Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество История

ГРИМЪТ – ОТ “НЕМОРАЛЕН” ДО “ИЗКУСТВО”

от FLM
31.03.2010
Време за четене: 1 мин.
9273
A A
ГРИМЪТ – ОТ “НЕМОРАЛЕН” ДО “ИЗКУСТВО”
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Гримът – от “неморален” до “изкуство”Червени и сочни устни, изразителни очи, перфектен тен…. гримът. Днес той е основна и важна част от всекидневието на жените. Гримът е незаменим в киното, театъра и дори сам по себе си представлява изкуство.

Жените и мъжете са „обличани” в козметика в продължение на векове, въпреки че със сигурност козметичните продукти са преминали през някои драматични промени във времето. До днес гримът е извървял дългия път на историята.

Гримът произлиза от преди 6 000 години. Първите археологически доказателства за използването му се намират в Древен Египет. Древните римляни и гърци също използвали козметични продукти.

Египтяните ползвали грим изключително много. Причина за това били вярванията им, че гримът може да изгони злите духове и да подобри зрението. Ето защо дори и бедните използвали грим. За очертаване на очите се използвали смеси от олово, мед, изгорени бадеми, сажди и други съставки.

Гробници от тази епоха (3100-2907 пр. Хр.) показват хората в Египет, които гримирали очите си с продукт, наречен Кол. Той бил съставен от антимон (метален елемент) или сажди. Смята се, че юдеите приемат използването на грим от египтяните, тъй като позовавания за гримиране на лицата се появяват в Новия завет на Библията.

Римляните широко използвали козметика от средата на 1-ви век. Също Кол е бил използван за потъмняване на миглите и клепачите. Римляните използвали креда като избелващо кожата вещество и руж. В гръцко-римското общество жените носели бяло олово и тебешир върху лицата си. Римският философ Плавт (254-184 пр.н.е.) дори пише: "Една жена без грим е като храна без сол." При производството на козметика в Древен Рим се правел от жени-роби, наречени cosmetae.

В Азия грим използвали китайците и японците. Там избелването на кожата продължава да представлява идеал за красота и до днес.

В Китай гримът се използва от около 3000 г. пр.н.е., като цветовете служели за различаване на социалните класи. На по-ниските класи било забранено да носят светли цветове.

В Япония пример за използването на грим са гейшите. В началото на миналия век, момичета все още използват японски грим под името "китайски глина", който е изготвен въз основа на олово. Тези жени носели червило, което е създадено от натрошени листа на шафран, рисували веждите и краищата на очите си.

Гримът – от “неморален” до “изкуство”Гримът – от “неморален” до “изкуство”

В Америка индианците пък боядисвали лицата си за церемонии или битка.

В Индия гримът също имал ритуален характер. Още през IV век индийките използвали грим, наречен Хена. Използвали го за боядисване на коса (къна), както и за изпълнение на изкуството Mehndi. При него със сложни дизайни се изрисуват ръцете, лицето и краката. Ритуалът се извършва предимно преди сватбата.

През Средновековието в Европа се считало за неморално да се носи грим, а лицето трябвало да бъде възможно най-бледо.

По-късно, в периода от Възраждането до XX век, жените използвали бял прах, който придавал бледост на лицето им. Причина за това е фактът, че по това време работниците били на полето, където хващали загар, а аристокрацията трябвало да държи кожата си бледа, показвайки, че така има свободно време да стои на затворени помещения. Продуктите, които били използвани тогава, за да избелват кожата, били всъщност опасни, защото съдържали дори арсен. Най-опасни средства красота през това време били също олово и живак. Те не само съсипвали кожата, но също водели и до загуба на коса, проблеми със стомаха, треперене, причинявали дори и смърт.

Един от най-големите примери за този период е кралица Елизабет I в Англия. Използваният от нея грим пропагандира и употребата на козметика сред жените.

По време на френското възстановяване в XVIII век, червеното червило и ружа са били използвани за да се създаде впечатление за жизненост и удоволствие.

Мъжете също носели грим до 1850 г. Джордж IV например използвал студена сметана, прахове, пасти, и аромати.

През XIX век във викторианска Англия на използването на грим и козметика се гледало като нещо вулгарно. По това време гримът се свързва с проститутки и актриси. Видим намек за намеса в естествеността на излъчването се разглеждала с презрение. “Принципните” жени тогава дори не си позволявали да се изложат на слънце или пък да променят естествения цвят на кожата си. Като козметика жените използвали натурални съставки като овесено брашно, мед, яйчен жълтък, розова вода сок от цвекло за цвят и сок от лимон.

Началото на козметичната индустрия, такава, каквато я познаваме днес, е поставено в началото на XX век. В помощ на това са средствата за масова комуникация, телевизията, киното и транспорта.

През първите години на XX век гримът става мода в САЩ и Европа, въпреки че по това време все още е популярно убеждението, че бледата кожа е свързана с богатия живот и свободното време. Еманципираната жена на Америка обаче започва да показва независимостта си чрез свободното използване на червено червило, което е често е с аромат на череша.

Гримът – от “неморален” до “изкуство”Първата спирала за мигли е кръстена на Мейбъл, сестрата на нейния създател. Тази спирала е известна днес като “Мейбълин”. През 1914 г. ”Макс Фактор” създава първата специална козметична линия за филмовата индустрия – по-тънък грим в 12 нюанса. До края на XX век видимият грим все още се носел главно от жените, живеещи в селските райони, но и все още не бил приет. През това десетилетие е въведен блясъкът за устни от “Макс Фактор”. Разработени били и нови нюанс на червеното червило, въпреки че били на основата на сапуна и били твърде сухи.

До 1930 година гримът вече е на разположение на всички социални класи. Модели за подражание по това време са актрисите от Холивуд Грета Гарбо и Марлене Дитрих. Процъфтява козметиката на гиганти като “Макс Фактор”, “Елизабет Арден”, “Ревлон”, “Ланком”.

След края на Втората световна война и с нововъзникващия икономически бум, идва и растежа на козметичната индустрия. По телевизията вече вървят реклами на червила и спирала за мигли.

През 60-те идват хипитата, чийто грим е по-освободен. Също като древните египтяни, те са с бледи устни, но добре очертани очи.

Тенденцията на силно гримираните очи продължава и през 70-те и 80-те години на миналия век с широка гама от цветове сенки за очи. По това време се появява и движението за анти-козметика. Повлияни от феминизма, много жени от западния свят не слагат абсолютно никаква козметика. Те смятали, че гримът ги прави хора със статут на втора класа или секс обекти, които трябва да си губят времето с козметика.

Днес разнообразието на козметични продукти и техните съставки е огромно. Потребителите могат да избират сред буквално хиляди продукти, както и цени на пазара.

Източници:

http://www.authorsden.com/visit/viewArticle.asp?id=15438

www.buzzle.com

http://www.makeup-artist-world.com/historyofmakeup.htm

http://cosmeticshistory.net/


Снимки:

seshatblog.wordpress.com,media.photobucket.com, www.kottke.org, hereinvannuys.files.wordpress.com

Тагове: Брой 33

Вижте още

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ
История

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН
История

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА
История

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО
История

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО

Най-популярни

Академията за мода определи новите си стипендианти

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Ева Лонгория се възхити на Елена Кристиано в Кан

Ева Лонгория се възхити на Елена Кристиано в Кан

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео