Добросъвестна консумация: “Етичната тенденция” превзема пазара на луксозни стоки
Нова и необичайна тенденция превзема пазара на луксозни стоки. Тя не е свързана с инкрустирани кристали и скъпоценности, не е направена от изключително рядка кожа и съвсем не е лимитирана серия. Става дума за етиката.
“Често луксът е разглеждан преди всичко като силно консумиращ – превзема всички свободни ресурси и намалява печалбата”, разказва Андреас Уолтър Лим, основател на лондонската компания “Рума”, част от програмата “Честен бизнес”. “Но вече се забелязва едно отклоняване от този принцип, преди всичко в диамантената индустрия и в Холивуд, където вече се повдига въпросът за етичните норми”.
В следствие от това ново “модно течение”, световноизвестни звезди като Джордж Клуни, Дарил Хана, Боно и членовете на групата “Радиохед” разпространяват така модерната етичност с помощта на социално и екологично ангажирани филми от рода на “Кървав диаманат” и “Неудобна истина”.
Бъдещето на етичния начин на живот често бива коментирано в лъскави списания като “Венити Феър” и “Вог”, маркиращи подема на доблестната търговия на стоки и етично създаваните продукти в областта на висшата мода.
През октомври 2007 година изследване на Института за луксозни стоки в Ню Йорк установи, че етиката играе важна роля в изготвянето на рекламната атрактивност на дадена марка.
“Нашето проучване сочи, че ако заможен клиент знае, че дадена марка е социално ангажирана, то той ще предпочете нея пред останалите марки със същото качество и обслужване”, казва Милтън Педраза, изпълнителен директор на института в Ню Йорк. Така компаниите, предлагащи луксозни стоки и услуги изглежда вече са готови да отговорят на етичните ценности на своите клиенти.
През април м.г. Стела Маккартни продължи идеята за модна линия без използването на естествена кожа с натуралната козметична серия “Care”. По същото време дизайнерката Аня Ниндмарч пусна на пазара серията чанти със символичното наименование “Аз не съм найлонова торба”. Чантите са направени от 100 % памучна материя и във Великобритания бяха изкупени за часове. През юни месец бившият британски модел Шехерезада Голдсмит издаде своята книга “Тишината на зеления живот: Приближи се до земята, без да се изцапаш” – книга, която дава напътствия за начина на живот, за етичната консумация без това да вреди прекалено много на комфортния ни начин на живот. “Луи Вюитон” – марката-символ на бизнеса с луксозни стоки, използва рекламна кампания, с която свърза своите продукти с проекта на Ал Гор за опазване на климата и с благотворителните кампании на Михаил Горбачов за Международния зелен кръст.
“Пазарът на луксозни стоки започва да осъзнава, че трябва да има честна търговия и етично произведени стоки, че има някакви етични стандарти и граници”, заявавя Клеър Харис – главен редактор на британското списание “New Consumer”, което е специализирано в публикации за етичния начин на живот. “От друга страна, традиционно етичните пазари вече разбират, че тяхната продукция също може да бъде луксозна и силно желана”.
Източник: International Herald Tribune
Снимка: Пръстен на Fifi Bijoux – британска марка, която използва само материали на компании с ясно установена политика за защита на околната среда и развитието.
Фото: Fifi Bijoux