КАК КОРОНАВИРУСЪТ ВЛИЯЕ НА МОДНАТА ИНДУСТРИЯ?

КАК КОРОНАВИРУСЪТ ВЛИЯЕ НА МОДНАТА ИНДУСТРИЯ?

Никол Предьова

След започналата коронавирусна епидемия китайските дизайнери бяха принудени да пропуснат Седмицата на модата в Милано в края на месец февруари. Националната камара на италианската мода стартира кампания, с която да покаже солидарността си към Китай със следния лозунг: „Китай, ние сме с теб!”. Моделите станаха съпричастни като публикуваха селфита с маски в Инстаграм – най-често от самолети, но и от улицата. Бела Хадид сподели снимка при полета си от Милано с шал и хирургическа маска за лице, а Гуинет Полтроу качи снимка на път за Париж в черна дишаща маска.

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

В края на Седмицата на модата разпространението на коронавируса доведе до зловещо изпразнени улици в Италия. Модните списания помолиха служителите си да работят от вкъщи – нещо, което вече е факт за милиони хора по света. Преди да влязат в сила по-строгите ограничения за социална изолация, маски бяха раздавани на модни ревюта, а гостите носеха такива с различен дизайн и персонализиран стил. „Шанел” сложи камелии на нейните, а върху тези на „Фенди” имаше двойнo „F”. От „Фенди” пуснаха в продажба и  100% копринена маска, изцяло покрита с логото на бранда на цена от 190 евро, която вече е разпродадена. Появи се и „весела“ колекция от антивирусни маски на хърватския дизайнер Зоран Арагович. Дизайнът на неговите маски е вдъхновен, също като дрехите му, от герои на Дисни, поп арт и комикси. Самият Зоран Арагович подчерта, че маските не са медицински, но според него: „Най-добрия начин за борба със страха от вируса е позитивността!”.

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Любопитните творчески интерпретации обаче не смекчават сериозността на кризата, която наложи сериозни промени. Цели производства се трансформират и дават своя принос за осигуряването на необходимите и дефицитни предпазни средства и облекла. Наред със световните брандове, български дизайнери и модни къщи също се включиха в призводството на защитни и дизайнерски маски. Сред тях са Радослава Лазарова, „Десизо Мони” и др.

Песимистичните прогнози за модната индустрия са колкото неизбежни, толкова и реални. Според Карло Капаса – ръководител на Националната камара на италианската мода: „Коронавирусната епидемия вероятно ще бъде кошмар за модната индустрия в Италия на стойност 100 млрд. долара.”. Проф. Любомир Стойков – председател на Академията за мода, споделя в интервю за ТВ Европа: „Последиците от коронавируса върху модния бизнес са и ще бъдат тежки, трайни, а някои от тях и непоправими. Невъзможно е на този етап да бъдат изчислени щетите, но става дума за огромни финансови и икономически загуби – говоря за стотици и повече милиарди. Прогнозирам драстичен спад в производството на облекла, допълнения, текстили, рецесия и множество фалити. Логично е да се очаква и рязко намаляване на продажбите на дрехи, аксесоари, козметика и парфюмерия... Ще има ли и положителни последици? Да, със сигурност: те ще са свързани най-вече с търсенето и намирането на още по-ефективни начини за прилагането на високите технологии в модния бранш.”.

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Как ще се промени индустрията след края на пандемията, предстои да разберем, но фактите са категорични. Само 9% от пазаруването на луксозни стоки се извършва онлайн, сочи доклад от 2019 г. През периода на карантината, наложена от правителството в Китай, консултантите от компанията „Bain” установяват, че купувачите драстично увеличават своите онлайн покупки чрез сайта за електронна търговия „Tmall”, но пазаруването на дизайнерски стоки намалява. А в Европа тепърва ще се усеща недостиг на различни стоки, поради отменените стотици курсове на товарни кораби от Китай.

Заради разпространението на коронавируса дизайнерът Джорджо Армани избра да излъчи ревюто си в Милано за колекция есен-зима 2020/2021 на живо в напълно празна зала. Много от световните модни брандове реагираха на ситуацията като отмениха важните за тях круизни шоута, чрез които показват пред публика колекциите си отвъд модните столици – Париж, Милано, Лондон и Ню Йорк. Не се състоя шоуто на „Диор“ предвидено за средата на март в Италия. За месец април „Бърбъри“ бяха насрочили шоу в Шанхай, а Ралф Лорен щеше да представи колекцията си за сезон есен 2020 в Ню Йорк. През месец май „Шанел“ планираха шоу в Пекин, „Версаче“ трябваше да има шоу в САЩ, „Гучи“ щяха да покажат новите си предложения в Сан Франциско, а „Прада“ подготвяха курортно шоу в Токио и Япония.

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Въпреки тежките прогнози за модната индустрия световни модни дизайнери и компании направиха дарения в помощ на кризата с коронавируса. Джорджо Армани дари 1,25 млн. евро на редица италиански болници и институции. Донатела Версаче заедно с дъщеря си дариха 200 хил. евро за Института за лечение в болницата „Сан Рафаеле” в Милано, а „Версаче” дари 144 хил. долара на Фондацията на Китайския червен кръст, за да помогне на страната с медицинските консумативи.

Братята Доменико Долче и Стефано Габана обявиха, че марката им ще подпомага финансово научните изследвания от професори от „Humanitas University” в Италия. „Булгари” дари неопределена сума на изследователски отдел, разположен в Рим, където медицинският екип беше сред първите, които успяха да изолират ДНК на COVID-19. Дарението позволи на отдела да закупи микроскопична система за получаване на изображения, която е на стойност 100 хил. евро. Отново 100 хил. евро е дарил Серджо Роси на болница в Милано и ще дари 100% от печалбите си от онлайн продажби между 14 и 20 март.

Значителни дарения направиха и големите компании. „Луи Вюитон” отдели 2,2 млн. долара за Обществото на Червения кръст на Китай и се ангажира да предостави медицински консумативи. Швейцарският луксозен конгломерат „Ричмънд” (Richemont), който притежава „Картие”, „Хлое” и др., е обещал 1,4 млн. долара. Луксозният конгломерат „Керинг” (Kering), който притежава компании като „Гучи”, „Ив Сен Лоран” и „Аликзандър Маккуин” дари 1 млн. долара на Обществото на Червения кръст на Китай, а главният изпълнителен директор на „Гучи” – Марко Бизари направи лично дарение от 100 хил. евро на болници в италианския регион Емилия-Романя. „Хермес” дари 712 хил. долара на фондация „China Soong China Ling” за медицинските специалисти.

Борбата с разпространението на COVID-19 е в разгара си, а икoномическата криза настъпва застрашително наред с неимоверните усилия за спасяване на човешки животи. В бъдеще време модната индустрия безспорно ще бъде различна. А как ще се промени – предстои да разберем.

Снимки:
1. Бела Хадид по време на полета си от Милано.
Фото: Instagram / bellahadid
2. Гуинет Полтроу качи снимка на път за Париж.
Фото: Instagram / gwynethpaltrow
3. – 5. По време на модната седмица в Париж 20/21 маските станаха тренд в дефилетата за различните брандове. 
Фото: Shutterstock / https://footwearnews.com/2020/fashion/designers/coronavirus-paris-fashion-week-fall-2020-biggest-moments-1202935496/
Фото: Reuters /  https://www.msn.com/en-sg/news/world/hand-sanitisers-as-london-fashion-week-opens-amid-coronavirus-disruption/ar-BB100hp7#image=BB100hp7_1|3
6. Маската на „Фенди“ за 190 евро. 
Фото: © Fendi
7. – 8. Хърватският дизайнер Арагович показва селекция от маски за лице с неговите дизайни върху тях.
9. Арагович работи върху една от цветните си маски.
Фото: AFP / https://www.scmp.com/lifestyle/fashion-beauty/article/3073890/fighting-coronavirus-positivity-masks-fashion-designer
10. Ревюто на  Джоржо Армани в напълно празна зала.
Фото: WWD / https://wwd.com/fashion-news/fashion-scoops/how-coronavirus-effecting-fashion-industry-trade-shows-stock-prices-1203508244/
11. – 14. Брандовете, които направиха дарение за борбата с коронавируса. 
Фото: Reuters / https://www.businessinsider.com/luxury-fashion-moguls-donating-to-combat-coronavirus-giorgio-armani-2020-3#gucci-2-million-22-million-4
Фото: AP /      https://www.businessinsider.com/luxury-fashion-moguls-donating-to-combat-coronavirus-giorgio-armani-2020-3#gucci-2-million-22-million-4
15. – 16. Топмоделът Наоми Кембъл показа как се предпазва от коронавируса.
Фото: Instagram / naomi

Източници:

  1. https://time.com/5794928/coronavirus-fashion-economy/
  2. https://wwd.com/fashion-news/fashion-scoops/how-coronavirus-effecting-fashion-industry-trade-shows-stock-prices-1203508244/ 
  3. https://www.google.com/amp/s/amp.scmp.com/lifestyle/fashion-beauty/article/3073890/fighting-coronavirus-positivity-masks-fashion-designer 
https://www.businessinsider.com/luxury-fashion-moguls-donating-to-combat-coronavirus-giorgio-armani-2020-3
Коментари (0)



Прочетено: 1186 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 106, Април 2020

КАКВО СЕ СЛУЧВА С „ШАНЕЛ” СЛЕД ЛАГЕРФЕЛД?

Ина Иванова

Преди година си отиде кайзерът на модата Карл Лагерфелд и смъртта му отбелязва края на една епоха в модата и началото на друга.Неговият талант не се състоеш е в това да измисля нови силуети или да определя тенденции. Карл умееше да продава мечти на хората.

Ревютата му се превръщаха в световни модни събития, които материализираха различни мечти и ги продаваха на потребителите. А мнозинството, от своя страна, се обвързваше с марката чрез по-достъпните продукти (като аромати и козметика). Тази стратегия правеше него, както и „Шанел”, недостижими. Днес същата тази мечта и представа за бранда все още съумява да продава червила, но представите на потребителите са се променили. Те очакват както да бъдат впечатлени, така и да видят дрехи, с които да си се представят (дори да са висша мода). Добър пример за това е успехът на Мария Грация Киури за „Диор”, където роклите на принцеси са главните героини, а декорите често по-креативни от самата мода.

Lifestyle

Лагерфелд определено беше цар на концепциите. Използваше ключовите елементи на модната къща, за да разкаже всяка история. Това са малката черна рокля, костюмите от туид, полата над коляното, капитонираната чанта, двуцветните обувки, логото с двете преплитащи се букви „C“. Виржини Виар от своя страна създава тренди дрехи. „Тя прилага наученото от Карл, но същевременно представя своята визия за женствеността.“, казва Бруно Павловски, президент на „Шанел” в скорошно интервю и допълва: „Тя прави нещо дръзко, но и лесно за носене – смятам, че сега е идеалното време за това“.

Lifestyle

На първото си самостоятелно модно ревю Виар показа кюлоти и рокли на цветя. А на най-скорошното ѝ – дантелени якѝ и булка с бял клин и къса рокля, които несъмнено напомнят за действителността. Нещо, което при Лагерфелд не се случваше.Творенията на Виржини се продават лесно. Например белите чорапи върху белите клинове от последното от котюр ревю на „Шанел” са много по-носими от повечето дрехи висша мода. Модерен подход, вероятно е това, от което „Шанел” се нуждае и овърсайз костюмът от букле в стил „Емо”, който Били Айлиш носи на наградите „Оскар”, е чудесен пример.

Lifestyle

Основният проблем при френската модна къща в момента е маркетингът – от червения килим до самите магазини. Пазаруването при „Шанел” се случва предимно офлайн. Козметика, парфюми и очила са предимно нещата, които човек може да си купи по електронен път. Но независимо от всичко „Шанел”е една от малкото модни къщи, която е финансово защитена – като частна компания тя притежава цялата си верига за доставки, което  означава, че може да си позволи да експериментира. А духът на Лагерфелд ще остане точно както тези на Габриел Шанел и Кристиан Диор. Прическата на Карл е също толкова разпознаваема, колкото перлените гердани на Коко.

Ако искате да научите повече за личността на Лагерфелд, прочетете статията „Карл Лагерфелд – легендата, до която светът имаше късмета да се докосне”.

Lifestyle

1. The Salzburg show
Фото: © Rex Features, vogue.co.uk
2.  Карл и Кара Делевин, 2013
Фото: © REX FEATURES
3. Chanel SS/2020
Фото: © Alessandro Viero / Gorunway.com
4. Billie Eilish
Фото: © Amy Sussman, vogue.co.uk


Коментари (0)



Прочетено: 1338 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 106, Март 2020

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 105: АКАДЕМИЯТА ЗА МОДА С ПИЩЕН РЕВЮ-СПЕКТАКЪЛ ЗА ЗЛАТНА ИГЛА 2020
   БРОЙ 105: КАК ДА ПРЕОДОЛЕЕМ НЕГАТИВНИТЕ ЕМОЦИИ В НАЧАЛОТО НА ГОДИНАТА?
   БРОЙ 104: CLUB & CEREMONY: ЕЛЕГАНТНОСТ, КРАСОТА И БЕЗУПРЕЧНО СВЕТСКО ПРИСЪСТВИЕ
   БРОЙ 103: РОЛЯТА НА ОБЛЕКЛОТО ЗА УСПЕХА В БИЗНЕСА
   БРОЙ 103: ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА НАЛАГА "МИНИМАЛИСТИЧЕН ШИК"







 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино





Модерните сайтове:   Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли