Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество Бизнес

ОБЛАГАНЕ НА ДОХОДИ ОТ ОНЛАЙН ТЪРГОВИЯ – КАКВО ТРЯБВА ДА ЗНАЕТЕ?

от FLM
22.11.2022
Време за четене: 1 мин.
1552
A A
ОБЛАГАНЕ НА ДОХОДИ ОТ ОНЛАЙН ТЪРГОВИЯ – КАКВО ТРЯБВА ДА ЗНАЕТЕ?
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

През последните години онлайн търговията добива значителна популярност. Всякакви стоки, които преди можеха да бъдат открити във физическите магазини и бяха оскъдни в интернет пространството, в момента са напълно достъпни и в изобилие. Съгласно ЗДДФЛ се определя кои доходи от търговия подлежат на данъчно облагане и кои не, споделят от Nula.bg.

Кои са особеностите при онлайн търговията, какво гласят наредбите, в какъв аспект на счетоводството касае търговците и как влияе на финансите – на всички тези въпроси ще ни отговори екипът на NulaBG.

Как се определя кой е търговец?

Не само лицата, които имат актуална регистрация като търговци в Търговския регистър се определят като такива. Според Търговския закон лицата, които са търговци и изпълняват стопанска дейност задължително трябва да бъдат регистрирани като ЕТ. 

Лицата, които купуват стоки с цел препродажба или продава стоки собствено производство са определени като търговци по чл.3, ал. 1 и 3 от ТЗ. Като онлайн търговия се определят всички занятия с цел печалба. Тя се осъществява най-често посредством известните платформи, приложения и социални мрежи – Olx, Facebook, Instagram. Друг начин за развиване на фирмата в дигиталния свят е чрез направата на сайт или е-магазин, който да функционира като физически, но благодарение на множеството си предимства да бъде предпочитан начин за извършване на покупко-продажби. 

Какви са изискванията към е-магазините?

Онлайн магазините са често срещани в днешно време и повечето сайтове предлагат възможност за пазаруване по дистанциран начин, какъвто е този. Не са задължени да подават информация в НАП потребителите, чийто онлайн магазин не приема плащане. Задължени според наредбата са тези лица, които притежават е-магазин, независимо от собствеността на домейна, които предоставят възможност за плащане, за което се изисква издаване на фискален бон.

Кога онлайн търговията се води по занятие?

Има дейности, които наподобяват по смисъл идеята за онлайн търговия, но не подлежат на облагане с данък. Като такива се класифицират инцидентни продажби на лични вещи и имущество. Ако този начин на продажба нарастне се счита за онлайн търговия и трябва да се предприеме облагане с данък. При съмнение от страна за данъчните могат да предприемат проверка, чрез която да се установи дали това е краткотрайна или системна дейност. Най-честото обстоятелство, което може да се забележи посредством платформите е често закупуване на стоки и след известно време пускане на обява за тяхното препродаване в същата или преправена форма. Такива действия имат стопански цели и подлежат на облагане.

Какъв е размерът на данъка при онлайн търговия?

При установяване на онлайн търговия, която подлежи на облагане с данък, тя се категоризира като стопанска дейност. Облагането е на годишна база, упоменато в ЗДДФЛ съгласно чл.14, ал.2. За разлика от корпоративния данък, който е фиксиран като 10 % върху дохода на физически лица, облагането тук е 15 %. 

Сумата, която подлежи на облагане съгласно чл.26 от ЗДДФЛ, се категоризира реализираната печалба. Ако физическото лице е регистрирано за плащане на патентен или друг данък, той не трябва да попълва декларация чл.50. 

Внасянето на доходите от продажби се извършва веднъж в годината чрез подаване на годишна данъчна декларация по чл.50 от ЗДДФЛ. Срокът за деклариране е последният ден от месец юни. 

Доходите, които се декларират по Приложение 3 и 5 от ЗДДФЛ гласят,че облагането е с данъчна ставка 10 %. Тук се включват:

  • Физически лица, които упражняват друга дейност от стопански характер, като свободна професия или занаятчийство;

  • Продажба на картини и антикварни предмети от физически лица, които не са регистрирани в ТР.

Облагане на продажби на физически лица

Продаването на лични вещи в интернет пространството посредством платформи и социални мрежи е много често срещано и в голям процент от случаите има случаен и нетраен характер. Всеки, който упражнява системна електронна търговска дейност и реализира печалби от това се смята за търговец. Дейности, които подлежат на деклариране, са:

  • Купуване и препродаване независимо дали се запазва същия търговски вид или се видоизменя по някакъв начин;

  • Пласиране на стоки, които не са закупени, а са собствено производство – тук могат да се включват както направа на сувенири или различни предмети, така и хранителни продукти;

  • Извършване на застрахователни услуги срещу комисионна;

  • Изпълняване на посредническа дейност с реализиране на печалба. 

Облагане при онлайн търговия на компании

За всички източници на доход както на територията на България, така и в чужбина, всички компании се облагат с данък по чл.3, ал.2 от ЗКПО. Независимо дали извършва дейността си на местна територия, или в чужбина, при формирането на финансовия резултат в края на счетоводната година се включват всички дейности по продажба, които реализират печалба. 

Цялата документация, включваща нормативни актове и данъчни декларации при електронна търговска дейност е идентична както със стандартната такава, защото единствено начина на пласиране и покупко-продажба е различен от този на физическите магазини и предприятия. 

Облага се електронната дейност на юридически лица, които извършват покупко-продажба на материали, стоки, изделия и продукция, чиито права са законово уредени или притежават патент.

Годишната декларация трябва да бъде подадена от юридическите лица или упълномощени такива чрез нотариално заверено пълномощно до 31 март на следващата година.

Облага ли се продажбата в интернет с ДДС?

Стоките, които са доставени до крайния потребител по електронен път, не се различават от физическата продажба и поради тази причина те се облагат с ДДС. Ако продажбата се извършва чрез поръчка по пощата за дата на данъчното събитие се смята денят, в който доставчикът е получил плащането. 

Физическите лица могат да извършват независима търговска дейност като ЕТ или свободна професия, като се смята данъчно задължено по ЗДДС. 

При юридическите лица, които изпълняват електронна търговия важат същите условия както при тези, които предпочитат стандартния начин на работа с физически характер. Ако предприятието не е регистрирано по ЗДДС трябва да следи своите реализирани печалби. Достигането на 50 000 лв оборот в рамките на 12 месеца е обстоятелство, което задължава компанията да предприеме регистрация по ЗДДС чрез подаване на заявление в най-кратки срокове – до 14 дни след установяването на прескочения установен праг. 

Тагове: Брой 121

Вижте още

Бизнес

СТИЛЕН ЮБИЛЕЙ НА „ВИТОША ПАРК ХОТЕЛ“

ДВЕ ДЕСЕТИЛЕТИ „ВИТОША ПАРК ХОТЕЛ“: ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Бизнес

ДВЕ ДЕСЕТИЛЕТИ „ВИТОША ПАРК ХОТЕЛ“: ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА

ГОЛФ ИГРИЩЕ И СПА РАЙ: КАКВО ПРЕДЛАГА НОВИЯТ ХОТЕЛ „СВЕТА СОФИЯ“?
Бизнес

ГОЛФ ИГРИЩЕ И СПА РАЙ: КАКВО ПРЕДЛАГА НОВИЯТ ХОТЕЛ „СВЕТА СОФИЯ“?

ПРОФ. ЛЮБОМИР СТОЙКОВ –  ЧАСТ ОТ ЖУРИТО НА CAREER SHOW AWARDS 2024
Бизнес

ПРОФ. ЛЮБОМИР СТОЙКОВ –  ЧАСТ ОТ ЖУРИТО НА CAREER SHOW AWARDS 2024

Най-популярни

Академията за мода определи новите си стипендианти

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Атрактивни колекции в ревю-спектакъла „БГ модна икона 2025“

Атрактивни колекции в ревю-спектакъла „БГ модна икона 2025“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео