Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество История

ОТ НАПОЛЕОНКИТЕ ДО СТРИНГА

от FLM
30.09.2010
Време за четене: 1 мин.
6636
A A
ОТ НАПОЛЕОНКИТЕ ДО СТРИНГА
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

ОТ НАПОЛЕОНКИТЕ ДО СТРИНГАУдобство, комфорт, еротика, изкуство… Всички тези асоциации, че и още повече, изникват в съзнанието, когато се спомене бельото. Всъщност, днес то е всичко това, събрано в едно.

Хората носят бельо почти от както светът съществува. Разликата от първото до днешното е огромна и ако днешен човек носи бельото на някой първобитен, едва ли би оцелял.

Първоначално, в най- древни времена, хората носели препаски, които до известна степен били и бельо. Животинската кожа под формата на препаска била най-простата форма на бельо и може би е първата долна дреха, носена от хора. Едно от доказателствата за употребата на препаската е открито през 1991г. в Алпите, заедно с останките на човек, наречен ледения Йотци. Той е живял около 3300 г. пр. Хр., а учените открили, че носи тънка препаска под дрехите си.

В най-древните цивилизации това била единствената дреха на разположение и може би най-широко разпространената и най-дълго използвана форма на бельо в човешката история.

По-късно римляните и гърците постепенно започнали да обособяват долните дрехи, отново обаче под формата на препаска. Този път вече от различни материи като вълна, лен и коприна. Препаската била в три основни форми. Първата, и най-проста, е ивица, която преминава между краката и след това обхваща областта на талията. Другата форма представлява един триъгълник от плат, снабден с низове или вериги, които се използват за закрепването му. Третата форма прилича на кърпа, която се навива около бедрата няколко пъти и след това се затваря с един пояс .

Според историческите данни мъжете в Гърция и Рим носели препаски, не става ясно обаче дали жените там и тогава са носили бельо. Според други данни пък, само робите там носели препаски. Доказателството, че в Египет са носили препаски, е гробницата на Тутанкамон, в която имало около 145 чифта.

Въпреки че датира от толкова много години, препаската се използва и до днес в някои страни. Това е класическата форма на дрехи в много азиатски или африкански общества, например.

През Средновековието мъжката препаска вече се заменя с бельо под формата на панталон, привързан на кръста и на прасеца. През 15-ти век този тип бельо започва да става все по-пъстро и не винаги носено под други дрехи. Жените по това време носели ризи под облеклото си.

ОТ НАПОЛЕОНКИТЕ ДО СТРИНГАПрез 13-ти век бельото вече се превръща във важна част от облеклото на хората, тъй като целта му била да предпазва кожата или да оформя силуета. Разнообразието било голямо, както при мъжете, така и при жените. Като горна част на бельото по това време и мъжете, и жените носели плътно прилепнали ризи.

През 16-ти век в женския гардероб вече се появил и корсетът, а през 1700-тната година навлизат жартиерите.

През 18-ти век памучното бельо започва да става все по-достъпно благодарение на изобретената по това време предачна машина. Тогава за пръв път хората започнали да купуват бельо в магазини, вместо да го правят в домашни условия.

Част от женското бельо по това време са фустите, чрез които се постигала модерната тогава форма на звънец. По-късно за тази цел започват да служат кринолините и обръчите.

През 19 век хората често носели дълги кюлоти, обхващащи целия крак. Това са така наречените наполеонки. Малко по-късно крачолите им започват да се скъсяват и достигат до средата на прасеца.

Друга често срещана дреха от края на 19-ти век за мъже, жени и деца е гащеризонът. Търговски, този тип бельо е патентовано през 1868 г. и представлява панталон с предно закопчаване, което обхваща и раменете, като понякога има и ръкави, обхващащи и китките. Гащеризонът е предшественик на Long John’s, , състоящ се от дълъг ръкав и дълги панталони, вероятно кръстен на американския боксьор Джон Л. Съливан, който носи подобна дреха на ринга.

В началото на 20-ти век модната индустрия процъфтява, също и тази на бельото. Масовото производство и ожесточената конкуренция водят до голямо разнообразие в моделите.

Междувременно настъпва и краят на ерата на някогашния корсет, който започва да се изработва от все по-меки материали, а после се появява и сутиена. През 1913 г. в Ню Йорк Мери Фелпс Джейкъб променя модата на жените завинаги, като създава първият сутиен от обвързването на две носни кърпички, заедно с панделка. Тя започва да прави сутиени за нейното семейство и приятели, а новината на дрехата скоро се разпространява от уста на уста. До 1914 г. Джейкъб патентова своя дизайн и започва предлагането му на пазара в САЩ. Другият основен фактор за смъртта на корсета е фактът, че металът в световен мащаб е бил в недостиг по време на Първата световна война.

В неизменна част от бельото на жените се превръща и жартиерът, който е създаден, за да държи чорапите, които също много нашумяват през този период.

Мъжкото бельо също е във възход. Пример за това е бельото, което се създава по онова време от вече фалиралата фирма Bossier Parish. То представлява тясно мъжко бельо, което прилича на съвременните боксерки.

ОТ НАПОЛЕОНКИТЕ ДО СТРИНГАСъвременното бельо за мъже обаче до голяма степен е измислено едва през 30-те години на 20-ти век, когато в Чикаго са създадени слиповете. Те се оказват толкова популярни, че само в рамките на три месеца са продадени над 30 000 чифта. През 1938 г. слиповете са въведени във Великобритания и продажбите им достигат до 3 000 на седмица. Отново в това десетилетие, на пазара се появяват и днешните боксерки, кръстени на приликата им със спортните панталонки за бокс.

Междувременно жените се връщат към корсета, който сега е значително променен. Той стяга само талията, като обхваща и бюста като сутиен и позволява носенето на рокля без презрамки.

През 50-те години на 20-ти век започва и производството на цветно бельо и докато преди показването на долните дрехи се е считали за просташко, то по това време започва да става модно. Производителите пък започват да експериментират с различни материи, цветове и модели. Появяват се и дамските бикини, кръстени на тихоокеански остров, както и повдигащите сутиени.

През 1959 г. своя дебют правят и чорапогащите, изобретени от Глен Рейвън Милс. Две десетилетия по-късно производителите все повече започват да обръщат внимание на сексапила в моделите и рекламите на бельото, понякога дори за сметка на удобството и здравината.

80-те и 90-те носят своята безспорна новост в женското бельо. Това са така наречените прашки, стринг или танга. Докато в началото са били носени само от еротичните танцьорки в Бразилия, днес са известни и носени по цял свят от жени, а дори и от мъже.

Източници:

http://www.amazing-planet.net/history-of-underwear.php, http://www.localhistories.org/underwear.html, http://www.internationaljock.com/history-of-underwear.html

Снимки:

1. Египетска препаска
http://www.modthesims.info/download.php?t=163398

2. Бельото на мъжете през Средновековието
www.larp.com/midgard/braies.htm

3. Корсет и жартиери
http://fashionsupreme.co.uk/images/products/2000/2382-0.jpg

Тагове: Брой 38

Вижте още

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ
История

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН
История

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА
История

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО
История

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО

Най-популярни

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Академията за мода определи новите си стипендианти

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео