Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мода Дизайнери

ДЖЕФРИ БИЙН

от FLM
29.07.2010
Време за четене: 2 мин.
4834
A A
ДЖЕФРИ БИЙН
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Проф. Любомир Стойков

ДЖЕФРИ БИЙНРоден е на 30 август 1927 година в Хейнсвил ( щат Луизиана ) , САЩ, починал на 28 септември 2004 г.. На младини е следвал медицина – първоначално в Ню Орлиънс, а по-късно в университета в Южна Калифорния. Анатомията живо го е интересувала. Множество скици изпъстряли учебника му още тогава, а по-късно медицинските му познания със сигурност са му помогнали в проектирането на бельо. Подготовка по дизайн получава в Ню Йорк / 1947 / и в Париж, където завършва курсовете в школата на Камарата на висшата мода и Академията “Жулиан”. Стажува и чиракува в прочутата модна къща “Молиньо” / 1948 – 1950 /, а между 1951 – 1963 година е асистент-дизайнер в “Хармей” и “Тийл Трейна”. Своя фирма учредява през 1962 година, а една година по-късно вече дебютира с първите си творби. Първата си мъжка колекция Джефри Бийн лансира през 1970 година. Джефри Бийн е предвидил и по-малко платежоспосбните хора. Тъкмо за тях е създал линия облекла на по-достъпни цени – “Бийн баг”. През следващите години се занимава с проектирането и произвоството на спортни облекла и мебели, както и със създаването на парфюмите “Gray Flannel” / 1975 / и “Bowling Green” / 1987 /. Носител е на най-различни изключително престижни награди като “Коти” – на американските модни критици / 1964, 1966, 1968, 1974, 1975, 1977, 1981, 1982 /,Специалната награда за бижутерия / 1977 /, “Дизайнер на годината “ / 1986 /, на Института за модни технологии в Ню Йорк / 1994 / и няколко награди на Съвета на модните дизайнери в Америка.(1)

 

За ценителите на елегантността той е символ на прецизна модна стилистика, безупречност и съвършенство. Джефри Бийн е между онези американски дизайнери, които формират модерната отвъдокеанска стилистична школа благодарение на своето упорство, оригиналност и последователност.

ДЖЕФРИ БИЙНВ неговото творчество съжителстват поне две линии на дизайна – първата, артистичната, която е обагрена с много въображение, романтика и изисканост в европейския смисъл на думата / не случайно го сравняват с мадам Вионе /, и втората – младежко-спортната, която лансира удобно, всекидневно и практично облекло. През 60-те – ерата на хипитата и сексуалната революция, той заедно с Ан Фогъти набляга на мини-модата, като създава ултракъси поли и ги комбинира с дълги сака (2) . От неговото внимание не убягва и динамиката в младежката култура през 70-те години, които за мнозина са епохата на дискомузиката. Младите генерации очакват облекла и външност, които да им импонират, да са в хармония с техния буен живот, с желанието им да танцуват, да се веселят, да се забавляват. Тъкмо такъв тип дрехи за развлечение и отмора предлага Джефри Бийн, редом с другия голям американски дизайнер Бил Блас. Те създавали “весели” облекла, предназначени за тийнейджъри, изработени от кожа и кадифе в ярки цветове, райета и като цяло – ентусиазиран дизайн, който бързо започнал да импонира и заразява жените от различните възрасти (3).

Дизайнерът носи дълбоко в себе си артистичното и поетичното отношение към модата. Още в първите години на своята самостоятелна кариера избира и работи с материи като шифон, жерсе и тафта. Пайетите пък му служат за допълнителна и пищна украса. Той е сред малцината американски модни творци, които гледат на модата като на изкуство с присъщите му дози фантазия, философия, експеримент и многоизмерност. В произведенията му може да се открие влияние както на кубизма и поп-арта, така и на японското изкуство за сгъване на хартия – оригами. Единството и борбата на класическите противоположности “добро” и “зло”, олицетворявани от бялото и черното. Другояче казано, в неговия моден дизайн през десетилетията старокитайската символика на космическата дуалистична система “Ин” и “Ян” намира непрекъснато приложение и търпи множество интерпретации. Доказателства за това откриваме както в моделите му от 80-те години, така и в последните му колекции в началото на ХХІ век.

ДЖЕФРИ БИЙНДизайнерът има свои любими форми и жанрове, към които се връща непрекъснато в творческите си търсения. Освен графичните комбинации на черно и бяло, освен специалният акцент върху големите падащи яки, той разработва множество проекти с болерото, съчетавайки го с официални рокли или пък развивайки го до форма, която напомня екипировката на фехтовача. Добре е да бъдем наясно и с това, че Джефри Бийн отчетливо е разграничавал всекидневното от вечерното облекло и е залагал на скритите кодове на облеклото така, както са постъпвали големите майстори на шева и кройката: ”Една от главните характеристики на американската мода винаги е била рязката граница между дневното и вечерното облекло. Джефри Бийн не прави изключение; той противопоставя платове с металически цветове на сиви вълнени материи, изскрящо бяло на тафта с флорални елементи, дантела на карирани вълнени тъкани. Понякога на-йдобрите му идеи са изразени във вътрешната част на дрехите, като например обърнатите маншенти, разкриващи платове, чиято функция е да допълват общото впечатление” (4).

Джефри Бийн заедно с други свои колеги като Пери Елис, Ралф Лорен, Дона Каран и Калвин Клайн разбират през 80-те години, че не е достатъчно да се проектират само дрехи, а че трябва да предлагат цялостни дизайнерски решения – облекло плюс аксесоари, обувки, колани и други допълнения, парфюми и пр. “Докато през 70-те години всичко от което се нуждае човек, за да изглежда добре, са чифт дънки, риза, слънчеви очила, обувки и часовник, ансамблите на следващото десетилетие са придружени от шапки и ръкавици, избрани по-скоро за удоволствие, отколкото като необходима част от общия ансамбъл, всякакъв вид широки колани, шарени чорапи и претеннциозни обувки” (5).

ДЖЕФРИ БИЙННо не бива и да се мисли, че при него всичко е решено веднъж завинаги и че са изключени корекции или пък реформи в собствената му програма, изразни средства и тенденции. Периодично Бийн “залита” по свръхелитарната мода и се налага сам или с чужда помощ да бъде отрезвяван. Преди доста години за това негово “приземяване” спомага и критиката в “Ню Йоркър”, която не го пощадява, посочвайки му слабите места, неприложимостта и откъснатостта на дрехите му от реалния свят. В началото на 90-те години той отново е принуден да направи завой и да премине от предлагането на суперлуксозни облекла на фантастични цени към правенето на по-достъпната мода. За тази цел той самият взема активно участие в рекламната кампания за популяризиране на тази нова практична линия. Отличителното за стила му от този период е усетът за женственост и крехкост. Между впрочем тъкмо тези добродетели той цени най-много у съвременната жена. Моделите му се характеризират с ефирност, асиметричност, изчистеност и експресивност. Жакетите обикновено са извезани красиво, а полите са къси и тесни по бедрата. Силно впечатление правят необичайната му кройка, ефектните разрези и апликации. Обича да работи със сатен, шаяк, кожи, дантели, тюл, коприна, памук и др. Преди време модната редакторка на “Интернешънъл хералд трибюн” Сузи Менкис сравни сребърните врезки в черните му модели с “лунни лъчи, които падат косо”. Предпочита да работи с цветове като розовия, синия, зеления в неговата амплитуда от ябълковото до хвойновото.

 

* * *

С пълно право може да ръкоположим Джефри Бийн сред великите американски класици на съвременната мода. Неговите заслуги към американския, а също и към световния моден дизайн са най-малко три. От една страна, че успява да хвърли мост между европейския и американския маниер на модно творене, с което подсилва изяществото на модата на САЩ. От друга страна, че обогатява дамското облекло, като привнася в него елементи от типично мъжкия гардероб, в т.ч. и съвсем обикновени елементи като например тишъртите и шортите. От трета страна, че предусеща, заедно разбира се и с други негови колеги, новата посока в световната мода – траектория, белязана със спортен дух и практичност, свобода и развлечение.

ДЖЕФРИ БИЙНДЖЕФРИ БИЙН

ДЖЕФРИ БИЙНДЖЕФРИ БИЙН

_________

Бележки:

(1) За живота и творчеството на Бил Блас вж. по-подробно: О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997 ; Milbank, C.R. New York fashion. The evolution of American style. Harry N. Abrams, inc, Publishers, New York, 1989; Stegemeyer,A. Who`s Who in Fashion.Third Edition. ”Fairchild Publications”. New York,1996.

(2) Вж. Connikie, Y. Fashions of a decade. The 1960`s. “Facts On File”, New York, 1990, p.17.

(3) Вж. Herald, J. Fashions of a decade. The 1970`s. “B.T. Batsford Ltd”, London, 1990, p.52.

(4) Milbank, C.R. New York fashion. The evolution of American style. Harry N. Abrams, inc, Publishers, New York, 1989, 264 – 294 (? )

(5) Пак там, p. 265 (?)

 

Снимки:

1. Джефри Бийн

2. Тоалет в черно и бяло с голяма ефектна яка от Джефри Бийн – 1969 г.

Фото: © Еleanor Lambert

3. Вечерен тоалет от Джефри Бийн за “Бийн Базар” – 1970 г.

Фото: © Еleanor Lambert

4. Луксозна вечерна рокля от Джефри Бийн – 1988 г.

Фото: © Sheila Metzner

5. и 6. Модели на Джефри Бийн, пролет-лято 1998

Фото: © All photographs © 2003 FIRSTVIEW

7. и 8. Модели на Джефри Бийн, есен-зима 2000-2001

Фото: © All photographs © 2003 FIRSTVIEW

Тагове: Брой 36

Вижте още

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР
Дизайнери

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР

Дизайнери

ВИРДЖИЛ АБЛО: НОВАТОРЪТ, КОЙТО ПРЕОБРАЗИ МОДАТА С OFF-WHITE

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ
Дизайнери

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ

Дизайнери

IN MEMORIAM: МОДНИЯТ СВЯТ ТЪГУВА ЗА РОБЕРТО КАВАЛИ

Най-популярни

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Академията за мода определи новите си стипендианти

Атрактивни колекции в ревю-спектакъла „БГ модна икона 2025“

Атрактивни колекции в ревю-спектакъла „БГ модна икона 2025“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео