Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество История

ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА ОЧИЛАТА

от FLM
13.06.2013
Време за четене: 1 мин.
3674
A A
ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА ОЧИЛАТА
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

ОчилаОчилата днес са част от ежедневието ни. Използваме ги за коригиране на зрението,  като аксесоар, с който да подчертаем погледа си или просто като начин да следваме модните тенденции. Замисляли ли сме се обаче колко развитие носят те в себе си. Според статия в списанието Newsweek, очилата за четене са едно от най-важните изобретения за последните 2000 години. И има защо да се смята така.

През погледа на очилата можем да видим хода на времето. В зародиша на човечеството и древните времена очила на практика не са били нужни. Необходимостта от очила се появява сравнително късно и то в специален кръг хора – тези, които можели да четат и пишат, а именно монасите. Фактите за произхода на слънчевите очила са различни и често дори противоречиви. Като създатели на очилата се посочват учени от почти всички краища на света. Най-често източниците споменават като създател на „магическите“ стъкла  флорентинеца Салвино д’Армато (Salvino degli Armati) около 1280 г. Твърди се обаче и това, че тази теория е абсолютно грешна.

ОчилаИ все пак първите очила се появяват именно по това време и то в Италия. Те представлявали две изпъкнали стъкла, които били захванати с две дръжки, прихванати от двете страни. Произвеждали се от занаятчийските майстори, които правели по няколко чифта, а клиентът изпробвал всичките докато намери най-подходящите. Най-ранната документация за използването на очила е предоставена именно от двама монаси от манастира „Св. Катерина”. Те определят очилата като едно от най- необходимите за света „изкуства“. Измислят и думата „Occhiale”, с която назовават изобретението. Около 1300 г. в Италия се издават и първите очиларски регламенти. Постепенно популярността на очилата нараства както в Италия, така и в цяла Европа – Германия, Испания и Франция.

Според други източници обаче по изработването на очила е работил още Архимед в Древна Гърция. Още в антични времена той изследвал законите за пречупване на светлината. Твърди се, че дори е носил кристал, доближен до главата, именно за корекция на зрението. Арабският математик и астроном Абу Али ал-Хасан ибн ал-Хайтам пък описва в книгата си “Съкровището на оптиката” от 11-ти век увеличаващото действие на сегмент сферично стъкло.

ОчилаПървоначално очилата са били предназначени за далекогледи хора, защото били изработени от изпъкнали стъкла. През 15 и 16-ти век започва и изработването на очила за късогледи. По това време търсенето на очила значително нараства. Причината е и друго голямо изобретение в този период – печатната преса. Печатането на книги довело до по-засилено четене, а това от своя страна и до използването на очила.

Първите очила имали кварцови лещи. Дръжките, които по-късно ще станат рамки, са били изработени от кост, метал или дори кожа.  Придържали стъклата към носа и заемали формата на обърната буква V.  В продължение на стотици години най- големият проблем при носенето на очила бил именно закрепването им за лицето. В Испания ги закрепвали с панделки, които завързвали на главата, а в Китай използвали малки метални тежести. Първата рамка с дръжки е била изработена едва през 1727 година от английския оптик Едуард Скарлет.

В Англия, както и в почти всички европейски страни носенето на очила се считало за аристократично. Парижките аристократи ги носели, само когато четат нещо при частен разговор, а в Испания очила се носели от всички класи с цел собственикът им да изглежда по-начетен и достоен. Очилата пропътували и пътя до Америка, чрез европейските колонии, създадени там. Зад океана ги носели също предимно богатите.

Очила

Монокълът е въведен за употреба в Англия чак през 1800 година, въпреки че е изобретен век по-рано в Германия. Бил наречен „пръстен за око“. За пръв път модно списание във Виена публикува снимки на монокъла, а след това той става популярен в Русия и Германия. Носи се предимно от мъже и то от горните класи на обществото. След Втората световна война обаче идва крахът за монокъла, тъй като започва да се асоциира с немския воин.

Очила

Очила

През 19-ти век са въведени и стъклата за коригиране на астигматизъм, а през 20-ти век вече се произвеждат и контактни лещи, които заменят очилата. Въпреки това те не само са актуални и днес, но са обект и на изключително много творчески дизайнерски и технологични търсения.

Снимки:

1. – 3. Едни от първите очила.

Фото: http://www.vintageiwear.com/history.html
4. – 6. Интересни очила
Фото: http://theberry.com

Източници:
http://inventors.about.com,
http://www.antiquespectacles.com,
http://www.glasseshistory.com/

Тагове: Брой 66

Вижте още

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ
История

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН
История

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА
История

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО
История

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео