Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мода Дизайнери

КРИСТИАН ДИОР: УЛТИМАТИВНИЯТ РОМАНТИЗЪМ НА НОВАТА ВЪНШНОСТ

от FLM
13.03.2009
Време за четене: 3 мин.
13119
A A
КРИСТИАН ДИОР: УЛТИМАТИВНИЯТ РОМАНТИЗЪМ НА НОВАТА ВЪНШНОСТ
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Проф. Любомир Стойков

Времето между 21 януари 1905 и 24 октомври 1957 години кондензира животът и творчеството на един от великаните на световната мода мосю Кристиан Диор. Кой е той и какво знаем за него? Как става така, че неуспелият политолог Кристиан израства до модния тартор Диор? Коя е причината любознателния юноша, от когото взискателните му родители очаквали да стане изкусен дипломат се превръща в емблематичен дизайнер, преминавайки през митарствата на търговец на изкуство и автор на скици?

Model of Christian Dior, 1948Model of Christian Dior, 1954

УЧИТЕЛИТЕ

Влиянието, което Кристиан Диор е получил във формирането си като оригинален и мащабен създател на облекла е интегрално и комплексно. В чисто биографски аспект това е елегантността на майка му – чиято стилност във външността го вдъхновява десетилетия по-късно / дори за направата на стратегическата си колекция през 1947 година авторът си спомня, че е черпил инспирации от красивите дрехи, носени от майка му по време на състезания /. Като интелигентна и духовно еволюираща личност той се е увличал по историята и археологията, откъдето със сигурност са и богатите му впечатления за културното и цивилизационно развитие на света.

Model of Christian Dior, autumn-winter 1951 - 1952Model of Marc Boin for “Christian Dior”, autumn-winter 1966 - 1967Model of Marc Boin for “Christian Dior”, 1968

Ръководейки картинна галерия, рисувайки скици от младини Кристиан е попивал идеи и внушения от големите майстори на изящните и пластични изкуства. Особено силен е отпечатъкът върху художественото му развитие, оставен от други двама гиганта на френската мода – Робер Пиге /при когото работи между 1938 и 1939 години/ и Люсиен Льолон /между 1942 и 1946 години/. Тъкмо последният е известен и с предпочитанието си към дългите разкроени долу и тесни в кръста рокли, които през втората половина на 40-те години на ХХ век се превръщат в запазена марка на Кристиан Диор.

МОДНИТЕ ЕКСПЛОЗИИ

Творчеството на всеки моден диктатор от ранга на Кристиан Диор наподобява вулкан, чийто изригвания оттекват не само през годините, но и през десетилетията и даже – столетията. Кои са най-силните модни експлозии в творчеството на Диор? Пионерската роля на маестрото, отчитана от всеки учебник за начинаещи дизайнери и от модните енциклопедии и речници е заложена още в първата му колекция, която медиите изпреварващо, но напълно основателно наименоват "ню лук", т.е."нова външност", "нов вид". Стегнати корсажи и поли във формата на камбани задълго намагнитизирват вниманието на ценители и потребители. След недоимъка, мизерията и оскъдицата по време на втората световна война изведнъж се появява творец, който предлага дамски дрехи от най-скъпи материи в невероятни обеми. Твърди се, че за направата на една от тези рокли са били необходими поне 20 метра плат! Самият Диор си спомня за това време следното: "Ние изплувахме от един период на война, униформи, на жени – войници със структура на боксьори. Аз създавах жени – цветя, с нежни рамене, напъпили гърди, тънки кръстчета като лиана и широки поли като цветя".

A haute couture model of Gianfranco Ferre for Christian Dior, autumn-winter 1989 - 1990

Любителите на етапи и периоди навярно точно тук ще поискат да им се каже, че дизайнерът твори колекции в различни линии и силуети – зиг-заг, Н-образен /през 1954 година/ , А-образен /през 1955 година/, Y-образен /през 1955 година/ и пр. Това е вярно, но е вярно също така, че модата, лансирана от Диор /с някои изключения/ винаги е гравитирала и интерпретирала първоначалния стил на "ню лук".

Огромна е заслугата на стилиста и към въвеждането през 1952 година на костюми от три части – плетена жилетка, семпла горница и мека пола от креп, издържана в пастелни тонове. Те, както правилно отбелязва Джорджина О’Хара, оказват за дълги години силно влияние върху развитието на модата .

Кристиан Диор прави през годините популярни наклонените шапки, тесните поли с плисета, нестандартните яки и др. Упрекван от мнозина за това, че връща корсетите и закрива женското тяло /особено пък и след публичните атаки на Коко Шанел/ той демонстративно лансира лековата и феерична колекция, в която практичността доминира над сложността на изработката, а баналната опростеност се превръщна в знак за двусмислие. Днес – близо половин век след кончината на този моден гений е добре да вникнем още по-внимателно в неговата характеристика на стила ню лук във следвоенното време като символ на "младостта, надеждата и бъдещето".

Model of Christian Dior, 1948

БИЗНЕС И ТВОРЧЕСТВО

Какво би бил Кристиан Диор без памучния предприремач и магнат Марсел Бусак? Може би същото, което Ив Сен Лоран без Пиер Берже или пък Кристиан Лакроа без Бернар Арно? Кой знае! И все пак нито един от биографите на маестрото не пропуска да отбележи ползотворния момент на връзката между бизнесмена и твореца, между Бусак и Диор. Някои даже стигат дотам, че твърдят, че Кристиан Диор умишлено налагал дългите силуети, за да се покачи продажбата на текстила. Между впрочем съвсем не е изключена /по принцип/ връзка между дизайнерските форми и производствените и пазарните страни на дистрибуцията на облеклото, но това е друга дълга тема. Исторически факт е, че благодарение на френския текстилен магнат Марсел Бусак през 1946 година става възможно да се наеме сграда на "Авеню Монтен" и да се открие модната къща "Кристиан Диор". За темповете на растеж и мащабите на дейност може да се съди по факта, че само шест години по-късно структурата на модната къща вече включва 6 фирми, 16 асоциирани предприятия, 28 цеха и над 1000 служители.

Model of Christian Dior, 1947Christian Dior, “Bar” suit 1947

ЛИЧНИЯТ МОМЕНТ
Christian Dior in his atelier, 1957…Личният момент в тези съвсем бегли щрихи за Кристиан Диор са впечатленията ми от една изложба в Лондон – в Имперския музей на войната през 1997 година по повод честването на 50-годишнината от създаването на модна къща Кристиан Диор. В нея бяха включени над 100 оригинални костюма, допълнения и украшения – обувки, ръкавици, шеапки, бижута, а също така модни илюстрации, фотографии, рисунки и документални филми за един от най-интересните периоди в модата през 20 век – времето на 40 години. Посетителите можеха да разгледат великолепните вечерни рокли, сред които образци от Норман Хартнел от 1938 – 39 година; костюми носени от най-прочути театрални и филмови звезди, като вечерния тоалет на Грета Гарбо от 1930 година и костюмът, носен от Джинджър Роджърс при връчването на наградата Оскар през 1940 година.

Централно място в експозицията заемаха произведенията на създателя на новата въшнност гениалният Кристиан Диор. Изложени бяха програмните образци от неговата колекция, показани за пръв път на 12 февруари 1947 година и скандализиращи обществеността със своето разточителство – необичаен разкош и ново, наистина революционно схващане за модата. Кристиан Диор – внушаваше тази изложба, бе първият моден създател, който веднага след втората световна война реставрира високия вкус, налагайки ултимативен романтизъм и нова екстравагантност. Изпитах истинска наслада не само при съзерцаването на христоматийно познатия му силует "ню лук", но и на “Розовата Венера”, разкошна вечерна рокля, носена през 1949 година от Марлене Дитрих, както и на други прекрасни образци, изработени от Коко Шанел, Кристобал Баленсиага, Елза Скиапарели и други.

 

…Великият Диор умира на 24 октомври 1957 година. Някои твърдят, че по време на партия карти, което – ако е вярно – е още едно потвърждение за артистичната му природа, издържана напълно в духа на Хомо луденс. Как е изпратен по пътя на безсмъртието научаваме от книгата на М. Покна, посветена на маестрото: на погребението присъстват Ив Сен Лоран, Баленсиага, Пиер Берже, Пиер Балмен, Жак Фат, Юбер дьо Живанши, Пиер Карден. Вечната противничка Коко Шанел не идва лично, а изпраща кръст, направен от рози с техния цвят и аромат.

Model of Christian Dior, autumn-winter 1955Apparel in “new look” style of Christian Dior.

John Galliano’s haute-couture collection for “Christian Dior”, spring-summer 2009.John Galliano’s haute-couture collection for “Christian Dior”, spring-summer 2009.

Снимки:

John Galliano’s haute-couture collection for “Christian Dior”, spring-summer 2009.1. Модел на Кристиан Диор, 1948
Фото: © Coffin, Vogue

2. Модел на Кристиан Диор, 1954
Фото: © Nouveau Femina

3. Модел на Кристиан Диор, eсен-зима 1951 – 1952

Фото: © Cat № 115

4. Модел на Марк Боан за “Кристиан Диор”, eсен-зима 1966 – 1967

Фото: © Robes du soir. Palais Galliera. Musee de la Mode et du Costume, Paris, 1990

5. Модел на Марк Боан за “Кристиан Диор”, 1968
Фото: © Cat № 145

6. Модел висша мода на Джанфранко Фере за “Кристиан Диор”, есен-зима 1989 – 1990
Фото: © Cat № 157

9. Модел на Кристиан Диор, 1948
Фото: © Clifford Coffin

10. Модел на Кристиан Диор, 1947
Фото: © McDowell, C. Fashion today. London, 2000

11. Кристиан Диор, “Bar” suit 1947
Рисунка: Renee Gruilleau

12. Кристиан Диор в своето ателие 1957

Фото: © Loschek, I. Mode im 20. Jahrhundert. Bruckmann Munchen, 1990.

13. Модел на Кристиан Диор, есен-зима 1955

Фото: © Loschek, I. Mode im 20. Jahrhundert. Bruckmann Munchen, 1990.

14. Тоалет, издьржан в стила „ню лук” на Кристиан Диор
Рисунка: Berrear, 1947

15. – 17. Колекция висша мода на Джон Галиано за „Кристиан Диор”, пролет-лято 2009 г.
Фото: Alessandro Lucioni / ImaxTree

Тагове: Брой 20

Вижте още

Ruse Fashion Week
Дизайнери

Ruse Fashion Week 2025: Финал с блясък и изящество

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР
Дизайнери

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР

Дизайнери

ВИРДЖИЛ АБЛО: НОВАТОРЪТ, КОЙТО ПРЕОБРАЗИ МОДАТА С OFF-WHITE

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ
Дизайнери

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео