Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Към читателя

БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА

проф. Любомир Стойков от проф. Любомир Стойков
24.01.2025
Време за четене: 1 мин.
748
A A
БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Блясъкът органично е свързан с модния дизайн и с човешката външност. Не може да си представим и да допуснем „присъствието“ на блясък на важно събитие без изисканите, без зашеметяващите като красота и стил облекла и аксесоари. Споменем ли тази думи – блясък, в съзнанието ни се появяват световните киноикони, а те са и модни икони, на червения килим – от Марлене Дитрих, Мерилин Монро, Одри Хепбърн, Грейс Кели, Бриджит Бардо, София Лорен до Ан Хатауей, Гуинет Полтроу, Джулиън Мур, Шарън Стоун и Марго Роби. Блясък, който предизвиква естетическо удивление и даже естетически екстаз. Отношението на българина към блясъка е особено изразително. Не случайно Константин Иречек в книгата си „Пътувания по България“ пише за копнежа за копривщенци още в първите години след Освобождението за външен блясък. Една черта, която според него е и знак за цивилизованост, знак за стремеж към модернизация. Затова и съвсем логично Иречек отбелязва, че на тържествата и честванията в Княжество България по време на придворните балове униформите, народните носии, фраковете и дамските облекла са равнявали на блясъка на „най-добрите тържества в по-напредналия свят“. Мога много дълго да говоря и пиша за връзката между блясъка и модата, но няма да го направя, а ще изтъкна най-важното и то е великата му мисия да възхищава. Не случайно Елизабет Тейлър казваше: „Разберете, вие не можете да притежавате блясъка, можете само да му се възхищавате!“.
Навършиха се 30 години от създаването на първото българско телевизионно специализирано предаване за мода „Блясък“ по БНТ. То започна да се излъчва през пролетта на 1994 година и бе пионерско в този жанр. По това време у нас има една единствена телевизия – Българската телевизия, която по-късно е преименувана на Българската национална телевизия. Още е в паметта ми първата среща с режисьора и оператора Владимир Венков, редактора Лили Вучкова и другите колеги, които дойдоха в моя преподавателски кабинет във Факултета по журналистика и ми казаха следното: „Искаме да направим това предаване, но не знаем как, а ти знаеш и можеш!“. Имах и готовност, и желание, и знание за това. Всичко това се случваше само четири-пет години след установяването на демокрацията у нас, вече имаше реални условия за старта на специализирано предаване за мода. Пътуваше се свободно зад граница, нямаше информационни прегради от идеологически характер, налице бе огромен интерес от страна на зрителите към темата за стила и модния дизайн, имаше концепция за предаване от този тип и в никакъв случай на последно място – имаше личност като Хачо Бояджиев, който прегърна идеята и даде зелена светлина пред този проект. Написах концепцията на „Блясък“ и поех ангажимента да бъда неговия първи сценарист и водещ. Моя милост беше вече минал през уникалната телевизионна школа на Бригита Чолакова и ако прибавим към това работата ми за най-утвърдените по времето на соца модни списания като „Лада“ и „Божур“ – имах готовността, знанието и желанието да поема това предизвикателство.
Създадохме и наложихме предаване, което да информира и интерпретира най-значимото в света на модата, модния дизайн и – както днес вече е прието да се казва – съвременния лайфстайл. До този момент това се правеше спорадично, инцидентно и фрагментарно. В световната телевизионна практика не бяха много модните предавания, а до появяването на Фешън ТВ имаше още години. Мисията ни беше компетентно, професионално и коректно да отразяваме най-интересните събития в модния дизайн и да разширяваме тематичната палитра в тази посока – не само до модните творци, но и да хвърлим повече светлина върху труда и постиженията на модните фотографи, гримьорите, фризьорите, фотомоделите, стилистите, цялостната костюмерия и костюмография.
За пръв път българската телевизионна аудитория видя на малкия екран моите интервюта с представители на световния моден дизайн – с такива прочути творци като Пако Рабан, Пиер Карден, Жан Пол Готие, Жан Луи Шерер, Жак и Давид Пизанти, Даниел Трибуяр и др. Специален фокус беше поставен върху изкуството на най-влиятелните български дизайнери Запрян Маринов, Мария Недкова, Жана Жекова, Натали Генова, Йорданка Чернаева, Васко Василев, Ралица Петрова, Кристина Авангард, Светла Димитрова, Жоро Пентаграм, Васил Петрийски, както и на по-младите им колеги тогава – Албена Александрова, Милка Александрова – Бучи, Мариела Гемишева, Тотка Дочева и др.
Освен редакторите Лили Вучкова и Анелия Ранчева, в екипа влизаха такива емблематични оператори като Зефир Близнаков, Олег Георгиев, Илиан Емануилов, асистент-режисьори като Ирина и Христофор, и чудесната ководеща в началото Лилия Георгиева. Актуалните събития у нас отразяват младите репортери Ани Узунова, Мария Райчева, Елица Гилтяй. Впрочем и трите бяха по това време мои студентки във Факултета по журналистика! Дори Шкумбата с неговите страхотни вицове участваше често в предаването, а проф. Мария Трендафилова от Националната художествена академия – специалност „Текстил“ лично рисува илюстрациите към рубриката „История на костюма“.
Целта на „Блясък“ бе системно и високо професионално да представя на българския зрител най-стойностното от света на красотата, да информира и обяснява тенденциите, да посредничи между изкуството мода и модната индустрия, от една страна, и огромната телевизионна аудитория, от друга страна. В по-стратегически план – желанието на водещия и екипа му бе да допринесе за формирането на адекватен естетически вкус и да противодейства на кича и безвкусицата – битка, в която облеклото и външният вид играят огромна роля. Казано накратко, парафразирайки Ив Сен Лоран, искахме да дадем своя принос към това – историята на облеклото да се превърне в история на изкуството!

Вижте още

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО
Към читателя

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ
Към читателя

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ

Към читателя

ЛИЛИ ИВАНОВА ИЗВЪН СТАНДАРТНИТЕ КЛАСАЦИИ

Към читателя

СЪБЛАЗНИТЕЛНАТА МОДА: МИКС ОТ ИНТУИЦИЯ И УЛТИМАТИВЕН ДИЗАЙН

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео