проф. д.н. Любомир Стойков
– Главен
редактор на
“Fashion Lifestyle Magazine”
В пиара и имиджмейкърството фундаментална ценност е доверието на публиката към източника на информация, респ. към
дирекцията за корпоративни комуникации, пресцентъра или департамента за връзки с обществеността. За да се увенчае с
успех комуникационната стратегия, трябва да са налице такива фактори и предпоставки, отнасящи се до личността, чийто
имидж се лансира в пространството, като медийна адекватност, компетентност, актуалност, модерност, атрактивност,
харизматичност и др. Тези и редица още особености и характеристики на имиджа са типични както за традиционното, така
и за дигиталното имиджмейкърство. Кои са различията?
Един от най-съществените дисонанси между дигиталния имидж и публичния образ от ерата преди мрежовите комуникации е
свободата и достъпността до социалните медии и социалните мрежи. Отпада зависимостта на пиар мениджърите и
комуникационните специалисти от желанието, политиката и ориентацията на ръководствата на традиционните медии –
хартиени и електронни, в т.ч. вестници и списания, радио и телевизия. Всъщност всеки вече може да бъде журналист,
редактор, продуцент и въобще – медиен бос, в своя профил в Инстаграм, Фейсбук или Туитър, т.е. от него и само
от него зависи какъв имидж – било то корпоративен или персонален, ще съумее да конструира, управлява и
развива. При това на нулева цена или почти безплатно.
Изключително бързата обратна връзка и светкавично инкасиране на мнението на аудиторията – одобрения и
несъгласия; иновативните и прогресивни мрежови технологии, които позволяват не само безкрайно широк обхват и мащаб
на посланията, но и ефектната им визуализация и – защо да не кажем – магнетичността и привлекателността
на съобщенията в профили и акаунти; мобилност и диверсификация на дигиталната комуникация благодарение на
смартфоните и уникалните, и изключително функционални апликации – чрез тях по всяко време и от всяко място
конструирането на дигиталния имидж може да бъде допълвано, коригирано, усъвършенствано и модифицирано в желаната
посока. Цялата тази нова галактика от възможности, обаче, е и голямо предизвикателство към интелигентността, вкуса,
професионалните, етичните, културните и естетическите ценности, тъй като в случай на дефицит на умения и качества за
мрежово общуване имиджовият ефект може да бъде катастрофален и безкрайно негативен.
Изграждането на адекватен дигитален имидж във виртуалния свят е предизвикателство към всеки един член на мрежовата
общност. Професионалното и качествено конструиране на имиджа и онлайн репутацията изисква комбинация от качества и
способности – интелигентност и компетентност, от една страна, технологична грамотност и иновативно мислене, от
друга страна, бърза и точна рефлексия и креативна гъвкавост, от трета страна. Не се изкушавайте от бързото градене
на репутация просто, защото това е невъзможно. Не се подвеждайте от лекотата, с която имате достъп до световната
информационна мрежа и социалните медии, не се оглеждайте самодоволно, не се хвалете безогледно. Бъдете търпеливи,
самокритични и разумни. И емоционални – също. Положителният дигитален имидж и перфектната онлайн репутация са
като чистата любов и истинското приятелство: тук неискреността, фалшът, нарцисизмът и преиграването са крайно
нежелани, вредни и даже гибелни. Те са убийствени и за най-добрите начинания, и за най-светлите чувства, и за
най-чистите намерения.