Рекламите са най-силният коз на маркетинга, те са главният
“виновник” за продажбите, интереса и сензацията около стоките. Какво
би било по-успешно и обещавщо като стратегия от “рекламния скандал”?
Сензацията предизвиква внимание, което води до опознаване
и съответно до продажба. Пътят към известността е много дълъг, но има
нещо, което може моментално да ви изстреля на челни позиции в мислите
и устите на хората – скандалността. Редица марки си служат именно със
сензацията и скандала, за да бъдат забелязани. Рекламният трик със "скандалните" изображения отдавна е известен по света. Похватът, в който рекламната кампания
показва нещо шокиращо с идеята то да предизвика медийна и обществена
реакция и да привлече още повече внимание върху продукта, се използва
още от 60-те години на миналия век.
“бенетон” – емблематичната скандалност
Италианската компания “Бенетон” е класика в “рекламната скандалност”.
Още през 80-те и 90-те години на миналия век популярният бранд представя
веднъж годишно скандални реклами и те ставаха предмет на дискусии по
целия свят. Днес италианската компания до такава степен е развила тази
стратегия, че медиите по целия свят очакват като събитие всяка нова реклама.
Лучано Бенетон е един от най-скандалните дизайнери. В бизнесбиблията
на ХХ век със златни букви е разказана историята на прочутата му рекламна
кампания, проведена с фотографа Оливеро Тоскани и парижката агенция "Елдорадо". Манекените, облечени с моделите на "Бенетон", са от различни етноси, с ясно изразени черти. На една от снимките бял юноша,
нагласен като хаитски евреин, държи глобус с формата на касичка, от която
стърчат долари. До него е застанал чернокож тийнейджър, който изглежда
като американски индианец. Паното провокира вълни от протести сред еврейските
общности в Америка, Франция и Италия. "Налагате отрицателния прототип на алчния евреин", пишат на Лучано разгневени граждани. Най-интересното в случая е, че половината
от хората, осъществили кампанията, са евреи. Една от най-скандалните
и обсъждани снимки от кампанията на "Бенетон" през 1994 г. е тази, на която е изобразено новородено момиченце с още неизрязан
пъп. Плакатът е забранен в Милано заради жестокостта на темата. Скоро
след това обаче снимката е оценена подобаващо. Една от поликлиниките
в Болоня дори иска разрешение от компанията да окачи фотографията в родилната
си зала. ”Бенетон” провокира, скандализира и разбира се, обединява.
“сисли”- истински наследник
Като част от “United Colors of Benetton ” “Сисли” също се
откроява с особено сензационни реклами, които провокират човешкото въображение
и асоциативност. Марката е много авагардна и се цели към младата генерация.
Внушението на повечето й реклами е сексуализирано. Една от рекламите
особено силно разбужда човешкият морал и силно е критикувана от обществото.
На нея са представени две манекенки, които употребяват кокаин и са във
видимо неадекватно състояние. Много движения против наркоманията се бунтуват
и откликват на сензационната реклама, която определено не остава незабелязана
от медиите и от обществото.
“Дизел” – младежката лудост
Силно провокативна и скандална е и рекламата на “Дизел”.
Тяхната основна потребителска група отново включва младите и свежо мислещи
хора. Те определят сензационните им реклами по-скоро за забавни, отколкото
за извратени и вулгарни. В тях се акцентира както върху сексуалността,
така и върху садо-мазохистичната болка на жени и мъже. Те провокират
човешкото съзнание и също така са бурно обсъждани от обществото.
“кукай” – опасната жена
Друг специалист в скандалната реклама е марката “Кукай”.
Визиите избягват политическата и расовата тематика, но не пропускат да
унижават мъжкия пол във всяка своя реклама. Различните концепции на рекламните
им къмпании са много интересни, но будят редица ответни коментари от
защитниците на мъжа, защото той е представен като плячка на жената-“хищник”.
“D&G” – мъжете-хищници
Друг рекламен скандал, който съвсем скоро разбуди общественото
съзнание, е този на световноизвестната марка “D&G”. Тя направи рекламна кампания, която бе в разрез с правата за свобода и независимост
на жента. Рекламата изобразява жена, която лежи безпомощно на земята
и е заобиколена от много, хищнически настроени мъже. На нея бързо откликнаха
редица феминистки движения, което накара “D&G” да свалят рекламата си от биобордовете по цял свят. Шумът, който се вдигна
около рекламата в цял свят, препълнените медии с коментари за скандалнат
реклама на “D&G” донесоха популярност на марката по-голяма и от очакваната. Това е още едно
доказателство, че скандалността продава. Доказателството: оборотът на
“D&G” за последните пет години се е увеличил от 470 милиона на над 1 милиард евро.
“том форд” = скандалност + стил
Едни от най-ексцентричните и скандални реклами са тези на
“Том Форд”. Той залага на голото тяло и при него цензурата почти липсва.
На пръв поглед човек трудно може да забележе рекламирания продукт, защото
той е ситуиран пред различни голи, интимни женски и мъжки части. Въпреки
вулгарното си излъчване, рекламите на “Том Форд” оказват изключително
силен положителен ефект върху потребителите.
“флирт” – българската скандалност
Ние също не оставаме по-назад от световните тенденциите за
скандалността, която продава. Тази стратегия у нас се използва не толкова
в модните среди, колкото в други сфери. Най-яркото доказателство за това
са рекламите на водка “Флирт”. Те са насочени преди всичко към младите
хора, търсещи приключения и освободени от задръжки, за които животът
е непрестанен купон. Рекламите се отличават с оригиналност и скандалност,
остроумие и сензационност и отново провокират сексуалността.
Скандалът със сигурност продава. Доказано е, че колкото повече
шум се вдигне около дадена реклама, толкова по-успешна е тя. Проблемът
е в това, че цензурата трябва да се засили малко повече и да не се пускат
брутални реклами, а такива, които провокират, но не развръщават. На сензационната
реклама трябва да се гледа не като на нещо срамно и унизително, а по-скоро
като на истинско произведение на изкуството.
Снимки:
1. – 4. Едни от най-скандалните и провокативни снимки на “Бенетон”.
5. Реклама на “Сисли”, която бе бурно обсъждана в медиите.
6. – 8. “Сисли” провокира силно със сексуализираните си реклами.
9. – 13. Болката и скандалността в рекламите на “Дизел”.
14. – 16. “В страната на лилипутите” по “Кукай”.
17. Скандалната реклама на “Долче и Габана”, свалена от феминистките
движения.
18. Снимка от скандалната рекламна фото-сесия на парфюма “Том Форд”.
19. Том Форд в типична за него фото сесия сред голи мъже и жени.
20. – 22. Фотосите на “Флирт ” провокират, разгорещяват и скандализират.
Фото: www.casafree.com, www.images.google.bg, adsoftheworld.com, www.flirt.bg