ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО ОЧНАТА ЛИНИЯ

Реджина Асенова

В съвременния свят очната линия има запазено място в козметичната  чанта на всяка жена. Черна, цветна, течна, гел, нанасяна с мека и твърда четка или със специален апликатор, несъмнено очната линия е и един от любимите продукти на професионалните гримьори по света, а много известни личности я използват като своя отличителна черта.

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

Появява се още 10 000 г. пр.н.е. основно в Древен Египет и Месопотамия, а историци са намирали продукти с подобни консистенция и функция също сред римляните и древните гърци.

В Древен Египет, откъдето има най-много сведения за използването на очна линия, тя се е използвала както от жени, така и от мъже. Освен за разкрасяване, нейната основна функция била да предпазва очите от силното пустинно слънце и вятъра, като през 2010 година са открити и антибактериални свойства на продукта. Има вярвания, че очертаването на очите предпазва от лоша енергия, а също така и символизира връзката между хората и религията.

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

Първата очна линия, наречена „кохл“, съдържала глина, форма на оловен сулфид и други минерали, смесени с вода, масло или подобни разтворими вещества, като животински мазнини. В съвремието вариации на древния „кохл“ се използват в Индия, Африка и Близкия изток с основна функция да прогонва злото. Използването на традиционния „кохл“ днес обаче се счита за незаконно от Американската агенция по храните и лекарствата, тъй като медицински експерти са открили, че той включва опасни нива на оловен сулфид, което може да доведе до отравяне с олово.

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

Популяризирането на очната линия в Западна Европа според някои е свързано с откриването на бюста на древноегипетската кралица Нефертити през 1912 година. Според други очната линия става популярна след откритието на гробницата на древния египетски фараон Тутанкамон от англичаните Хауърд Картър и Джордж Хърбърт през 1922 година. Която и теза да приемем за вярна, резултатът е, че в този период очната линия става част от света на модата и е сред най-горещите тенденции.

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

Когато очната линия навлиза в европейската мода, тъкмо си отиват тенденциите от Викторианската ера. Тогава се появява модата, наречена „Тут-мания“, вдъхновена от гореспоменатите открития, от времето на Древен Египет, която повлиява силно козметиката. По това време Холивуд също набира популярност, като на екрана все по-често започва да се използва по-силен грим. Изключително ярък е образът на Чарли Чаплин във филма „Скитникът“ от 1914 година, който използва грима за подсилване на израженията си. Тогава се появява и първият боливудски ням филм от 1913 година, в който са силно подчертани очите както на жените, така и на мъжете. До този момент на силно гримираните дами не се гледа с добро, но с нашумялата „Тут-мания“, влиянието на Холивуд и модерните знаменитости като Клара Боу и Грета Нисен все повече се популяризират очната линия и опушеният грим.

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

Козметичната индустрия достига своя връх точно преди Голямата депресия, която успява да срути устойчивите индустриални пазари, но да запази козметичната, която продължава да се развива, поради известният „Ефект на червилото“. В този бум на производство на козметика започват да се появяват и множество продукти със съмнителни и дори отровни съставки, подобни на тези на древната „кохл“. Поради тази причина Конгресът приема „Федералния закон за храните, лекарствата и козметиката“ през 1938 година, който следи производството отблизо.

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

По време на войните през 40-те години козметичната индустрия затихва, но гримът продължава да бъде използван. Дори на известния пропаганден “Rosie the Riveter: We Can Do It“ плакат от 1943 година дамата носи червено червило и черна очна линия. Жените дори започват да създават илюзията за чорапи като чертаят линия по продължение на задната част на краката си с черен молив. След Втората световна война жените получават свободата да гласуват, да носят панталони, да пият и пушат на публични места. Сред тези свободи е и ползването на козметика според личната си преценка. Така очната линия става все по-предпочитан продукт сред дамите.

През 50-те години навлиза модата на очната линия тип „котешко око“. Подчертаните вежди и червеното червило, досущ като образа на Мерилин Монро от филма „Джентълмените предпочитат блондинки“, са задължителни. Този стил се забелязва и при Одри Хепбърн, София Лорен и Джаки Кенеди.

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

През 60-те години на мода пък идват експерименталните визии на очната линия, повлияни от стила „Мод“, както и от дизайнери като Мери Куант. Модата на очната линия, която се нанася върху долната и горната линия на миглите затвърждават Лесли Хорнби, известна като Туиги, Бриджит Бардо и Иди Седжуик.

През 70-те очната линия е придружена от ярки пастелни сенки и бяла линия заедно с черната, която да направи окото да изглежда по-отворено. Започва да се заражда и модата на естествения външен вид, който също се харесва от дамите. Докато жените по това време намаляват количеството на грима, който използват, мъже като Дейвид Бауи, Мик Джагър и Принс започват да експериментират с него.

През 80-те модата на естествения вид е в своя пик за звезди като Мадона, Синди Лаупър, Уитни Хюстън и Бой Джордж. Много артисти започват да се обръщат към стилове като „хардрок пънк“, „готик“ и „рейв“. На мода са очната линия по продължение на горните и долните мигли, както и неоновите сенки.

ЕДИН ПРОДУКТ С ХИЛЯДОЛЕТНА ИСТОРИЯ – НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО  ОЧНАТА ЛИНИЯ

През 90-те години на мода е „Феминизмът на червилата“, който обхваща женствеността и сексуалността на жените. Тази мода може да се забележи в стила на Кортни Лав и момичешката банда „Спайс гърлс“. По това време също се популяризира и „грънч“ културата в лицето на групи като „Нирвана“.

През 2000-та година е актуално нанасянето на очна линия от вътрешната страна на окото – както от жените, така и от мъжете, силно повлияни от „Емо“ стила на Били Джо Армстронг и Пит Венц.

Дамите очертават изцяло вътрешната страна на очите си като Парис Хилтън и Аврил Лавин. През 2005 година с раждането на платформата за споделяне на видеоклипове YouTube започват да се публикуват и множество уроци за нанасяне на очна линия от гримьори. Сред тях е известната Мишел Фан. Стилът за очна линия също е силно повлиян от старта на предаването „Животът на Кардашиян“ през 2007 година. Гримът със силна очна линия на Ким Кардашиян става все по-популярен.

През годините очната линия става отличителна за много от известните личности. Няма как да не споменем най-известните сред тях като: Ейми Уайнхаус, Адел, Кат Вон Ди, Джони Деп, Меган Фокс, Ариана Гранде, Риана и други.

Продуктът с хилядолетна история продължава да развива своята популярност и ни очарова с иновативните модни тенденции, в които присъства. Несъмнено очната линия е незаменима в света на козметиката, а красотата и женствеността, които придава, ще са винаги на мода.

Снимки:

Бюст на Нефертити - https://www.newsweek.com/frankenstein-art-nefertiti-egypt-germany-ugly-pharoah-351469

Чарли Чаплин във филма „Скитникът“ - https://en.wikipedia.org/wiki/The_Tramp

Клара Боу - https://www.onthisday.com/people/clara-bow

Rosie the Riveter We Can Do It Poster - https://store.nationalww2museum.org/rosie-the-riveter-we-can-do-it-poster.html

Фотография на Мерилин Монро от Милтън Грийн - https://www.illamasqua.com/blog/eyeliner-a-history/

София Лорен - https://en.wikipedia.org/wiki/Sophia_Loren

Туиги - https://www.amazon.com/Twiggy-Iconic-Fashion-Bareshouldered-Poster/dp/B00KU750HG

Бриджит Бардо - https://www.flickr.com/photos/tioricocampos/25694538615

Принс - https://www.pinterest.com/pin/158822324331989339/?lp=true

Дейвид Бауи - https://www.pinterest.com/pin/455285843560824960/?lp=true

Джони Деп - https://www.elle.com/culture/celebrities/g8575/guyliner-guys-in-eyeliner-actors-johnny-depp/

Мадона - https://www.pinterest.jp/pin/518688082069442642/

Уитни Хюстън - https://weheartit.com/entry/326060330

Спайс Гърлс - https://www.narcity.com/things-to-do/ca/ab/calgary/calgary-spice-girls-brunch-is-the-ultimate-90s-revival-party-this-fall

Нирвана - https://www.sickchirpse.com/nirvana-song-90s-grunge-musical/

Били Джо Армстронг  - https://www.pinterest.ch/pin/277604764511534830/

Парис Хилтън - https://www.tmrwmagazine.com/features/culture/paris-hilton-changing-the-narrative

Мишел Фан - http://beautifullybrown.com/know-her-michelle-phan/michelle-phan-makeup/

Ким Кардашиян и Кайли Дженър - https://www.bustle.com/p/kim-kardashian-kylie-jenner-delayed-their-fragrance-launch-for-unusual-reason-17048995

Айми Уайнхаус - https://www.artstation.com/artwork/XBEkYD

Адел - https://choice.npr.org/index.html?origin=https://www.npr.org/2015/11/24/457252109/you-cant-prepare-yourself-a-conversation-with-adele

Кат Вон Ди - https://www.livekindly.co/kat-von-d-to-release-special-10th-anniversary-makeup-collection/

Меган Фокс - https://www.popsugar.co.uk/beauty/photo-gallery/45680839/image/45680818/Megan-Fox-Blonde-Hair-January-2019

Ариана Гранде - https://www.vanityfair.com/style/photos/2018/05/met-gala-best-beauty-looks

Риана - https://www.forbes.com/sites/natalierobehmed/2019/06/04/rihanna-worth-fenty-beauty/

Източници:

https://www.vice.com/en_us/article/kzyda9/history-o https://www.illamasqua.com/blog/eyeliner-a-history/ https://www.byrdie.com/eyeliner-styles-history


Коментари (0)



Прочетено: 1648 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 105, Януари 2020

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 104: ДАЯНА ВРИЛАНД – ЧАРОВНА И НЕПОКОРНА
   БРОЙ 103: ИСТОРИЯ НА ПАРФЮМИТЕ
   БРОЙ 100: ВЕЧНИЯТ СТИЛ НА ГРЕЙС КЕЛИ – ЕЛЕГАНТНОСТ, СЕМПЛОСТ, КЛАСИКА
   БРОЙ 86: ПЕРУКАТА ОТ ДРЕВЕН ЕГИПЕТ ДО ДНЕС – МОДА ИЛИ НЕОБХОДИМОСТ
   БРОЙ 85: ЗАВЛАДЯВАЩИ НАРОДНИ ОБИЧАИ, ПЕСНИ И ТАНЦИ ЗАВЗЕХА ЮЖНИЯ ПАРК
   БРОЙ 85: ХИЛЯДИ ЗНАМЕНА В ЮЖНИЯ ПАРК ЗА ДЕНЯ НА НЕЗАВИСИМОСТТА
   БРОЙ 85: ДНИ НА БЪЛГАРСКИЯ ФОЛКЛОР В СОФИЯ







 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино





Модерните сайтове:   Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски манта - Рокли