Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество История

ДЖИНСИТЕ – ЗЛАТНА МИНА В МОДНАТА ИНДУСТРИЯ

от FLM
31.03.2009
Време за четене: 1 мин.
10212
A A
ДЖИНСИТЕ –  ЗЛАТНА МИНА В МОДНАТА ИНДУСТРИЯ
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Имало едно трескаво време … когато се родили джинсите. Те се появяват на бял свят през далечната 1853 г., а техният създател е баварец, живеещ в Америка – Леви Страус.
Завладян от вилнеещата по онова време Златна треска, той решава да замине за Калифорния. Там обаче Леви Страус намира своя собствен източник на злато – кафявото платно, което по това време служело за изработването на палатки. Златотърсачите имали нужда от здраво облекло и панталони, които могат да издържат дълго време. Така Леви решава да скрои от своя здрав кафяв плат панталони. Нарича ги “полугащиризон”. Новата треска по панталоните на Леви Страус обхваща златотърсачите и така през 1850 г. Щраус основава малка фирма с 40 служители. Нарича я “Levi Strauss & Co”.

 

 

Продажбата процъфтява и скоро умният бизнесмен започва да произвежда панталоните си от памучен плат. Той се наричал „Serge de Nimes” и идвал от френския град Ним. Този плат той боядисвал с натурален цвят индигово синьо, което е традиционният цвят за работно облекло. Американците преименували материята и от „Serge de Nimes” тя получила краткото наименование „деним”. Така срещаме названието на този плат и днес. Денимът е памучен плат с кеърна сплитка, вид док, тъкан от бели и сини нишки.

Няколко години по късно джинсите, по-познати у нас като дънки, се сдобиват и с капси. Един груб златотърсач има вината за тяхната поява. Един ден той трябвало отново да отиде при шивача от Невада Джейкъб Дейвис, който да му зашие джобовете на панталоните. Винаги, когато златотърсачът слагал златото си в джобовете, те се късали. Тогава господин Дейвис посегнал към чука и занитил здраво ъглите на джобовете с медни капси.

През 1872 г. Леви купува това откритие и го патентова, а Дейвис се присъединява към фирмата му година по-късно. Търговската марка с двата коня пък е използвана за първи път през 1886 г.

Самото име джинси обаче е дадено едва през 30-те години на миналия век. Платът за направата на джинси тогава вече идвал от италианския град Генуа, а пакетите са имали щампа “Genes”. Оттам произлиза и американското наименование “джинс”.

Дънките стават толкова популярни, че оцеляват и по време на Втората световна война, когато се превръщат едва ли не във военна униформа. Няколко десетилетия по-късно те вече се превръщат в елемент от любимото облекло на хипитата.

През 70-те и 80-те години на миналия век се появяват нови технологиии и нови модни течения в цветовете и дори в създаването на дупки. С течение на годините се променят и моделите на джинсите.

В началото на 70-те години на 20 век те са клоширани, в средата на това десетилетие вече са на мода защипаните и прихванати на глезените с маншети джинси. В края на 70-те години наподобяват шалвари, за да стигнат до плавната линия в началото на 80-те.

 

 

 

 

Днес джинсите продължават да бъдат едно от най-удобните и практични облекла за всички възрасти. Изработват се не само панталони, но и ризи, якета, поли и чанти, дори обувки. Времето показва, че джинсите не остаряват, а провокират модните творци да ги осъвременяват и да ги правят още по-интригуващи. И ако трябва само с едно изречение да определим тяхната роля в световната мода, то безспорно това би било твърдението на великия Ив Сен Лоран, който заявява: “В този живот съжалявам единствено за това, че не съм създал джинсите”.

 

 

Снимки:
1. Леви Страус.
2. Първите панталони от кафяв плат на Леви Страус.
3. Търговската марка с двата коня е използвана за първи път през 1886 г.
Фото: www.goldwischwasch.ch
4 – 5. Дънките са се превърнали в култово облекло.
Фото: businessweek.com, www.lateral.net,

Тагове: Брой 21

Вижте още

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ
История

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН
История

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА
История

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО
История

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО

Най-популярни

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Академията за мода определи новите си стипендианти

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео