Олег Касини (Лоевски) е роден на 11 април 1913 година в Париж и умира на 17 март 2006 година в Manhasset, Ню Йорк.
Има руски аристократичен произход. Учи в католически колеж във Флоранция, където по-късно записва и следва в Академията за изящни изкуства (1931 – 1934).
Известно време работи в модната къща на майка си във Флоренция. Малко по-късно открива собствено ателие в Рим.
През 1935 година заминава за Париж, където изработва скици за дизайнера Жан Пату.
Установява се в САЩ, където асистира последователно на Жо Копланд, Уилям Бас и Джеймс Ротерберг в Ню Йорк. Между 1937 и 1939 години работи и за собствената си марка, а през следващите години притежава и управлява модно студио „Касини”.
Поканен е и започва да работи като костюмограф за „Туенти Сенчъри Фокс”, а преди това е имал подобен ангажимент и за „Парамаунт Пикчърс”.
След втората световна война става шеф на ателието за костюми на „Ийгъл-лайън стюдиоус”. Притежава и управлява модна къща „Касини Дардик” (1947 – 1950), а през 1950 създава поредната си модна компания „Олег Касини” в Ню Йорк и заема клочова позиция на Седмо авеню в Манхатън.
През 1961 година първата дама на САЩ Жаклин Кенеди го назначава за свой главен дизайнер. Месеци преди покушението срещу президента Джон. Ф. Кенеди, започва да прави конфекция в Милано, а през 70-те години навлиза в спортната мода с тенис облекла и бански костюми.
Работи много успешно в областта и на булчинските тоалети с компанията „Дейвидс Брайдъл”. Носител е на десетки авторитетни призове. Почетен доктор на изящните изкуства на Международния колеж за изящни изкуства – Маями (1989) и др.
Когато имаш привилегията да обличаш едни от най-красивите и влиятелни жени на планетата, то наистина можеш да говориш със самочувствието, че си сред най-добрите модни асове на света. Гордост и самочувствие съвсем на липсваха на един от най-емблематичните модни творци на всички времена – Олег Касини! Животът и творчеството му са пример за смесица на културите и различните естетски влияния – руско, френско и италианско, за да може целият този микс да се американизира в степен, достатъчна да го коронова като безспорен лидер на вкуса в САЩ.
Новият тип шапки или по-скоро шапчици “пилбокс”, тесните рокли в прав силует, коктейлните рокли, саката и костюмите изработени от трикотаж изчистената линия, минималистичния уклон и като цяло – реформата по отношение на изискания стил и различната елегантност са сред най-често споменаваните нововъведения на Олег Касини. Но каква е неговата модна философия и концепция? Защо прочути икони на модата и киното като Жаклин Кенеди, Грейс Кели, Мерилин Монро, Джийн Тиърни, Вероника Лейк и др. му се доверяват и го ценят толкова високо? Кое е най-характерно за неговия стил?
Касини залага на женствеността, но схващана в духа на времето, а именно като нова и оригинална комбинация между романтичност, динамичност, деловитост и сексапил. Мнозина негови анализатори и коментатори обръщат внимание на обстоятелството, че модата му е необикновено популярна тъкмо защото е на гребена на новата вълна – на вълната на новото време, а това означава – супер актуалност, модерност, свежест и различност. Вицепрезидентът на компанията „Лорд и Тейлър” Лавел Олекса подчертава: „Името на Олег Касини е едно от най-разпознаваемите в модата в световен мащаб. Онова, което го прави толкова значим, е фактът, че той винаги е актуален. Според мен, той живее по същия начин и е въплащение на живота днес, загледан в бъдещето.”
Няколко са мотивите, за да стане Касини дизайнер. От една страна – несъмнено примерът на майка му и модният бизнес, с който тя се занимава. От друга страна – възможността чрез модата да бъде по-близо до красивите, до изключителните жени, които, както сам той осъзнава, не могат да бъдат красиви и изключителни без добрия дизайнер. Трета и много сериозна причина за навлизането на Олег Касини в света на модата е прочутият художник Джорджо де Кирико. Касини никога няма да забрави думите му при една срещу между двамата в Рим (когато бъдещият моден творец е втора година студент по изящни изкуства). Кирико му казва: „Имаш талант, но за да бъдеш художник, трябва да се отдадеш изцяло на изкуството, а ти искаш да правиш още толкова други неща. Защо тогава не избереш кариера, където също ще ти бъде нужен талант, но заедно с това, ще можеш изцяло да контролираш начина си на живот?”. Тези пророчески думи наклоняват везните на професионалния избор на Касини в полза на дизайнерския занаят.
НЕЗАМЕНИМ СЪВЕТНИК НА ХОЛИВУДСКИТЕ ЗВЕЗДИ
Олег Касини е търсен и предпочитан костюмограф за редица холивудски киностудия. Изтънченият флорентински стил в съчетание с римското величие и френския разкош го правят незаменим дизайнер и концептор на много от визиите на холивудските звезди. Той има наистина сериозен принос за създаване и подсилване имиджа на такива кино-икони като Грейс Кели и Мерилин Монро. За Грейс самият Касини казва, че първоначално тя се е обличала невзрачно като учителка и не е знаела как да подчертае най-хубавото в себе си. „След дълго убеждаване й внуших, че е красива и трябва да придаде блясък на своя стил и начин на обличане, както и да започне да носи красиви дрехи и аксесоари. Хората разбраха за Грейс Кели от филма „Да заловиш крадец”, който привлече всеобщото внимание…”
Дизайнерът съзнава ролята на медиите за имиджмейкърството и популяризирането на филмовите актриси. Запомнят се онези от тях, за които медиите пишат и говорят. А се пише и говори много за онези звезди, които правят впечатление, които се обличат с блясък и оригиналност.
Мерилин Монро също дължи не малко на Касини за стилизирането на своя медиен и публичен образ. Той допринася за подчертаването на фигурата й чрез подходящи кройки, материи и десени.
„Работих с Мерилин в началото на нейната кариера, а и по-късно, когато тя стана звезда. Така че за нея бях доста важен. Като начинаешща актриса в „Туенти Сенчъри Фокс” тя имаше потребност от напътствия – винаги бях готов да й ги дам” – спомня си години по-късно великият дизайнер.
ГОДЕНИК НА ГРЕЙС КЕЛИ
Любопитно е сходството в естетическата оценка на физическите и чисто женските достойнства на Грес Кели от Алфред Хичкок и от Олег Касини.
И двамата оценят високо нейния сексапил, замаскиран с изисканата външност. И двамата са възторгнати от огъня, който бушува зад ледената фасада.
И двамата са в прехлас по удивителната комбинация между поведенческа изисканост и малката доза порочно мислене.
Някои анализатори основателно отбелязват в този контекст отношението на Хичкок към красивите, но хладни блондинки. Те цитират неговото твърдение, че русите жени изглеждат студени и недостъпни само до момента, в който се влюбят – тогава настъпва същинската експлозия от страсти и чувства.
Всъщност истината е, че на Грейс Кели нищо човешко не й е било чуждо и, че до срещата си с мъжа на нейния живот тя е трупала емоционален и сексуален опит без да слага излишни прегради пред поривите на сърцето и тялото.
Факт е обаче, че нейните връзки са все с богати и известни мъже. В своята спонтанна емоционалност или пък емоционална спонтанност именно тя предлага брак на Олег Касини и – както е известно – двамата са сгодени в продължение на две години – почти до срещата й с принц Рение.
Когато заминава извън щатите да снима поредния филм, тя изпраща на дизайнера предизвикателни писма, с които приканва Касини да замине при нея.
По-късно той често ще си повтаря нейната прословута фраза:”Тези, които ме обичат, ме следват”! Тъкмо във Франция Грейс Кели му прави смело предложение да се оженят и двамата се сгодяват набързо през нощта в едно казино.
Връзката им продължава цели две години. Но работите започват да буксуват и крилете на техните мечти се прекършват, когато Грейс трябва да получи благословията от своите строги родители. Това не става, тъй като те имат железни претенции към бъдещия си зет – да бъде католик и никога да не е сключвал брак преди това. Логично Касини с своите два предишни, макар и вече разтрогнати брака (с Мери Фарни и Джийн Тиърни) е отхвърлен, защото не отговаря на тези условия.
Когато пламва любовната страст между принца на Монако – Рение, и Грейс Кели, Касини разбира, че този път не става дума за краткотрайно сладко преживяване. Той разбира, че работата е много сериозна, че Грейс Кели вече се вижда като принцеса на Монако. Самата Грейс, разочарована от родители, приятели, колеги и – в значителна степен – преситена от киноизявите си, споделя с Олег: „Принцът е прекрасна възможност да избягам от всичко”. Но Касини е искрен с нея и й заявява: „Не ти вярвам. Принцът е прекрасен избор, но не забравяй различните култури. Вече няма да се снимаш никога в киното.Истината е, че никога няма да си щастлива!”.
ЧОВЕКЪТ, КОЙТО ОТКАЗА НА ДЖАКИ КЕНЕДИ
Името на Олег Касини се среща особено често, когато се обяснява стила на Жаклин Кенеди. Малцина обаче знаят, че Касини е първият и – може би – единственият дизайнер, който първоначално отказва предложението на Жаклин Кенеди да се грижи за нейната външност.
Търсейки разнообразие и все пак някаква гаранция за оригиналност в стила си, съпругата на американския президент най-напред решава да изпробва уменията на различни дизайнери, след което да се спре на най-подходящия.
Научавайки за тази идея, Олег Касини без никакви колебания отказва на първата дама да бъде един от многото. „Поех голям риск. Отказах й.” – спомня си години по-късно дизайнерът.
Той обаче използва желязна аргументация за това – заявява на Джаки, че е по-добре да се спре на един-единствен стилист, от когото да получава дълго време качествени услуги, добри съвети, елегантни и модерни облекло.
Жаклин Кенеди не се двоуми дълго и заявява категорично: „Убедихте ме. Вие сте моят дизайнер”.
Трудно е да се изброят всички тоалети, които Касини изработва за Джаки. Но – няма спор, на повечето от най-важните й публични изяви тя е облечена по негов дизайн. Самият Олег Касини обяснява успеха на партньорството си с Жаклин Кенеди с това, че е познавал в детайли фигурата, вкуса и предпочитанията й.
По този повод, той твърди : „Истинският дизайвер разбира какво тя трябва да облече, а не какво си мисли, че трябва да носи. Постигнах успех, защото слушах внимателно”.
С елегантно палто и шапка пилбокс по негов дизайн тя е облечена на 20 януари 1961 година по време на официалната церемония за встъпване в длъжност на американския президент Джон Ф.Кенеди; тя е с негова официална рокля от копринен сатен на бала по същия повод; с изискана вечерна рокля от копринен креп в лазурно синьо (отново дело на Касини) е облечена Джаки и когато е на посещение със съпруга си в Мексико Сити на 29 юни 1962 г.
Ако към тези няколко тоалета добавим и разкошната рокля, направена от розово-бяла дантела, която тя носи по време на официалния обяд с френския президент Шарл дьо Гол в Елисейския дворец в Париж (31 май 1961 г.) и зашеметяващата рокля от перлено розов копринено-жоржетен шифон с пайети, носена от нея във Виена на 3 юни 1961 година на вечерята на американския президент Джон Кенеди и съветския лидер Никита Хрушчов, ще осмислим още по-добре водещата роля, която Олег Касини е имал в изготвянето на нейните официални облекла.
Добре е да припомним, че Касини е лично нейн избор, както и че мнозина критици са учудени, че първата дама поверява тоалетите си не на водещи имена в американската мода от края на 50-те години, а на един по-неизвестен и като че ли – по-второразряден стилист.
Важно обстоятелство е, че тандемът Олег Касини – Жаклин Кенеди не само оформят стандартите на американската мода за десетилетия напред, но и оказват влияние на милиони жени в целия свят, за които новият стил е олицетворение на променената ценностна система и въобще – на схващането за новата мисия на модерната жена. В енциклопедии и модни спрвочници се повтрят основните заслуги на двойката Касини – Кенеди към развитието и обогатяването на световния стил – кръгли самурени яки като гарнитури към свободно падащите палта, копринени вечерни рокли в затворен силует, вталени костюми в две части, ръкавици стигащи до лактите, три-четвърти ръкави на жакетите и др.
„БУЛЧИНСКАТА РОКЛЯ Е НАЙ-СПЕЦИАЛНАТА ЗАДАЧА”
В заника на живота си Олег Касини посвещава много от времето си на конструирането на булчински тоалети. Годишно продава по около 50 000 сватбени рокли.
Отличното му партньорство с „Дейвидс Брайдъл” се потвърждава и от това, че компанията успешно предлага свои произведения в повече от 200 бутика в целия свят.
„Обличал съм най-значимите жени на този век, но създаването на булчинска рокля е може би най-специалната задача за всеки дизайнер.” – убеден е той. Касини дълбоко вярва, че чрез създаването на сватбената рокля, дизайнерът се намесва в най-специалния момент в живота на една млада жена. Когато тя сложи булчинския тоалет и каже „Да” на своя избраник, тя вече не принадлежи на родителите си. В най-бляскавия момент от живота си тя трябва да изглежда неотразима и великолепна – в синхрон с надеждата за брилянтно бъдеще.
Съветът му към всички младоженки е: „Трябва да имате предпочитания към един или друг дизайнер или просто да се влюбите в роклята още докато я видите, тъй като в тази сфера има доста голямо разнообразие”.
Десетилетия след славното партньорство между Джаки Кенеди и Олег Касини, дизайнерът продължава да използва и да открива елементи от нейните тоалети в съвременните сватбени рокли. „Да оставим скромността настрани, но стилът „Джаки” е история. Много от сватбените тоалети, които създавам днес, са инспирирани от Джаки. Роклите притежва изтънчен сексапил, семплост и дори дързост при избора на материите и другите елементи”. Касини препоръчва на всички жени, които смятат да минат под венчило, внимателно да изберат роклята за сватбения ден. За тази цел не трябва да се жалят нито време, нито средства. Но има и още нещо – твърде важно. Бъдещата булка трябва добре да познава своята фигура и да е наясно с това, което й стои най-добре.
* * *
Заслугата на Касини към модата не се изчерпва само с това, че е правил тоалетите на Жаклин Кенеди, нито пък, че е съветвал как да се обличат Грейс Кели и Мерилин Монро.
Олег Касини е 24 каратов продукт на своето време. Той е изразител на интересна богата културна традиция и смесица на руски, италиански, френски и американски влияния.
Той успява да наложи редица модни кодове, какъвто е например А-силуетът, металните копчета, фината интерпретация на военната униформа, обшивките и ширитите, шапките и ръкавиците.
Обяснението на неговия изключителен талант не може да бъде сведено единствено до някаква занаятчийска сръчност, добро познаване на текстила – дантелата, тафтата и шифона, нито пък само до смелостта да предложи нова и различна дамска визия.
В основата на неговия нов поглед върху външността на съвременната жена е залегнала любовта и преклонението пред същата тази жена. Ако не беше истински стопроцентов ценител на женската красота и сексапил, едва ли Олег Касини щеше да сътвори своите шедьоври.
Затова светът на модата трябва да му бъде много благодарен и името му заслужено трябва да се споменава редом с имената на най-големите дизайнери – реформатори.
Бележки:
В статията са използвани следните източници: О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Fashion Dictionary. Edited by Guido Vergani . Baldini Castoldi Dalai editore, New York, 2006; Grace Kelly. A Life in Pictures. Text Laurence Aiach. Edited by Yann-Brice Dherbier& Pierre-Henru Verlhac. “Pavilion”. London, 2006; Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997; Milbank, C.R. New York fashion. The evolution of American style. Harry N. Abrams, inc, Publishers, New York, 1989; Navarro, Bruno J. Oleg Cassini still relevant, and still designing, at 91. January 27, 2005, The Associated Press: http://www.post-gazette.com/pg/05027/448501-51.stm; Oleg Cassini. In: http://www.manhattanbride.com/fashionstories/OlegFash.html ; O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson. London,1986; Seeling, Charlotte. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999
Снимки:
1. Олег Касини.
Фото: © Seeling, Charlotte. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. p.584
2. Преди да започне самостоятелна дизайнерска изява Олег Касини работи за Холивуд като асистент. През 1941 година той изработва тази дреха за актрисата Джийън Тиърни.
Фото: © Seeling, Charlotte. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. p.585
3. Олег Касини представя пред модни редактори и журналисти дизайнерските си скици за Жаклин Кенеди в ролята й на първа дама в навечерието на официалната церемония по встъпването в длъжност на Джон Кенеди като президент на САЩ, 1961 г.
Фото: © Seeling, Charlotte. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. p.584
4. Алфред Хичкок, Грейс Кели и Олег Касини на премиерата на филма „Набери „У” за убийство”, Лос Анджелис, Калифорния – 1954 г.
Фото: © Grace Kelly. A Life in Pictures. Text Laurence Aiach. Edited by Yann-Brice Dherbier& Pierre-Henru Verlhac. “Pavilion”. London, 2006, р.62.
5. – 6. Олег Касини – скици за Джаки Кенеди – началото на 60-те
Фото: © Fashion Dictionary. Edited by Guido Vergani . Baldini Castoldi Dalai editore, New York, 2006, p.237; O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson.London,1986, p.66;
7. – 8. Елегантното палто, носено от Джаки на церемонията по встъпване в длъжност на президента Джон. Ф.Кенеди – 20 януари 1961 г. Дизайнер – Олег Касини.
Фото: © 2000–2008 The Metropolitan Museum of Art
9. Тоалет на Джаки Кенеди, с който тя е облечена по време на държавното посещение на Джон Ф. Кенеди при френския президент Шарл дьо Гол в Париж, юни 1961 г.
Фото: © O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson.London,1986, p.66;
10. Джаки Кенеди (в рокля на Олег Касини) заедно с президента на Индия Джавахарлал Неру, март 1962
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne, p.402
11. Рокля от розово-бяла дантела, изработена от Олег Касини. С нея Джаки Кенеди е облечена по време на официалния обяд с Шарл дьо Гол в Елисейския дворец, Париж – 1961 г.
Фото: © 2000–2008 The Metropolitan Museum of Art
12. Рокля от копринено-жоржетен шифон с пайети, изработена от Олег Касини. С нея Джаки Кенеди е облечена по време на вечерята на президента Кенеди с Никита Хрушчов във Виена, 3 юни 1961
Фото: © 2000–2008 The Metropolitan Museum of Art
13. Рокля, изработена от Олег Касини, с която е облечена Жаклин Кенеди по време на визитата си при папа Джон ХХIII във Ватикана, 11 март 1962 г.
Фото: © 2000–2008 The Metropolitan Museum of Art
14.Рокля от копринен зибелин в праковено розов цвят, изработена от Олег Касини, с която Жаклин Кенеди е облечена в двореца на махараджата – Индия, 17 март 1962 г.
Фото: © 2000–2008 The Metropolitan Museum of Art
15. Вечерна рокля Джаки Кенеди от Олег Касини, 1962
Фото: © 2000–2008 The Metropolitan Museum of Art
16. Официална бална рокля от сатен, изработена от Олег Касини, облечена от Жаклин Кенеди на бала по случай встъпването в президентска длъжност на Джон Ф.Кенеди – януари 1961 година
Фото: © Richard Avedon / ”Vanity fair”, November 2007, p.186