Продължение от брой 55 нa Fashion Lifestyle Magazine на интервюто на Стефани Сиймор Брант (StephanieSeymourBrant) за списание Interview с артистичният директор на най-старата модна къща „Ланвен”– Албер Елбаз.
Стефани Сиймор Брант: Всички навлизащи в модата почитат предшествениците си. Мисля, че става въпрос за поддържането и предаването на нещо през поколенията. Вземете моята работа например: това, че вече не съм на 20 не означава, че хората не оценяват работата ми. Всъщност, има цяло поколение модели, кариерата, на които се развиваше паралелно с моята и те все още се радват на уважение. Някои искат да кажат за дизайнерите и моделите, че или са в, или са извън модата, но това не може да е истина.
Албер Елбаз: Често разсъждавам върху това дали модата е отражение на всичко останало в живота. Дизайнерите биха казали: „Сивото е новото черно.“, а през следващия сезон, „Не мога да направя нито една сива дреха“. Как се случва така? Къде остана лоялността? Защо не обичат сивото всеки сезон?
Стефани Сиймор Брант: Всичко сезонно е безсмислено. Едно нещо или е, или не е хубаво. Това е нещо, което научих покрай колекционирането на рокли.
Албер Елбаз: Знам, че имате много неща на Azzedine (Alaia). Той е толкова талантлив. Обичам го.
Стефани Сиймор Брант: Освен това е и изключително симпатичен човек. Той наистина обича жените. Изпитвам същото към вашите облекла. Дизайнерите, чиято работа ценя, се побират в шепата ми.
Албер Елбаз: Знаете какво е. Обичам и уважавам жените. Работя предимно с жени. А и както знаете, логото на „Ланвен” е „майка и дъщеря“. Винаги съм казвал: „Не е лъв, нито пък кон. Майка и дъщеря е“. Намирам логото много емоционално. В „Ланвен” ние действително започнахме от нулата преди осем години. Това е най-старата модна къща в света, но когато поемах творческата част, от нея беше останало величавото име без много, на което да се основава. Постъпателно вървяхме напред. Обичам инстантното кафе, но винаги казвам, че не всичко трябва да е мигновено. Отделихме необходимото време. Отне ни осем години да се придвижим от 15 на 400 акаунта. Важно е да го поддържаш като семеен бизнес. Много прилича на Interview, за което не говорите като за група, а като за семейство. Същността на модата се корени в семейството. Можете да видите това във всяка модна къща – първоначално всяка е била собственост на фамилия, а не на банка. Всъщност банките навлязоха в модата по-късно… И забележете как това се отрази на модата!
Стефани Сиймор Брант: Необходимо в модата да се запази интимността.
Албер Елбаз: Когато става въпрос за семейство и бизнесът е твой, ще направиш и невъзможното нещата да се случват и това си проличава. Когато обичаш някого и той ти отвръща със същото, не можеш да го скриеш, няма как да не се види. Така мисля аз.
Стефани Сиймор Брант: Организирате ли големи работни обяди за работещите в ателието?
Албер Елбаз: Ние всички се храним заедно в студиото. Имам стажанти, които имат отговорността за храната. Първоначално това не им се нравеше. Придобили наскоро диплома за мода или изкуства, някак не им се искаше да ходят да купуват храна. В отговор на това им казах: „Излизайки навън, за да купите храна за всички, ще опознаете Париж, а същевременно ще упражнявате и френския си“. Мисля, че ако взаимоотношенията започнат да се изграждат и върху носенето на храна за всички, то те стават по-задълбочени. Те говорят за страст и желание, както и за това, което искат да направят през деня.
Стефани Сиймор Брант: Това също така е и удивително. Има удоволствие както в храната, така и в това да храниш хората.
Албер Елбаз: Всички се храним заедно. Много рядко ям навън, когато съм в Париж. Не организирам бизнес обяди, тъй като те разпокъсват деня ми. Много рядко излизам навън. Твърде рядко организирам партита. Не организирам вечери за десетина, от онези, на които се говори за времето. Не ми понасят. Предпочитам да се храня в студиото, тъй като се познаваме един друг и няма как да си говорим за времето… Ето това е отправната точка.
Стефани Сиймор Брант: Бях истински впечатлена, след като спряхме в магазина в Париж. Съпругът ми имаше копие от Interview, което искаше да Ви предаде. Той каза: „Хайде да отидем да го оставим в магазина“. А аз отвърнах: „Не можеш да го направиш.“ А неговия отговор беше: „Разбира се, че можем“. Така се отбихме и както може да предположите първо пробвах няколко рокли. Бях там три часа! А после казахме, „Ние наистина се отбихме само, за да оставим това списание на Албер“. Очевидно сте били на горния етаж, така че персоналът изтича до горе и се върна с малко съобщение от Вас, което казваше, че не можете да слезете при нас, тъй като сте зает с работа по новата колекция. Но на мен ми се стори трогателно това, че бяхте там, така достъпен.
Албер Елбаз: Знаете ли какво още, Стефани? Най-лесното нещо щеше да е да кажа: „ Албер не е наоколо, не е в офиса“. Но всички те казват: „Той е в офиса и работи“. Има истина в това, което правя. Нямам деца. Винаги съм бременен, но не съм имал деца. Очевидно е, че никога не съм си имал работа с нещо подобно, но ми се струва, че работата по колекция напомня много на това. Потиш се, първо си в добро, а после в лошо настроение, не можеш да го понасяш, уплашен си… Единственото, което можеш да направиш, е да затвориш всяка врата, за да се предпазиш и за да си осигуриш пълна концентрация върху това, което правиш.
Стефани Сиймор Брант: Все още ли работите директно върху манекен?
Албер Елбаз: Да, но и скицирам, разбира се. Ако сравните обаче скицата с крайния резултат, ще видите, че помежду им няма почти нищо общо. Понякога имаш скица и тя изглежда страхотно в главата ти или нарисувана на хартия, но жените не са двуизмерни създания. Не става въпрос само за фронталната и задната част, а за това, което се намира помежду им. Това е модата – 3D. Това е цялото упражнение.
Стефани Сиймор Брант: Вие обичате работа с живи модели или греша?
Албер Елбаз: Да. Знаете, че работех с Джефри Бийн (Geoffrey Beene) за сравнително дълъг период от време. Бях негов асистент за седем години и половина. Той беше невероятен. Когато почина, хората питаха, „Остави ли ти нещо?“. Аз казах, „Не ми завеща никакви пари, но ми остави професията ми. Той ме научи на това, което правя. Всичко, което знам, го знам от него.“
Стефани Сиймор Брант: Това е повече от всичко друго, което би могъл да ви даде. Има и такива неща, на които родителите са Ви научили, и които няма от кого другиго да научите.
Албер Елбаз: Майка ми почина наскоро и това беше най-тежкият период в живота ми. Бях се върнал в Ню Йорк за кратко обадих й се и се скарахме по телефона. Имаше способността да ме влуди за секунда. Тя ми каза: „Обади ми се, след като се върнеш обратно в Париж. Имам нужда да разговарям със сина си, не с дизайнера“. Тя ме научи на непринуденост и скромност, както и колко далеч можеш да стигнеш, когато си смирен.
Стефани Сиймор Брант: Да бъдеш помпозен е най-лесното нещо на този свят. Бяхте ли добър ученик?
Албер Елбаз: Да. Помня, когато постъпвах в колежа за мода, секретарката, виждайки оценките ми, ме попита защо изобщо ми е необходимо да уча мода. Помислих си, трябва да си пълен идиот, за да се занимаваш с мода, хах?!
Стефани Сиймор Брант: Това е ужасно. Колко абсурдно!
Албер Елбаз: Мечтата ми сега е да бъда лекар. Имам предвид, че ако можех да започна всичко отначало, бих се записал в медицинска академия.
Стефани Сиймор Брант: По някакъв странен начин, дизайнерите и докторите си приличат. Налице е артистичност, която обгражда тялото.
Албер Елбаз: Бих си избрал да съм семеен лекар, което е много лична практика. Но модата ми е интимна също. Аз разбирам жените. Имам предвид между това да бъдеш майка, дъщеря, съпруга, професионалист, трябва да умееш да прескачаш от едната към другата сфера, трябва да бъдеш перфектен навсякъде. В крайна сметка, разбирате, че се оказва, че трябва да сте нещо като Джеймс Бонд. Ето за това, аз като дизайнер трябва да мисля. Какво е това, което искам да ви дам сега? Или пък ще се уверя, че имате всичко, но не и корсет. Как да ви накарам да мечтаете през деня? Как ви правя красиви? Както сами виждате, не залагам на сексапилните неща, при които има необходимост да правиш всичко бляскаво и провокативно. Винаги съм го намирал в известна степен опортюнистично да създаваш нещо, което да призовава, „Здравей, скъпа“.
Стефани Сиймор Брант: Не, и на мен не ми допада това. Но вашите дрехи също биха могли да бъдат сексапилни.
Албер Елбаз: Да, но не защото са разголващи. Мисля си, защото дават сила. Силните и властни хора са сексапилни.
Стефани Сиймор Брант: Именно това харесвам във Вашите дрехи. Първият път, когато открих Ваши рокли, беше в магазин във Флорида. Имаха страхотен дизайн. Собственикът на бутика бе отишъл до Париж, за да избере всяка една собственоръчно. От време на време задължително бих си купувала по нещо и това със сигурност би ме развълнувало. Беше минало много време от последния път, в който нещо, което обличам да ме беше накарало да се чувствам точно така, както искам. Почувствах се завършена. Беше комфортно, секси, елегантно и същевременно артистично. Вашите рокли са така умело изработени.
Албер Елбаз: Чувствам се неловко да слушам комплименти по свой адрес. Но това е така. При изработването ние действително преминаваме през много техники и процеси. Не харесвам нови дрехи, но и не харесвам винтидж (vintage). За мен, почти всичко, което правим трябва да е като рокля, която Вашата майка е носила и която Вие бихте носили също. Това е начинът, по който вкарваме емоция в това, което правим.
Стефани Сиймор Брант: Роден сте в Мароко, но се премествате в Тел Авив в ранна възраст. Възприемате ли се за израелец?
Албер Елбаз: Да.
Стефани Сиймор Брант: Дори и да отчетем въодушевлението около последните президентски избори в Щатите, мислите ли, че младите хора в Израел са по-заинтересовани от политиката, отколкото които и да е по света?
Албер Елбаз: Различен сценарий е. Мисля, че едно от най-тежките неща в Израел е това да бъдеш майка. Това е най-трудното от всичко. След като напуснах Ив Сен Лоран, исках да приключа с модата и да се отдам на пътуване по света. Прочетох статия за една майка. Синът й беше ранен в терористична атака, следствие, на която губи краката си. Той беше на 7 години. Тази жена напуснала работата си, оставила другите си четири деца и съпруга си и отвела момчето в стая в близост до болницата. Полагала грижи за него в продължение на две години. Всеки път, когато му поставяли протези, той израствал и те никога не съвпадали, така че се налагало да извършват една и съща процедура отново и отново. В такъв момент би следвало да се попиташ: От значение ли е модата? Има ли смисъл да се говори за лукс? Има ли някакво значение дали ще носиш червена рокля или не? В крайна сметка, си казах, че заради такава жена като тази, си струва и е важно. Караш хората да мечтаят. Трябва да им даваш истории. Модата е това, с което ги включваме в живота днес. Това е моята работа.
Стефани Сиймор Брант: Ето така хората преживяват тежките времена – посредством тяхното въображение. Въображението ли е основополагащо при работата Ви върху колекциите? Защото познавате жените изключително добре…
Албер Елбаз: Съществува определена разлика между мъжете и жените. Толкова важно е да имаш интуицията, която жените проявяват. Виждали ли сте мъж да шофира, Стефани? Те никога не биха попитали за упътване, дори и да са се изгубили. Три часа ще минават през едни и същи места отново и отново… Жените бих питали 70 човека в първата секунда и ще стигат по-бързо. Бях в Швеция, непосредствено след като направих една от колекциите си, за да поостана насаме със себе си за три или четири дни. Деми Мур (Demi Moore) ми се обади, тъй като аз направих сватбената й рокля, и беше голяма тайна това, че ще се омъжва за Аштън Кътчър (Ashton Kutcher). Тя ми каза, „Албер, излязло е в списание.“ Умирах да я видя облечена в роклята, но бях в Швеция. На минутата си взех такси и дадох точния адрес на магазина, в който щях да намеря списанието. Таксиметровият шофьор не го намери. Шофирахме наоколо около два часа и аз вече бях побеснял, така че се върнах обратно в хотела, освободих стаята си и се върнах в Париж!
Стефани Сиймор Брант: Били сте разочарован.
Албер Елбаз: Не можех да го преживея! Казах: „Бих предпочел шофьор жена. Тя би питала и би стигнала на уреченото място“.
Стефани Сиймор Брант: Харесва ми. Толкова е вярно.
Албер Елбаз: Кажете ми, че греша. Моля, кажете ме, че съм в грешка.
Стефани Сиймор Брант: Прав сте. Занасяте ли ме? Казах същото на шофьора ми на идване към ресторанта. Той обикаляше и не можеше да намери ресторанта…
Албер Елбаз: Същото се случи и на мен. Най-накрая обаче се поучих и го попитах: „Имате ли нужда от помощ? Аз знам къде се намира ресторанта“. Той ми отвърна, „О, не исках да ви обезпокоявам.“ Е, по тази логика можеше да се разходя дотам. (смее се). Това беше така приятен обяд.
Стефани Сиймор Брант: Да, един от най-добрите, които съм имала през последните години. Съжалявам, че ще трябва да тръгвате толкова рано.
Албер Елбаз: Времето тук в Ню Йорк е толкова малко, а и аз идвам само за няколко дни. Понякога е по-трудно да говориш за мода, отколкото да твориш мода. Но знаете ли какво правя аз? Казвам истината. Понякога истината ви разсмива, а понякога ви разплаква.
Стефани Сиймор Брант: Но вие никога не сте грешили в това отношение. Допада ми начина, по който сте устроен, подхождате по-семпло към нещата. Не ги комплицирате излишно.
Албер Елбаз: Но, Стефани, една конструкция може да изглежда много лесна, но да се стигне дотам е доста сложно.
Стефани Сиймор Брант: Не сте учили инженерство, нали?
Албер Елбаз: Не, бих бил най-лошият инженер. Нямам чувство за ориентация, никакви технически умения. Приятелят ми вярва, че все още съм с него, само защото той знае как работи дистанционното управление. Ако нещо има бутони, разчитам на него.
Стефани Сиймор Брант: Може би, просто не искате да занимавате съзнанието си с подобни неща.
Албер Елбаз: Понякога си мисля, че просто съм прецакан или страдам от дислексия. Все едно мозъкът ми просто не може да го възприеме!
Автор на встъпителната бележка и превод на интервюто: Камелия Димова
Снимки:
1. Модел от колекция есен – зима 2012г. на Lanvin, дефилира Zuzanna Bijoch(NEXT)
© Фото: style.com
2. Модел от колекция есен – зима 2012г. на Lanvin, дефилира Patricia van der Vliet(ELITE)
© Фото: style.com
3. Модел от колекция есен – зима 2012г. на Lanvin, дефилира дефилира Ginta Lapina(WOMEN)
© Фото: style.com
4. Модел от колекция есен – зима 2012г. на Lanvin, рекламна фотосесия
© Фото: interviewmagazine.com
5. Модел от колекция есен – зима 2012г. на Lanvin, рекламна фотосесия
© Фото: interviewmagazine.com
6. Модел от колекция есен – зима 2012г. на Lanvin, рекламна фотосесия
© Фото: interviewmagazine.com
7. Снимка на тортата по случай 10 – годишнината на Албер Елбаз в Lanvin
© Фото: vogue.co.uk
8. Дженифър Лопез в рокля на Lanvin
© Фото: instyle.com
9. Кейти Холмс в рокля на Lanvin
© Фото: instyle.com
10. Джулиан Мур в рокля на Lanvin
© Фото: instyle.com
11. Джесика Алба в рокля на Lanvin
© Фото: instyle.com
Източник: © Interview magazine(online edition), Stephanie Seymour Brant