Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество История

СПИСАНИЕ “ВОГ” : ФЕНОМЕН В СВЕТА НА МОДАТА

от FLM
31.01.2008
Време за четене: 2 мин.
22863
A A
СПИСАНИЕ “ВОГ” : ФЕНОМЕН В СВЕТА НА МОДАТА
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

* История на реалността и фантазията
* * Моден императив от най-висока класа

Нора Виткова

Списание
“Vogue”
e първото илюстровано модно издание,
което започва да се издава като социален седмичник през 1892 година,
без ни най-малко да загатва за бъдещия си успех. Артър Търнър и Хари
Маквикар създават “Vogue” през 1892 година в Ню Йорк. Тяхната идея
била да правят списание за женската публика, за модата, кулинарията
и светския живот. Първоначално списанието излизало веднъж седмично.
Освен новини и клюки, на страниците му излизали и модни рисунки и карикатури.
През 1909 година младият издател Conde Nast (1873 – 1942) купува изданието
и го трансформира в престижно списание за мода, стил и добър вкус,
което дава знак за нови постижения сред женските списания.

Преди да вземе списанието в свои ръце, завършилият право
парижанин Конде Наст се занимава с издателска дейност и търговия с периодични
издания и книги. През 1916 година се появява и английска версия на списанието,
а по-късно и аналогичните му издания във Франция, Австрия, Испания, Германия.
Както списанието, така и негово име има своята история. За първи път
думата “vogue” се среща в английския език през 1571 година . Днес тя
се използва със съвременното си значение “мода” , “популярност” , “широка
известност”. През 1910 година малка публикация променя седмичния формат
на новото списание на Конде Наст в процъфтяващ международен феномен с
9 издания в 9 страни: Америка, Австрия, Бразилия, Великобритания, Франция,
Германия, Италия, Мексико и Испания. От самото начало, списанието е предназначеноз
за на елита на американското общество, за което говори и пърованачалната
му висока цена. То представя текущите тенденции, културна информация за влиятелни хора. Списание “Vogue” става официален архив
на промените в културното мислене, маниери и облекло. Поглеждайки “Vogue”
през годините, може да се добие представа как се е променяла и ролята
на жената – както в политиката и културните идеи, така и във всяко друго
отношение през целия 20-ти век. Силата на “Vogue” пред поколения жени
създава излишеството на други списания за жени като “Cosmopilitan”, “Glamour”
и “Mademoiselle”.

Литературният критик Каролин Вебер от New York Times описва
“Vogue” като най-влиятелното списание в света. “Vogue за нашата ера е
това, което идеята за Бог отразена в известната фраза на Волтер: Ако
не съществува, ние ще го създадем. По време на Голямата Депресия и Втората
Световна война читателите на списанието се увеличават. Те започнали да
гледат на списанието като на бягство от реалността. Все повече се забелязвал
и новия му фокус, а именно модата и облеклото. “Vogue” демонстрира, че
дори в трудните обстоятелства, жените пак се стремят към всекидневната
красота и съблюдават модата. Списание “Vogue” става мултифункционално
благодарение на уникалните личности, които формират стила и замаха на
списанието. Без изключение редакторите на списанието са били личности
със силни характери, с индивидуални и реформаторски подходи в списването
му. Всички – посветили дълги години от живота си, за да изразят неповторимия си и забележителен творчески дух на страниците на модната библия, наречена “Vogue”.

Още от самата поява на списанието то е управлявано от жени.
От 1914 година до 1957 редактор на списанието е Една Улман Чейс.

Първоначално тя приемала пристигащата за списанието поща.
Но Чейс бързо започнала да се издига до върха. Едно от важните неща,
които прави като главен редактор е организирането на първото модно шоу,
с което поставя началото на американската история на модата. През 1928
година Една Улман Чейс събрала 17 жени – всички били с висок статут в
света на модата – и така положила началото на Международната модна организация,
която става официална през 1930 година. Една Чейс трансформира “Vogue”
от малко издание с модни рубрики до успешно списание, каквото продължава
да е днес.Чейс се оттегля от редакторския пост през 1952 година. Тя написва
своята автобиография – “Винаги във Vogue” през 1954 година.

Друг
забележителен редактор на списание “Vogue” е Даяна
Врийланд ( 1963 – 1971г.)
.
За нея вестник Таймс пише:” Тя живее в света на красотата, въпреки, че
никой, никога не я е наричал красива. Заради нея много жени подстригват
косите си, скъсяват ръкавите на своите дрехи и слагат колани на палтата
си. Тя промяна изгледа на списанието – моделите и дрехите започнали да
изглеждат забележително по-женствени. Дрехите били цветни, ярки и пълни
с геометрични фигури. В пълно съответствие с моделите фотографите вече
правели снимките в естествена среда. Всяка страница на списанието била
подплатена с информация, ориентирана към модерните и работещи жени. Колоритната
личност на Даяна и безкомпромисното й професионално поведение са копирани
от много съвременни редактори.

През 1971 година Грейс Мирабела внезапно заема мястото на
Даяна Врийланд и остава редактор на “Vogue” 17 години. По време на нейното
управление, продажбите на списанието се увеличили тройно. Мънистата и
мини полите от 60-те години били изместени от по-практичните дрехи. Тя
заявила своето намерение да покаже дрехи, които били по–свободни и по-практични,
за жени, които все по-често работели на пълен работен ден и в същото
време се грижели за семействата си.

Историята на списанието може да се обобщи в няколко периода.
В първите си години списанието представяло жените украсени и пленени
от своите бижута и корсети. Жените изглеждали ограничени между изискванията
на тяхната класа и брака. Без надежда за свобода те се вглеждали в едно
от малкото им позволени неща – модата. Тези жени пътували до Париж, за
да купуват дрехите си. Еволюцията на списанието се усетила през 60-те
години по време на Даяна Врийланд. Тя имала склонност към извънредно
скъпите фотографии, направени на екзотични места като Индия, Египет и
Далечния Изток. Даяна Врийланд била изместена от далеч по-комерсиалната
Грейс Мирабела. Повече от всяко друго списание “Vogue” станало представител
на златни стандарти, на стилните и изтънчени жени.

Списанието е станало фотографски и литературен регистър на
живота на поколенията от късния 19 век до сега – либерализирания елит
на 20-те години, идеализираните домакини през 50-те години, работещите
жени на 70-те, и съвременните мултинацианални жени. През 50-те години
Мери Маккарти – журналист от вестник “Ню Йорк Сън” описва “Vogue” като
внушаващ страх наставник, налагащ дисциплината на Париж. Маккарти пише:
“Кожени палта, скъпоценности, луксозни платове и качествени кожи подчертавали
вкуса, който без пари е невъзможен.”

От самото начало списанието чувствало необходимостта от намесата
на фотографите. Ървин Пен, Лий Милър, Ричард Аведън, Хорст П. Хорст чрез
страниците на “Vogue” поставят ударението върху изяществото и лукса.
Известна става фразата “фотографите правят “Vogue” прочут, “Vogue” прави
фотографите известни”.

Майсторите във фотографското изкуство имали уникалната възможност
да запечатват емоциите и поведението на прочути и знаменити хора. Една
от най-забележителните личности, които сътрудничи на “Vogue” е фотографката
Лий Милер – първата жена фотограф – кореспондент от Втората световна
война. Забележителното е, че първоначало тя работи като модел за Vogue.
Конде Наст я открива и впечатлен от нейната естествена красота, той я
наема. Тя позира за Хорст П. Хорст и Едуард Стайхен и става супер модел,
който се появява на кориците и в рекламите на списанието.

Революционен подходи във фотографията, които предефинира
фотографията в изкуство се появяват първо на страниците на Vogue.

Простотата на композицитя, черно-бялата фотография, фрагментизъм,
използване на естествена светлина, както и показването на моделите в
движение са все новаторски подходи, лансирани от фотографите на “Vogue”.

Уважавано от своята аудитория заради своя визуален замах
и показност списанието е като библия за всеки, който служи пред олтара
на лукса, славата и изяществото. И докато ние може би трябва да се примирим,
че това триединство днес владее света, ролята на “Vogue” в катализирането
на възвишеното не може да се подценява. Под успешното ръководство на
жени редактори “Vogue” е най-известният представител на висшата мода
и висшето общество, но и на изкуството, културата, политиката и интересните
идеи.

_______
Текстът на Нора Виткова е адаптиран откъс от бакалавърската
й теза “Управление на лайфстайл списание – психографски щрихи и личен опит на Анна Уинтур
– главен редактор на Vogue (САЩ)”
с научен ръководител проф. д-р Любомир Стойков и рецензент д-р Валерия Пачева.
Дипломната работа е защитена успешно във Факултета по журналистика и
масова комуникация при СУ “Св. Климент Охридски”, София, 2007 г.

Снимки:
1. Типична корица на ранния “Vogue” в стил арт деко, източник : Интернет
2. Изображение
на корица от февруари 1960 г.

3. Кирстен
Дънст

4. porcelainbeauty.com
5. Корица
за 90-я рожден ден на списанието

6. Корица на италианския Vogue, 3 октомври 2007 г., милитаризирани модели
7. Специален мексикански брой на списанието, който включва всички колекции
Vogue есен-зима 2007 –2008 г.

Тагове: Брой 7

Вижте още

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ
История

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН
История

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА
История

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО
История

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО

Най-популярни

Академията за мода определи новите си стипендианти

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Атрактивни колекции в ревю-спектакъла „БГ модна икона 2025“

Атрактивни колекции в ревю-спектакъла „БГ модна икона 2025“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео