Бетси Джонсън е една от най-свежите, артистични и радикални съвременни дизайнерки – американският аналог на Мери Куонт и Вивиън Уестууд и отчасти на Джон Галиано и Жан-Пол Готие. Родена е на 10 август 1942 в Уедърсфийлд, Кънектикът (САЩ). Още като дете обожава сценичните костюми и посещава уроци по танци. Първоначално учи в института “Прат” в Бруклин, Ню Йорк
( 1960 – 1961 ), а след това се дипломира като магистър в Сиракузкия университет в Ню Йорк (1964 ). Сътрудничи на модното списание “Мадмоазел” и печели неговата награда за най-успешен гост-редактор. Година по-късно става главен дизайнер на “Параферналия” – един от най-бунтарските бутици в Америка (1965). Става популярна със своите гангстерски и винилови рокли, както и с кожените миниполи и рокерския стил на творене. В съдружие открива бутик “Бетси, Бънки и Нини” (1969). В началото на 70-те създава дизайна за различни марки и компании, в т.ч. и за фирма за платове и десени. Пак през този период работи в отдела за творчески контрол на “Ейли Кет” – модна къща, която създава облекла за рок изпълнители.
Основава своя собствена модна къща и марката “Бетси Джонсън” заедно с партньорката си Шантал Бейкън (1978 ). Днес по света тя има над 40 магазина. Открива и своя спортна линия облекла (2002). Дизайнерката преживява един от най-тежките си лични моменти, водейки борба с рака на гърдата. Нейното мъжество й спечелва допълнителна популярност и обществена подкрепа. Това става причина и Съвета на модните дизайнери в Америка да й възложи ръководтвото на модна инициатива, набираща средства за борба срещу рака. Сред наградите и признанията на Бетси Джонсън са наградата “Коти”, която тя получава заедно с прочутия Рой Холстън (1972 ) и така става най-младата притежателка на приза на американските модни критици. Носителка е на наградата “Томи” на браншовите производители на рисувана коприна в Америка ( 1971, 1990 ); през 2002 година е удостоена с честта да бъде включена в “Модната алея на славата”, заради изключителния й принос към американската мода (1).
Бетси Джонсън персонифицира една от най-интересните и оригинални траектории в развитието на съвременния американски моден дизайн. Тя е между най-влиятелните емблеми на американския неконформистки стил. Неформалният и жив, естествен и пъстър характер на нейното творчество я привилегироват като несъмнен лидер на реалната, на неподправената мода. Огромният емоционален заряд на личността й се отпечатва и върху нейните творби – те, подобно на авторката си, излъчват ентусиазъм, добро настроение, позитивна нагласа и добродетелна разкрепостеност. Философията й личи пределно ясно в нейните откровения: “Създаването на дрехи е точно това, което най-много обичам ….цветовете, десените, силуетите и движението на тялото…..Обичам всекидневния творчески процес….хората, напрежението, изненадата да видиш твое творение да се носи от непознат на улицата. Така както червеното червило стои на устните, така и моите модели “гримират” и съживяват дамата, която ги носи….отправят вниманието към нейната красота и характерни черти…към нейното настроение и към движенията й…към мечтите и фантазиите й.” (2)
Анти-модата на Бетси Джонсън / тук разбираме нейният непрекъснат протест срещу прекалената официалност, зализаност и луксозност на господстващата мода / се мотивира от нейната лична контракултура – в стил “хипи” и в стил “Анти-Седмо авеню”. Прекалената сериозност, фалшивото позьорство и самоцелният разкош – всички тези негативни явления, които младото поколение отхвърля с присмех, са игнорирани и от самата дизайнерка. Нейният стил с право може да се окачестви като витамин срещу скуката и алегория на пъстрия и весел живот. Най-често тя окачествява стила си като семпъл, чист и неподправен. Рецептата й е да се носят дрехи, които правят човек щастлив. Редом с това, тя е убедена, че дизайнерите трябва да създават достъпни за потребителите дрехи и да мислят за цените на своите облекла и да предлагат на пазара неща, които преобладаващите хора – нормалните, обикновените купувачи, могат да си позволят (3).
* * *
Най-веселото, най-пъстрото, най-шантавото модно ревю в Браянт Парк – Ню Йорк по време на американската седмица на модата – тенденции есен-зима 2001-2002, навярно бе шоуто на Бетси Джонсън, състояло се на 13 февруари 2001 година. Още заглавието на колекцията „Моят килер“ подсказва колко лично и неподправено авторката преживява идеите си. В търсенето на новата концепция тя черпи вдъхновение тъкмо от домашния склад, от старите си дрехи, от този интимен извор на суета и небрежност, разпиляност и закачливост. Към кого са насочен този весел пачуърк и всички тези послания от копринена тафта и деним, шифон, тюл и дантела с доминиращите розово и оранжево, синьо и зелено, жълто и виолетово? Първо , към самата дизайнерка, която така иска да внесе свежа струя в сивотата на всекидневието, второ – към всички нейни почитатели, към онези фенове, за които модата е тъкмо това – шанс да се победи скуката!
“Концепцията на това шоу ми дойде наум една нощ, когато си седях в моя апартамент, обмисляйки различни идеи за есенната ми колекция за 2001 година”, споделя дизайнерката в специално послание до своята публика. “Светлините бяха изгасени с изключение на една лампа, която хвърляше мека светлина от килера ми, който се намира в средата на апартамента. Лампата винаги свети, но е скрита между две малки оранжеви врати и една тюркоазена завеса, която от край време си виси там. Тази нощ, докато гледах килера си, въплътен в тази мека светлина ме обзе вдъхновение. Исках да направя шоу за моя тип дрехи, за дрехите, които обичам. Цветовете, по които примирам. Направени по начина, по който аз се обличам. И като основа аз исках цял нов гардероб с дрехи. За мен самата. И надявам се за много други като мен. Така че аз погледнах моите малки оранжеви врати, моята стара копринена завеса, любимите си стари дрипи и парцалки и ви ги поднесох. Добре дошли в моя килер…Забавлявайте се : Бетси!
Закачливото ревю на Бетси Джонсън е свеж контрапункт в общата бъркотия в модата напоследък. Хората днес наистина имат потребност от повече шега, повече настроение и живот в своята външност. Американските медии тъкмо в този дух са твърде ласкави към предложеното от дизайнерката. “Дейли нюз”, например писа, че Бетси не се възприема много на сериозно в модата и, че това идва като свежа струя след някои претенциозни постановки на нейни колеги по време на същата седмица на модата. Нейните модели носеха и бяха коафирани ала Бетси в разперени миниполи, чорапи рибена кост, ботуши в червено и златно и ярки перуки! Бетси Джонсън – кралицата на шарената, на пъстрата , на веселата мода!
…Веднага след ревюто Бетси Джонсън бе любезна да ми даде блиц-интервю, като не забрави да направи комплимент на нашата страна, наричайки я „вдъхновяваща“. Спомням си, че трябваше доста време да изчакам докато всички, наредили се преди мен колеги – журналисти от цял свят, интервюираха дизайнерката. Стана така, че още преди да ми дойде редът нашите погледи се “засякоха” и двамата с усмивка се поздравихме / тя, давайки ми знак, че след малко ще разговаряме и аз, на невербален език също, казвайки й, че не бързам и мога да изчакам колкото е необходимо / . Явно всичко това й направи впечатление, защото още в началото на нашата среща Бетси Джонсън ми даде прозвището, което ми хареса и начаса ми стана любимо, наричайки ме “Мистър Търпение”. Веднага след това, тя се поинтересува се за мнението ми за нейното ревю. По-надолу предавам дословно нашия разговор:
Бетси Джонсън: Г-н Търпение, г-н Търпение!…
Любомир Стойков: Здравейте. Казвам се Любомир Стойков и съм моден журналист от България!
– О, България – едно от най-вдъхновяващитге места по света за мен! Какво мислите за шоуто ми?
Чудесно беше! Поздравления! Шоу, наситено с толкова емоции !
– Нали предизвиква емоции? Знаете ли, че аз чак се разплаках!…
/ Оттук започват и моите въпроси към Бетси Джонсън /
Каква е връзката между любовта, модата и чувството за хумор?
– Ами , това съм аз!
Как бихте обяснили това?
– Единствената причина, поради която съм в модния бизнес тук – в Америка, е че така мога да изразя себе си и да върша своята работа. Модата за мен е начин да отстоявам идеите си. Сега като се замисля, името ми стои на етикетите вече 35 години, разбирате ли.? Аз въплъщавам чувството за хумор и свободата да правиш каквото искаш, да носиш каквото искаш, вечното дете, което не иска да порасне.
Коя, според вас, е най-еротичната част от женското и мъжкото тяло?
При жените – очите, при мъжете – очите…
Защо?
Тялото остарява…Очите са огледало на душата. Ако говорим от модна гледна точка никога не съм харесвала кой знае колко тялото. Иначе еротика крият гърбът, деколтето, коремът… Но сексапилът се състои най-вече в духа на жената.
Кои са известните ви клиенти?
Не мога да познавам всичките. Вижте – дрехите ми отиват в магазина и оттам при клиентите. Но се радвам , че Принс носи мои дрехи. Както и Мег Райън, Стивън Тейлър и др… Щастлива съм, когато хората, които обичам, също ме обичат. Аз им гледам филмите, те носят дрехите ми.
Каква е разликата между американския и европейския начин на обличане?
Няма разлика, хората са хора навсякъде по света, всичко зависи от индивидуалността. За това говори и фактът, че коментарите за днешното ми шоу пак са в посока на приликата между американския и европейския стил: всички говорят, че аз съм била като Готие тази вечер…
ДРУГИТЕ ЗА НЕЯ:
Джанис Коумб /майката на Пъф Деди/:“ О, толкова е гореща ! Бетси знае как да направи нещо горещо, много е цветна, използвала е всичките ми любими цветове. Освен това тя направи едно много красиво и забавно шоу. В него има всичко – класа, елегантност и сексапил”.
Анонимна фенка: „Много женствена, много колоритна, обичам непрекъснато да нося нейните дрехи…Всичко по мен е Бетси Джонсън.Чувствам се много удобно и мога през цялото време да съм облечена по този начин… Не знам, но това беше истинската Бетси Джонсън. Всичко бе много вълнуващо.“ (4)
* * *
През годините Бетси Джонсън развива своята марка устремно и завладяващо. Тя не се бои да предприема и някои смели бизнес ходове. През 2007 година Бетси Джонсън продава контролния пакет акции от своята модна къща на бостънската компания “Кастанеа Партнърс”. “Тази сделка ни предоставя нови бизнес възможности. През изминалите 30 години ние успяхме да създадем и утвърдим бранда, а сега можем да се насочим към нов етап в развитието си”, сподели тогава Шантал Бейкън, изпълнителен директор на “Бетси Джонсън”. Бъдещите планове включват създаването на детска линия, булчински облекла, както и откриването на над десет нови бутика до края на годината. През месец май на 2007 година Бетси Джонсън е в Лондон за откриването на бутика си в “Ковънт гардън”.
Белег на непресъхващото желание за забавление, различност и иновативност е и една от последните колекции на Бетси Джонсън, показана на 14 февруари 2010 година по време на седмицата на модата в Ню Йорк. В предложенията й за жените преобладаваше в значителна степен мъжкия стил на обличане, а модното шоу бе повече от екстравагантно и шантаво. Манекенките бяха с мустаци и изкуствени устни, ходеха върху слама и размахваха пистолети. В чест на Свети Валентин върху четири сочни дупета бяха изтипосани буквите LOVE – любов. В ревюто важна роля бе поверена на Кели Озбърн – дъщеря на рок-легендата Ози Озбърн. Бетси Джонсън не пропусна да отдаде дължимото на паметта на самоубилия се британски дизайнер Аликзандър Маккуин издигайки трансперант с надпис „Long Live McQueen“.
* * *
Животът и творчеството на една от най-забележителните американски дизайнерки са показателни за природата на модата и тайните на нейния успех: смело разчупване на каноните, максимално предизвикателство към съществуващите правила и аксиоми в дизайна и бликащо чувство за хумор и забавление. Всичко това се съдържа във формулата на елегантността – дело на блестящата и вечно палава Бетси Джонсън.
_________
(1) За живота и творчеството на Бил Блас вж. по-подробно: О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; De grote Mode-Encyclopedie.Editions Nathan.Paris-France,1989; Martin,R. The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997 ; Stegemeyer,A. Who`s Who in Fashion. Third Edition. ”Fairchild Publications”. New York,1996.
(2) Вж официалната Уеб-страница на Бетси Джонсън: www.betseyjonson.com
(3) Вж. по-подробно: Feldman, E. Fashions of a decade. The 1990s . “Facts on File”. New York, 1997, p.25.
( 4) И двете мнения записах като блиц интервюта веднага след шоуто на Бетси Джонсън на 13 февруари 2001 в Манхатън – б.а.
Снимки:
1. Бетси Джонсън
Фото: © Любомир Стойков
2. Бетси Джонсън с легендарния топмодел Туиги, демонстриращ тоалет на дизайнерката – 1967
Фото: © Howell Conant
3. – 6. Модели от колекцията на Бетси Джонсън, есен-зима 2001-2002
Фото: © Любомир Стойков
7. Бетси Джонсън и Любомир Стойков, 13 февруари 2001, Ню Йорк.
Фото: © Личен архив на Любомир Стойков
8. – 11. Модели от колекцията на Бетси Джонсън, пролет-лято 2004
Фото: © www.newyorkmetro.com
12. – 14. Модели от колекцията на Бетси Джонсън, есен-зима 2010 -2011
Фото: © http://news.fashion.bg/article/3775/17/fashion-show-BetseyJohnson-NYFW
15. – 17. Модели от колекцията на Бетси Джонсън, есен-зима 2010 -2011
Фото: © http://woman.hotnews.bg/n/eli-zburn-i-etsi-zhonsun-vzriviha-yu-ork.1960.html
18. Бетси Джонсън приема поздравления в края на шоуто си, есен-зима 2010 -2011
Фото: © http://woman.hotnews.bg/n/eli-zburn-i-etsi-zhonsun-vzriviha-yu-ork.1960.html