Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура Успех

ВЛАСТТА СЕ НУЖДАЕ ОТ ЖЕНСКА РЪКА

от FLM
08.09.2010
Време за четене: 1 мин.
5493
A A
ВЛАСТТА СЕ НУЖДАЕ ОТ ЖЕНСКА РЪКА
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

ВЛАСТТА СЕ НУЖДАЕ ОТ ЖЕНСКА РЪКАБезспорен е фактът, че в последните години броят на жените, заемащи отговорни постове по високите етажи на властта, се увеличава. Този процес се вижда по-ясно в политиката, отколкото в бизнес средите. Маргарет Тачър, Индира Ганди, Ангела Меркел, Кондолиза Райс, Хилари Клинтън, Юлия Тимошенко – това са само част от “тайфуните с нежни имена”, които в различни етапи са играли главна роля на световната политическа сцена. Наред с тях, много други дами заемат уверено своето място по върховете на държавното управление, без обаче да са толкова известни. Президентският пост във Финландия вече десет години е запазен за Таря Халонен, а Далия Грубаускайте заема същия пост в Литва от две години насам. Женският стремеж към лостовете на държавното управление не се ограничава само в рамките на Стария континент. Кристина Фернандез де Кирхнер е държавен глава на Аржентина от три години, а Лаура Чинчила беше избрана за президент на Коста Рика в началото на тази година. Списъкът продължава с Шейк Хасина Важед – премиер на Бангладеш, Камла Персад-Бисесар – премиер на Тринидад и Тобаго и редица други дами, поели в ръцете си съдбата на своите народи.

България не изостава от общата тенденция, а дори напротив – може да бъде добър пример за сериозно участие на нежния пол в управленските структури на страната. Като започнем от кмет a на столицата – Йорданка Фандъкова, преминем през министри в ключови министерства – на здравеопазването – проф. д-р Анна Мария Борисова, на правосъдието – Маргарита Попова, на околната среда и водите – Нона Караджова и не забравяме председателя на Народното събрание – Цецка Цачева и българския еврокомисар с ресор „Международно сътрудничество, хуманитарна помощ и реакция при кризи“ – Кристалина Георгиева. Всички те заемат отговорни позиции и с действията си доказват, че по нищо не отстъпват на мъжете на подобни постове.

ВЛАСТТА СЕ НУЖДАЕ ОТ ЖЕНСКА РЪКАВъпреки дадените до тук примери, участието на жените в държавното и в корпоративното управление като процент спрямо мъжете в него е много ниско. Интересни статистически данни, допълнени от собствени размисли по темата, дава журналистът Брус Кръмли в своята статия за списание “Тайм”, озаглавена “Жените директори донасят нещо ново в европейските компании: ум”. В нея той говори за сериозния полов дисбаланс в бордовете на европейските компании и хвърля светлина върху законовите квоти, които все повече страни приемат, за да се справят с този проблем. Авторът посочва проучване, според което “жените заемат по-малко от 9 % от управленските постове във водещи фирми във Франция, в сравнение с около 12 % в Обединеното кралство, 13 % в Германия и 8 % в Испания. През 2009 г. в страните от Европейския съюз дамите са заемали по-малко от 10 % във високите етажи на управлението. Това е далеч след резултатите в САЩ, които показват 15%“. Тази тревожна практика предизвиква негодуванието на много успели дами мениджъри. Брус Кръмли представя гледната точка на Ноел Ленор – международен адвокат с успешна петнадест годишна кариера, но и експерт по етиката в Европейската комисия, преподавателка в училището по право в Колумбийския университет. Тя е била Френски министър по европейските въпроси и Председател на департамент във водещо френско бизнес училище. Според г-жа Ленор “има нещо сбъркано в това, че почти всикчи компании са контролирани и ръководени от мъже”. “Изключването на жените ограбва бизнеса. В общество, изобилстващо от талант и перспектива, той може да спечели дори само като допусне другата половина от населението в управлението си”, обяснява тя пред журналиста от Тайм.

В своята статия Брус Кръмли спира вниманието си върху примера на Норвегия и посочва, че там през 2003 г. “се прокарва законодателство, задължаващо компаниите, които са собственост на държавата или са публично търгуващи, да повишат броя на жените в бордовете си от средното за тогава 7 % до поне 40 % до началото на 2009 г. Иначе щели да бъдат затворени. Резултатът: женското представителство в управленските структури на норвежките компании е 44 % – цифра, която явно вдъхновява други “мъжки” европейски нации да постъпят по същия начин. Испания и Холандия са приели подобни закони, които трябва да дадат резултат съответно през 2015 и 2016 г., а във Франция е предвидено да бъде приет закон, изискващ женското присъствие в бордовете постепенно да се увеличи на поне 40 % до 2016 г. “

ВЛАСТТА СЕ НУЖДАЕ ОТ ЖЕНСКА РЪКАКръмли е категоричен, че допускането на дамите във висшия мениджмънт на компаниите няма да стане по естествен път. Сегашното статукво, установено от културните и социални традиции в различните страни, е добро оправдание за представителите на силния пол. Рут Сийли – старши научен сътрудник и заместник директор на Международния център за жени лидери към английското училище по мениджмънт Кранфилд, споделя своите възгледи пред Брус Кръмли: “В бизнес средите съществува голям страх, че ако проблемът не се реши вътрешно в компаниите, правителствата ще го разрешат чрез законодателство. И това е дало тласък за началото на промяна в някои страни”.

Анализаторите предупреждават, че е твърде рано да се правят изводи как се е отразило увеличението на жените в корпоративното управление. Според защитниците на квотния принцип разнообразието на гледни точки при взимането на решения в мениджмънта на компаниите ще намали риска от погрешни действия. Освен това, кандидатурите на новопостъпващите дами ще бъдат разглеждани много прецизно и съответно ще бъдат назначавани най-добрите сред тях. Този внимателен подбор на кадри отсъства, когато се наемат мъже, защото те обикновено са част от приятелските кръгове на директорите, твърди Марит Хоел – основател и изпълнителен директор на Център за корпоративно разнообразие.

Дали с правна регулация, вътрешно решение на корпоративните бордове или просто в отговор на нуждите на пазара, все по-често управлението на отделни компании или на цели държави е в ръцете на дамите. И ако в момента изводите за последствията от тази “нежна революция” са по-скоро в сферата на догатките, то според Брус Кръмли съвсем скоро те ще са напълно ясни. Не можем да не се съгласим с автора в заключението му, че само след няколко години в Европа жените ще бъдат на власт.

 

 

Източник: Crumley, Bruce. Female directors bring something new to Europe`s firms: smarts. – Time, April 26, 2010 , p.41 – 42 .

 

Снимки:

1.През 2005 г. Ангела Меркел става първата жена канцлер в историята на Германия, а през септември 2009 г. беше преизбана.
Фото: www .topnews .net .nz

 2. Хилари Клинтън е настоящият държавен секретар на САЩ. Предшественикът й на този пост също беше жена – Кондолиза Райс.
Фото: www .independent .co .uk

 3. Юлия Тимошенко е първата жена – премиер в Украйна.
Фото: www .25.media .tumblr .com

Тагове: Брой 37

Вижте още

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025
Успех

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Кои са големите победители на наградите „Оскар“ за 2025?
Успех

Кои са големите победители на наградите „Оскар“ за 2025?

„ЗЛАТЕН ГЛОБУС“ – КОИ СА СРЕД НАГРАДЕНИТЕ?
Успех

„ЗЛАТЕН ГЛОБУС“ – КОИ СА СРЕД НАГРАДЕНИТЕ?

УДОСТОИХА СЪС „ЗЛАТНА ИГЛА 2024“ НАЙ-ДОБРИТЕ В МОДНИЯ ДИЗАЙН
Успех

УДОСТОИХА СЪС „ЗЛАТНА ИГЛА 2024“ НАЙ-ДОБРИТЕ В МОДНИЯ ДИЗАЙН

Най-популярни

Академията за мода определи новите си стипендианти

Атрактивни колекции в ревю-спектакъла „БГ модна икона 2025“

Атрактивни колекции в ревю-спектакъла „БГ модна икона 2025“

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео