартениците да се носят докато се види пролетна птичка или щъркел. Поверието гласи, че ако видим кацнал щъркел, ще сме сънливи и мързеливи през лятото, а ако го видим в полет, всичко през годината ще върви добре и успешно, сякаш хвърчи. След като свалим мартеницата си, по традиция трябва да я закачим на цъфнало дръвче, за да е плодородна годината или да я поставим под камък. Ако след един месец под камъка има мравки, годината ще е плодородна и благодатна.

Снимки:
1. – 3. Мартениците са амулет от бели и червени конци.
4. Мартенички се закичват дори на добитъка и на овошните дръвчета.
5. – 7. Известната мартенска двойка Пижо и Пенда.
8. – 9. Мартеницата се сваля след като видим предвестника на пролетта – щъркела или цъфнало дръвче.

Източник снимки:
www.martenicibg.hit.bg, www.martenici-tania.com, www.travel.webshots.com, www.wikipedia.bg

Тагове: Брой 8

Вижте още

Италиански вкус: лятната симфония на „Лаваца“
Свободно време

Италиански вкус: лятната симфония на „Лаваца“

„МИСИС СОФИЯ 2024“ – КОЯ Е ПЪРВАТА НОСИТЕЛКА?
Свободно време

„МИСИС СОФИЯ 2024“ – КОЯ Е ПЪРВАТА НОСИТЕЛКА?

КАКЪВ МЪЖКИ ЧАСОВНИК ДА ИЗБЕРЕМ?
Свободно време

КАКЪВ МЪЖКИ ЧАСОВНИК ДА ИЗБЕРЕМ?

ELBULLI1846 – ПЪРВИЯТ РЕСТОРАНТ В СВЕТА, ПРЕВЪРНАЛ СЕ В МУЗЕЙ
Свободно време

ELBULLI1846 – ПЪРВИЯТ РЕСТОРАНТ В СВЕТА, ПРЕВЪРНАЛ СЕ В МУЗЕЙ

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео