ЗАВРЪЩАНЕ КЪМ КОРЕНИТЕ

ЗАВРЪЩАНЕ КЪМ КОРЕНИТЕ

Мария Барберо
Париж – София

Париж е пълен. Но не с туристи. Тях ги няма - китайските групи (заради Ковид) и заможните руснаци (заради войната). Няма ги и американците. За тях първото условие да пътуват в чужбина е сигурността, а тук те не се чувстват сигурни.

Париж

Париж е пълен. С протестиращи, заради пенсионната реформа на Макрон, с гневни младежи, които изпълват улиците, палят колите и чупят витрините. В няколко града окупираха и кметствата. Париж е пълен с начумерени хора, които ругаят непрекъснатите стачки в градския транспорт. Придвижването е силно затруднено, пристигането до работното място стана реален проблем. Парадоксално е, но протестиращите срещат силна обществена подкрепа. Дори тези, които чакат нередовното метро по един час подкрепят исканията им.

Париж е пълен. С хора, чийто жизнен стандарт падна чувствително през последните три години. Започна с Ковид кризата, но след нея цените започнаха да растат неудържимо, а заплатите останаха старите. Тези хора роптаят. Все още глухо, но е въпрос на време и те да излязат на улицата. Тогава наистина ще стане доста неприятно за управляващите.

Празни магазини, нищожни обороти
Това социално напрежение дава отражение във всички сектори, но един от най-засегнатите е модният.  Елитните магазини на големите модни къщи имат ниски обороти. Причините са няколко: първо  - на французите не им се купуват нови дрехи, когато балансират с бюджетите си, второ – защото колекциите им са насочени към богатите клиенти от Далечния Изток и Щатите, които сега просто липсват.

Европейската жена, дамата, която може да си позволи да даде няколко хиляди евро за рокля или костюм не е привлечена от новите тенденции на “pret a porter“. Не може да приеме унифицирания вкус, не може да приеме отсъствието на собствен почерк. Цените в луксозните колекции скочиха, за разлика от тяхното качество.  Едно на ръка, че цените в лукса скочиха, за разлика от качеството. Производството не е повече “Мade in France“, а е поверено на безименни фабрики в чужбина. Отмина времето, когато голяма част от колекциите бяха ръчно изработвани в специализирани ателиета “Haute Couture“. Коя успешна френска жена би дала парите си за изработка, модел и качество, които не отговарят на стандартите ѝ? Само аксесоарите на някои модни къщи все още се купуват, но не в желаното количество и не винаги нови от магазина.

Париж

Разрастването на сайтовете за луксозни стоки „втора употреба“ говори за промяна в консумацията. Защо да харчим пари за нова чанта, като можем да получим същата, леко захабена, почти на половин цена? При подобна нагласа на потребителя е трудно да се задържат лоялните клиенти, а още по-трудно е да се намерят нови. Разходите за персонал, наеми, материали, данъци и консумативи се увеличиха. Фирмите не са достатъчно рентабилни и правят отчаяни опити да се задържат на повърхността. Изпращат продавачите си да обикалят петзвездните хотели, за да просят от консиержите някоя и друга клиентка, в замяна на луксозна кутия бонбони. Пълнят елитните заведения с така наречените „посланици на марката“ с цел да привлекат потенциални купувачи. „Изкуствени момичета“  или както ги наричаме сега „инфлуенсъри“ получават солидни суми да постват в „Инстаграм“ подарените си придобивки, за да създадат желание за притежание. Но западният потребител на лукса е пренаситен. Залят е от реклами, мейли и снимки, които го приканват да купува. Обаче, той има всичко. Как се печели  човек, който има всичко? На този въпрос не могат да си отговорят модните къщи. Стачките усложняват положението. Няма кой да събира парижките отпадъци. Париж е пълен също и с боклуци. Минаваш по авеню „Монтен“ и „Сен Оноре“ и виждаш препълнените кофи за боклук срещу витрината на „Шанел“. Асоциацията на малкото заможни туристи е „Боклуци на витрината и пред нея“. Никой не иска да седи на опашката  пред „Луи Вюитон“ с микробите, разнасящите във въздуха. Уважаващата се френска буржоазия предпочита комфорта на просторния си  апартамент в  шестнадесети район.

Между търговията и творчеството
В тази ситуация маркетинг експертите и мениджърите на магазините са притиснати до стената от търговските  директори. Събранията започват и свършват с „Увеличете оборота“ и „Намерете решение!“. Напрегнатата обстановка не оставя поле за креативно или аналитично мислене. Модните къщи не осъзнават какво им казва кризата. Тя говори, че е време за промяна. Модата се нуждае от революция. Не точно като през 1789, но все пак ... Тя прошепва „сменете стратегията“, „сменете ръководителите“. Сега на власт в модния свят са финансистите. Впечатляващото е, че възпитаниците на най-големите икономически университети в Париж не чуват и не виждат нищо. Заслепени са от собственото си величие, скъпата диплома и цифрите пред компютъра. Те на практика не са създали и продали една рокля в живота си. Как могат да разберат и разрешат настоящите проблеми, като за тях не са учили в училище? Не е написано в учебниците как да действат. Те не познават потребителите си. Никога не са говорили с клиентите си. Няма и да го направят, защото не го могат.

Има и нещо друго. Да, модата е индустрия, в която се въртят много пари, но преди всичко модата е изкуство, начин на живот, на себеизразяване. Търговските директори не са хората, които разбират и ще разберат това. За тях е все едно дали продават рокли или кондензирано мляко, което е фатално, защото не е същото. В името на потенциални печалби от Далечния изток, те притискат и дизайнерите да създават колекции, които не са това, което трябва да бъдат.  

Париж

Тази криза изисква коренна смяна на стратегията. Тя ще се задълбочи. Четирите основни „П-та“, както маркетинг експертите наричат факторите за търговски успех: продукт, цена, позициониране, промоцията (product, price, placement, promotion), трябва да се променят. Спешно е фокусът към  вкусовете на клиентите от Далечния изток  да се измести към Европа.  Завръщането към ДНК-то на фирмите, към уроците на първоучителите – Коко Шанел, Кристиан Диор, Ив Сен Лоран и към вкусовете на европейските клиенти, ще донесе спасението на френската модна индустрия. Някои малки фирми вече се преориентираха и първоначалният им успех показва, че са на прав път.

Снимки:

1. Протестите в Париж.

Фото: © infobae.com / https://tinyurl.com/58scy3cb  

2. Магазин на „Диор“ в Париж.

Фото: © Shutterstock  / https://tinyurl.com/ycpdvwm2  

3. Магазин на „Шанел“ в Париж.

Фото: © vogue.fr / https://tinyurl.com/35pjzt2k




Прочетено: 591 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 123, Май 2023

УНИКАЛЕН РЕВЮ-СПЕКТАКЪЛ ПО ВРЕМЕ НА „БГ МОДНА ИКОНА 2023“

*Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Радинела Гелева

   По време на четиринадесетото издание на Годишните награди за най-успешни и стилни българи „БГ модна икона 2023" се състоя уникален ревю-спектакъл на Академията за мода. Преди неговото начало проф. Любомир Стойков обяви новите стипендианти на „Златна игла 2022” - Мая Димова (България), Ния Топалова (България) и Надя Узун (Украйна), студенти по моден дизайн от Националната художествена академия. В социалната инициатива на Академията за мода участваха и топфотографът Дилян Марков, и инфлуенсърът и топмодел Екатерина Свечева. След награждаването, по покана на проф. Стойков, неговите студенти Иванина Иванова, Цеци Цветанов, Мая Димова и Ния Топалова, показаха свои произведения. Всички наградени млади творци бяха поздравени от проф. д-р Яна Костадинова – ръководител на катедра „Моден дизайн“ в НХА: „Бих искала да изкажа моята лична благодарност на Академията за мода и в частност на проф. Стойков, който абсолютно винаги през всички тези – повече от 20 години, откакто съществува нашата катедра, е бил винаги зад нас. Честито на участниците.“.

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Ревю-спектакълът беше открит от модна къща „Алегра“ с дизайнери Радостина Долапчиева и Галя Долапчиева – два пъти носители на „Златна игла. Те представиха подбрани предложения от най-новата им колекция Un Amor. В нея присъстват естествени щраусови пера, камъни със Сваровски елементи, множество ръчно инкрустирани перли и маниста. Аутфитите са изработени от фин италиански тюл с блестящи частици, който се преплита в красиви пеплуми и френска дантела с изящни форми.

Аксел Харди, носител на „Златна игла“ за „Модна иновация“, презентира колекция Joy, която е вдъхновена от идеята да откриваме радостта навсякъде въпреки трудните времена, в които живеем. Тя е заредена с цветове, свобода на движенията - усеща се вятъра във флуидни материи. Преди точно 10 години е било дебютното участие на Аксел Харди в събитие, организирано от Академията за мода - именно „БГ модна икона 2013“.

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Дизайнерката на модния бранд “Reflet” Лиа Каменова представи колекция Blue Orange за сезон пролет-лято 2024. Основните нюанси в колекцията са найлон в цветен, флуоресцентно оранжев, син и черен. Всеки аутфит е изработен от пресован найлон и балони, като са използвани и полиестерен плат за част от дрехите. В него са импрегнирани остатъци от стари и неизползвани платове, изрезки от балон и дребни частици от други пластмаси. Колекцията е вдъхновена още от дизайна на 20-ти век, българските графични плакати и опаковки. Blue Orange символично е нестандартен и звучащ екзотично плод, привличащ внимание. Комбинира познатото и различното, за да покаже, че има симбиоза между тях и могат да бъдат заедно.

Модният бранд Wolf Walley, с дизайнер Милена Петрова, презентира облекла, вдъхновени от реални жени. Жени, които не следват тенденции, а сами ги създават. Мини колекцията се представи на фона на новата песен на Цвети Радойчева, а самата изпълнителка взе специално участие в ревюто на бранда.

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Свои предложения, тематично подбрани за събитието, показаха и носители на приза „Златна игла” през годините. Николай Божилов – двукратен носител на приза, представи дизайн, изработен съобразно принципите на етичната мода, а конструкцията следва метода на нулева загуба. Двукратната носителка на приза Теодора Спасова, презентира дамски силует в комбинация от контраста на драпирана коприна и геометрична кожа. Мария Радославова, дизайнер на модния бранд Mia Touché и носител на приза в категория „Аксесоари“ за 2022 година, представи избрани модели от лимитираната Premium колекция от стилни чанти в комбинация с колани, изработени ръчно от висококачествена кожа с красива текстура, кадифени хастари и метални елементи, които перфектно прилягат на стилни костюми, рокли и всекидневни аутфити. Модният бранд „Блинк“,  с дизайнер Радослава Лазарова - трикратен носител на „Златна игла", презентира два тоалета. Първият аутфит представляваше авторски сет от три части, състоящ се от корсет с авторска дантела,  ръчно инкрустирана с черни кристали, панталон с висока талия и ефирен прозрачен ръчно моделиран шлейф от италиански копринен тюл за разкош, и бе в цветовата палитра Royal Blue. Всички части от луксозния тоалет биха могли да се съчетават поотделно и с други дрехи и аксесоари. По този начин се постигат нови модификации на първообраза. Второто предложение беше нежна полупрозрачна рокля с артистични ръчно моделирани форми в цвят слонова кост. Авторската дантела е инкрустирана с кристали. Декорацията включва и автентична луксозна френска дантела. Тоалетът има възможност да се трансформира от асиметрична дължина в къса мини рокля. Аксесоарите включват дълги ръкавици без пръсти и тиара.

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Носителят на „Златна игла“ Поля Кинова – дизайнер на модния бранд Paloma Fashion, представи колекция Make a wish, която е история за една луксозна рокля и за една също толкова луксозна жена. За жената, която избира най-доброто, която не се страхува да експериментира и да се откроява, която си знае цената и чийто поглед спира дъха. Жената, за която сватбената рокля е всичко, свързано с блясък, изящна дантела и елегантна кройка.

Дебютно участие в ревю-спектакъла взе италианският моден бранд Peserico. Колекцията, която представи включваше предложения, подходящи както за бизнес всекидневието на дамите, така и за романтични моменти в свободна среда.

Ревю-спектакълът преди церемонията беше закрит от бутик La Bontè, който през 2021 г. се присъединява към семейството на модна къща Andrews – носител на „Златна игла 2022“ в категория „Модна къща на годината – мъжка мода“. Модните предложения, които бяха презентирани, са създадена с мисъл за стилните и силни жени, които ценят елегантността и безупречното. Колекцията включва разнообразие от модели, подходящи за различни официални събитие и социални поводи.

Водеща на „БГ модна икона 2023“ беше очарователната Гери Дончева Янков, която сияеше в два тоалета на дизайнерката Радостина Долапчиева – с единия бе по време на ревю-спектакъла, а с другия по време на официалната церемония. Подготовката и хореографията на ревю-спектакъла бяха поверени на Боян Караиванов.

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

„БГ модна икона 2023“ се реализира с любезното съдействие на Lavazza, „Витоша Парк Хотел", „Балкантел“, MAC Cosmetics, KWIAT, Peserico, салон за красота V&A Glamour, сладкарници „Неделя", бутик за цветя „Талисман“, хотел „Самоков“ и клиники „Торакс“.

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Утвърдени и дебютиращи модни дизайнери показаха своите най-нови колекции

Снимки:
1. Проф. Любомир Стойков и студентите от НХА със своите предложения.
2. – 4. Ревю на модна къща „Алегра“.
5. Радостина Долапчиева на финала на ревюто с манекените, представили подбрани предложения от колекция Un Amor и с водещата Гери Дончева Янков, която също е с неин тоалет.
6. – 8. Ревю на Аксел Харди.
9. Аксел Харди на финала на ревюто с манекените, представили колекция Joy.
10. – 12. Ревю на модния бранд “Reflet”.
13. Лиа Каменова на финала на ревюто с манекените, представили колекция Blue Orange.
14. - 16. Ревю на модния бранд Wolf Walley.
17. Манекените, представили предложенията на Милена Петрова.
18. Ревю на Николай Божилов.
19. Николай Божилов на финала на ревюто с манекена, представил неговия тоалет.
20. Ревю на Теодора Спасова.
21. Теодора Спасова на финала на ревюто с манекена, представил нейния тоалет.
22 – 24. Ревю на Mia Touché.
25. Мария Радославова на финала на ревюто с манекените, представили избрани модели от лимитираната Premium колекция.
26. – 28. Ревю на модния бранд „Блинк“.
29. Радослава Лазарова на финала на ревюто с манекените, представили нейните специални предложения.
30. – 32. Ревю на Paloma Fashion.
33. Поля Кинова на финала на ревюто с манекените, представили колекция Make a Wish.
34. – 36. Ревю на италианския моден бранд Peserico.
37. Манекените, представили предложенията на Peserico.
38. - 40. Ревю на бутик La Bontè.
41. Манекените, представили предложенията на La Bontè.
42. Очарователната водеща Гери Дончева Янков, облечена в рокля на модна къща „Алегра“ и дизайнерката Радостина Долапчиева.

Фото: © Академия за мода / Петър Станев – 2, 5, 7, 12, 13, 16, 19, 24, 25, 27, 32, 33, 35, 36, 38, 41
Фото: © Академия за мода / Ромео Чолаков – 3, 8, 10, 17, 20, 22, 26, 28, 29, 34, 37, 39, 40
Фото: © Академия за мода / Хайлайф – 1, 4, 6, 9, 11, 14, 15,18, 21, 23, 30, 31, 42




Прочетено: 689 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 123, Май 2023

СВЕЖ ПРОЛЕТЕН КОКТЕЙЛ

Хелена Тодорова

Пролетта пристигна, а заедно с нея и очакването за приятно време, в което да се насладим на свежи напитки на открито с приятели. За да отпразнуваме настъпването на новия сезон, сме подготвили специално разработена рецепта за свежо изживяване от кафе „Лаваца“, която да споделите с приятели.

Благодарение на пикантния си аромат, рецептата за коктейл с кафе ще Ви покани да започнете своето пътешествие и да се потопите напълно във вкусовете и цветовете на новия сезон. Ароматният коктейл предоставя идеалната възможност да предизвикате себе си и да изпробвате уменията си на барман, като го приготвите у дома в няколко лесни стъпки. Необходимите продукти са черешова лимонада, студен извлек от кафе и натрошен лед

Освежаващ коктейл с кафе

За приготвянето на студено извлечено кафе е необходимо 340 гр. смляно  кафе Lavazza Qualità Oro, което да накиснете в 1,6 л вода. Разбъркайте добре и оставете на стайна температура за до 12 часа. Прецедете първо с помощта на цедка, а след това и с хартиен филтър. Може да се съхранява до една седмица в хладилник. За черешовата лимонада ще са необходими 0,6 л лимонада и 0,4 л черешов сироп. Разбъркайте до хомогенност и съхранявайте в хладилник.

Освежаващ коктейл с кафе

Поднасянето на коктейла е важно, затова изсипете в подходяща чаша черешовата лимонада и залейте със студен извлек от кафе в пропорцията, спомената в рецептата. Не разбърквайте двете течност, а добавете натрошен лед върху тях. Поставете сламка и сервирайте.

Освежаващ коктейл с кафе

Снимки:

1. – 3. Пролетен кафе коктейл N10 от „Лаваца“.

Фото: © Lavazza




Прочетено: 844 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 123, Април 2023

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 122: ИРИНА ВЛАДИ: „ПРЕДСТОИ ОТКРИВАНЕ НА МОЕ СТУДИО В СОФИЯ“
   БРОЙ 122: КРАСОТА И НЕПОВТОРИМОСТ В ТВОРЕНИЯТА НА РАДОСЛАВА ЛАЗАРОВА
   БРОЙ 121: БЛЕСТЯЩ ГОДИШЕН ФИНАЛ НА ВЕЧЕРТА НА СТИЛА
   БРОЙ 121: „ЗЛАТНА ИГЛА 2022“ – НАЙ-ЧАКАНОТО МОДНО СЪБИТИЕ ПРЕДСТОИ
   БРОЙ 120: СПОМЕНИ ОТ БЪДЕЩЕТО С ФУТУРИСТИЧНА МОДА
   БРОЙ 120: Защо персонализираните калъфи са толкова модерни?
   БРОЙ 120: РОЛЯТА НА КОСТЮМА В ДАМСКИЯ ГАРДЕРОБ

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing