* Съставките на ароматната течност се пазят в дълбока тайна
Тази година най-старият одеколон отпразнува своя 300-годишен юбилей. За времето от своето първо пускане на пазара до наши дни ароматната течност е преживяла възходи, войни, имитации и все още е на върха въпреки всички модерни парфюми. Въпреки, че тези три века не са никак малко, тайната рецепта за съставките на уханието му все още е дълбоко пазена тайна.
Първата глътка… аромат
Всичко започва благодарение на Джовани Мария Фарина, който бил експортиран от родината си Италия и решил да търси щастието си в немския град Кьолн. Докато бил в Германия, той произвел парфюмна вода, която нарекъл "Аqua Мirabilis” в превод „чудотворна вода”. Тя била направена от гроздов спирт, бергамонт, лавандула и розмарин, и се смятало, че лекува. Рецептата Фарина получил от чичо си Жан-Пол Феминис, чийто бизнес в последствие наследил. Историята разказва, че Жан-Пол получил формулата от манастира Санта Мария Новелия във Флоренция, където „чудотворната вода” се използвала за лечение.
На 13 юли 1709 г. Фарина открил магазин за луксозни стоки, където започва да продава новия аромат. В писмо до брат си, датиращо от същата гдина, Фарина пише: "Открих дъх, който ми напомня на италианска пролетна утрин, на аромата на нарциси и оранжеви цветове след дъжд.". Така ароматното изобретение получило и новото си име „Eau de cologne”, което в буквален превод означава „вода от Кьолн”, на името на родното си място.
Тайната рецепта…
Одеколонът се различава от така наречените тоалетни води по това, че е по-малка концентрация на етерични масла, които придават на разтвора му специфичен дъх. Известни са само най-основните съставки. В основата е разреден етанол ( 70-90%), съдържа смес от цитрусови масла, включително и масла от лимон, портокал, мандарина, бергамонт и грейпфрут. Най-вероятно ароматната течност съдържа и масла от лавандула, розмарин, мащерка, мандарини и жасмин.
През последните три века обаче само 30 души са знаели точните съставки от тайната рецепта за приготвянето на одеколона. Един от тях е потомъкът на парфюмериста – Йохан Мария Фарина, който е и управляващ директор на компанията.
Благодарение на запазването на цялата тайна, одеколонът продължава да мирише по онзи начин, който е описал създателят му преди толкова години.
Възход…
С течение на времето одеколонът завлядява света. През 18 век кьолнската вода е широко разпространена и като лечебно средство. Младите хора слагали профилактично по 20–30 капки във водата или виното си, а възрастните – по 50–60 капки за понижаване на кръвното налягане. При главоболие пък вдишвали дълбоко аромата. По- късно обаче приложенията били ограничени само до освежаване и аромат.
Твърди се, че Наполеон използвал всеки ден по едно шишенце от ароматната течност. Това обаче никак не било евтино удоволствие. Един флакон струвал седмичната заплата за капитана. По-точно над 1000 евро в днешния пари.
Изключително високата цена на одеколона обаче не винаги означавала и големи печалби.
… и падение
Безспорно не малко и значими са били кризите, които е преживяло дъхавото удоволствие. Спадове то е бележило по време на Френската революция, както и в годините на Първата и Втората световни войни. Според производителите, проблемът не бил в това, че клиентите не могат да си го позволят, а по-скоро липсата на материали за производство по това време.
За своите 300 години, освен с политическите конфликти, оригиналът на одеколона трябвало да води „войни” и с ожесточената конкуренция.
Най-жестоката битка била например с така наречения „4711”. През 18 век, отново в Кьолн, немецът Вилхелм Мюленс изготвя аромат, базиран на цитрусови ухания и подобен на оригиналния одеколон. Мюленс получил правата за производство, без да има връзка със семейството на Фарина. Историята разказва, че рецептата за ароматната вода той получил като сватбен подарък от картезиански монах и постепенно започнал да открива малки фабрики. След съдебните битки със семейство Фарина обаче внукът на Мюленс избира ново име на продуктите си – 4711. С тези цифри била номерирана сградата, в която се помещавала фабриката в Кьолн по времето на Френската революция.
Днес – на върха
Докато одеколонът на Фарина се счита за оригинал, 4711 винаги е бил по-успешен търговски аромат поради добрата реклама и търговски нюх на собствениците. Днес той се продава в 75 страни и е особено популярна марка сред по-старата генерация на германците. Ароматът се продава добре също и в Япония, където мъжете парфюмират косата си с него. Безспорен е обаче фактът, че 4711 е повлиял положително както на пазара, така и на оригиналния одеколон.
В днешно време дори и враждата между семействата Фарина и Мюленс не съществува.
Сега вече има къща музей на Фарина в Стария град на Кьолн. Там посетителите могат да научат повече за изкуството на парфюма. През декември 2006 г. парфюмерийната и козметична компания Maurer & Wirtz закупи традиционните марки 4711, Original Eau de Cologne, Tosca, Sir Irish Moos и Extase. Тези марки са с годишен оборот от десетки милиони евро. В портфолиото на Mut & Co са вече наложилите се и добре познати Tabac, Nonchalance, Betty Barclay и s. Oliver.
А одеколонът? Той отново стои на своя връх така, че дори само споменаването му носи аромат на италианска пролетна утрин и цветовете след дъжд…
Източници: www.dw-world.de, www.beauty.bg, www. wikipedia.org.
www.parfums-historiques.com, www.jolique.com
Снимки:
1. Първият одеколон, създаден от Джовани Мария Фарина.
Фото: cdn-write.demandstudios.com
2. Джовани Мария Фарина.
Фото: upload.wikimedia.org
3. Наполеон Бонапарт е бил почитател на одеколона.
Фото: mimifroufrou.com
4. “4711” – първият конкурент на оригиналния одеколон.
Фото: www.skinstep.com