Също като традиционните медии и социалните предлагат, както актуална информация, така и забавление, но за разлика от тях не изискват много ресурси, по-евтини са и достъпни за всеки. Обикновено към социалните медии се пречисляват: блоговете, подкастовете, уикитата, YouTube, wordpress, социалните мрежи и др.
Светът на онлайн комуникацията постоянно подлежи на промени, породени от търсенията на аудиторията и създаването на нови технологии и всевъзможни услуги. С течение на времето ролята на обикновения ползвател на социални медии и онлайн услуги също се променя – от пасивен консуматор той се превръща в активно участващ играч. Той споделя знанията и стойността на съдържания от професионален, културен и всекидневен тип.
Пример за гражданска (социална) медия е сайтът blogger.com. Той е безплатна услуга за комуникация, изразяване на собственото мнение и свобода на речта. Подобрява достъпността на информацията, стимулира подробни дебати и свързва най-различни хора. Предимството на блоговете пред останалите типове сайтове е главно в динамичността, както и продължителното съхраняване на коментарите. Блоговете са по-лични от традиционната журналистика, но същевременно са по-публични от обикновените дневници. В някои от тях авторите събират информация от източници и нерядко попадат на истински новини, или изразяват мнението си по актуален въпрос.
WordPress пък е полезен инструмент, с който да представите идеите си в интернет пространството. Софтуерът му има различни сфери на приложение – от лични блогове до сложни новинарски ресурси и дори интернет-магазини. Youtube.com е уебсайт за свободно споделяне на видео от потребители. В България по-известният му аналог е Vbox7.com.
Социалните медии са онлайн практики и технологии, чрез които създателите и ползвателите им споделят информация, мнения, опит и гледни точки. Технологията е елемент на този процес на обмен на информация, а гражданската журналистика е негов основен инструмент. Социалните медии дават възможност за една по-истинска свобода от класическите медии. Ползвателят е този, който подбира съдържанието, което чете или гледа. Също така избира и времето, в което да консумира тази информация. Освен това обратната връзка е бърза и лесна – стига само да „кликнеш” и да коментираш. Аудиторията осъзнава колко важно е нейното участие и цени това.
Социалните медии имат и едно друго преимущество – всеки може да каже това, което наистина мисли или смята за правилно. Свободата на словото може да е гарантирана от закона, но за съжаление, цензура съществува. Класическите медии изискват голям капитал, който обикновено се контролира от големи интереси, което от своя страна води до избираемост и насоченост на публикациите и темите на предаванията.
Социалните медии не изискват такъв капитал, нито скъпа техника, студия, осветление, печатници… Тектовете и посланията са в много по-чист вид, не са преминали през цедката на тази неявна цензура, от която класическите медии страдат. Въпреки че засягането на нечии интереси винаги води до тежки последствия. Пример за това е сайтът „опасните”.
Раждането на гражданската журналистика е може би един от най-големите актове на демокрация. Затова и социалните медии набират и ще продължават да набират толкова бърза и голяма популярност – те са най-близо до аудиторията, правейки я реален участник в създаването и трансфера на информация.
Снимки:
Социални медии
Социална мрежа
Карикатура за блоговете
Фото: http://sveja-idea.com