Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество История

ОДЕКОЛОНЪТ – ТРИСТА ГОДИНИ НА ВЪРХА

от FLM
31.07.2009
Време за четене: 2 мин.
5480
A A
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

* Съставките на ароматната течност се пазят в дълбока тайна

Одеколонът - триста години на върхаТази година най-старият одеколон отпразнува своя 300-годишен юбилей. За времето от своето първо пускане на пазара до наши дни ароматната течност е преживяла възходи, войни, имитации и все още е на върха въпреки всички модерни парфюми. Въпреки, че тези три века не са никак малко, тайната рецепта за съставките на уханието му все още е дълбоко пазена тайна.

Първата глътка… аромат
Всичко започва благодарение на Джовани Мария Фарина, който бил експортиран от родината си Италия и решил да търси щастието си в немския град Кьолн. Докато бил в Германия, той произвел парфюмна вода, която нарекъл "Аqua Мirabilis” в превод „чудотворна вода”. Тя била направена от гроздов спирт, бергамонт, лавандула и розмарин, и се смятало, че лекува. Рецептата Фарина получил от чичо си Жан-Пол Феминис, чийто бизнес в последствие наследил. Историята разказва, че Жан-Пол получил формулата от манастира Санта Мария Новелия във Флоренция, където „чудотворната вода” се използвала за лечение.

На 13 юли 1709 г. Фарина открил магазин за луксозни стоки, където започва да продава новия аромат. В писмо до брат си, датиращо от същата гдина, Фарина пише: "Открих дъх, който ми напомня на италианска пролетна утрин, на аромата на нарциси и оранжеви цветове след дъжд.". Така ароматното изобретение получило и новото си име „Eau de cologne”, което в буквален превод означава „вода от Кьолн”, на името на родното си място.

Одеколонът - триста години на върхаТайната рецепта…
Одеколонът се различава от така наречените тоалетни води по това, че е по-малка концентрация на етерични масла, които придават на разтвора му специфичен дъх. Известни са само най-основните съставки. В основата е разреден етанол ( 70-90%), съдържа смес от цитрусови масла, включително и масла от лимон, портокал, мандарина, бергамонт и грейпфрут. Най-вероятно ароматната течност съдържа и масла от лавандула, розмарин, мащерка, мандарини и жасмин.

През последните три века обаче само 30 души са знаели точните съставки от тайната рецепта за приготвянето на одеколона. Един от тях е потомъкът на парфюмериста – Йохан Мария Фарина, който е и управляващ директор на компанията.

Благодарение на запазването на цялата тайна, одеколонът продължава да мирише по онзи начин, който е описал създателят му преди толкова години.

Одеколонът - триста години на върхаВъзход…
С течение на времето одеколонът завлядява света. През 18 век кьолнската вода е широко разпространена и като лечебно средство. Младите хора слагали профилактично по 20–30 капки във водата или виното си, а възрастните – по 50–60 капки за понижаване на кръвното налягане. При главоболие пък вдишвали дълбоко аромата. По- късно обаче приложенията били ограничени само до освежаване и аромат.

Твърди се, че Наполеон използвал всеки ден по едно шишенце от ароматната течност. Това обаче никак не било евтино удоволствие. Един флакон струвал седмичната заплата за капитана. По-точно над 1000 евро в днешния пари.

Изключително високата цена на одеколона обаче не винаги означавала и големи печалби.

… и падение
Безспорно не малко и значими са били кризите, които е преживяло дъхавото удоволствие. Спадове то е бележило по време на Френската революция, както и в годините на Първата и Втората световни войни. Според производителите, проблемът не бил в това, че клиентите не могат да си го позволят, а по-скоро липсата на материали за производство по това време.

За своите 300 години, освен с политическите конфликти, оригиналът на одеколона трябвало да води „войни” и с ожесточената конкуренция.

Най-жестоката битка била например с така наречения „4711”. През 18 век, отново в Кьолн, немецът Вилхелм Мюленс изготвя аромат, базиран на цитрусови ухания и подобен на оригиналния одеколон. Мюленс получил правата за производство, без да има връзка със семейството на Фарина. Историята разказва, че рецептата за ароматната вода той получил като сватбен подарък от картезиански монах и постепенно започнал да открива малки фабрики. След съдебните битки със семейство Фарина обаче внукът на Мюленс избира ново име на продуктите си – 4711. С тези цифри била номерирана сградата, в която се помещавала фабриката в Кьолн по времето на Френската революция.

Одеколонът - триста години на върхаДнес – на върха
Докато одеколонът на Фарина се счита за оригинал, 4711 винаги е бил по-успешен търговски аромат поради добрата реклама и търговски нюх на собствениците. Днес той се продава в 75 страни и е особено популярна марка сред по-старата генерация на германците. Ароматът се продава добре също и в Япония, където мъжете парфюмират косата си с него. Безспорен е обаче фактът, че 4711 е повлиял положително както на пазара, така и на оригиналния одеколон.

В днешно време дори и враждата между семействата Фарина и Мюленс не съществува.

Сега вече има къща музей на Фарина в Стария град на Кьолн. Там посетителите могат да научат повече за изкуството на парфюма. През декември 2006 г. парфюмерийната и козметична компания Maurer & Wirtz закупи традиционните марки 4711, Original Eau de Cologne, Tosca, Sir Irish Moos и Extase. Тези марки са с годишен оборот от десетки милиони евро. В портфолиото на Mut & Co са вече наложилите се и добре познати Tabac, Nonchalance, Betty Barclay и s. Oliver.

А одеколонът? Той отново стои на своя връх така, че дори само споменаването му носи аромат на италианска пролетна утрин и цветовете след дъжд…

Източници: www.dw-world.de, www.beauty.bg, www. wikipedia.org.
www.parfums-historiques.com, www.jolique.com

Снимки:
1. Първият одеколон, създаден от Джовани Мария Фарина.
Фото: cdn-write.demandstudios.com
2. Джовани Мария Фарина.
Фото: upload.wikimedia.org
3. Наполеон Бонапарт е бил почитател на одеколона.
Фото: mimifroufrou.com
4. “4711” – първият конкурент на оригиналния одеколон.
Фото: www.skinstep.com

 

Тагове: Брой 25

Вижте още

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ
История

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН
История

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА
История

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО
История

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО

Най-популярни

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Академията за мода определи новите си стипендианти

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео