От началото на новата година, „Точките” на Деймиън Хърст присъстват едновременно във всички 11 галерии “Гагoсян” – в Ню Йорк, Лондон, Париж, Лос Анджелис, Рим, Атина, Женева и Хонг Конг. В съпричастност с колосалната премиера, Галерията за модерно изкуство София представя лимитирана серия от „точките” на Деймиън Хърст, изработени чрез техниката гравюра върху дърво. Те са създадени през юни 2010 г. по повод първата самостоятелна изложба на артиста в България.
„Избухването” на Деймиън Хърст на съвременната арт сцена в началото на 90-те год. на ХХ век се дължи на неговите картини и графики с точки, изградени от строго подредени мрежи от цветни кръгове с еднакви размери. Те стават иконичен образ и обект на разпознаваемост за работата на артиста. Инспирират и декорацията на различни обекти на индустриалния дизайн като обувки, часовници, реклама на авиолинии. Като дете веднъж Хърст изпил голямо количество хапчета, мислейки, че са бонбони. Някои изкуствоведи определят този факт като първопричина за създаването на сериите произведения с точки. Решетъчната структура създава началото на цялата система в картините с точки. В нито една работа обаче няма повтарящи се цветове. Това прекъсва системата. Ако се вгледаме внимателно в картините ще забележим нещо доста странно – няма два повтарящи се цвята. Тази липса на хармония създава у зрителя чувството за вътрешно напрежение, споделя самият автор. И в същото време минималистичният, изчистен рисунък с богат колорит поражда положителни вибрации, което прави картините подходящи за всеки дом, особено поставени в един модерен интериор.
Наред с музейното си позициониране, изкуството на Деймиън Хърст е обект и на сериозен колекционерски интерес. Негови творби са в частните колекции на италианския дизайнер Миаки Прада, фамилията Муграби – едни от най-големите колекционери на съвременно изкуство, кралското семейство на Катар, крупни колекционери от САЩ, Япония и Русия.
Относно картините си от петна и точки, Деймиън споделя: „Започнах да ги създавам като безкрайни серии, които представляват скулптурната идея. Научният подход към изкуството по някакъв начин наподобява научния подход на фармацевтичните компании към живота на хората. Изкуството обаче, не претендира да има всички отговори, за разлика от фармацевтичната индустрия.” Оттук идват и заглавията на работите – Формаалдехид, Метионин, Фенформин и т.н.
Снимки:
- Картина Norleucine от „точките” на Деймиън Хърст.
- Картина Bromobenzotrifluoride от „точките” на Деймиън Хърст.
- Картина Pridinol от „точките” на Деймиън Хърст.
Фото: ® Музейна Галерия за Модерно изкуство