
– Главен
редактор на
“Fashion Lifestyle Magazine”
Еманципацията на жената от наложените с хилядолетия и векове ограничения на социалните, гражданските и трудовите й права не би била възможно без изключителната роля на модата и знаковата система на облеклото. Най-голям принос за това има Коко Шанел, която трансформира и пренася ключови елементи от мъжкия гардероб в дамската дреха. Благодарение на нейната естетическа революция и създаването, и налагането на емблематичния тайор, тя помага на съвременната жена да се модернизира, да се еманципира и да се появи с ново самочувствие на социалната и културната авансцена. Кодовете на Шанел са обречени на безсмъртие и едва ли някога ще спрат да вдъхновяват и окуражават дизайнерите в стремежа им към оригиналност, функционалност, минимализъм и стил, отговарящ на нормите на реалния живот!
Кое превръща името на Габриел (Коко) Шанел в мит и легенда? Безсмъртните й шедьоври в изкуството „мода”? Многобройните й авантюри с велики личности от бизнеса, изкуството и политиката? Или пък твърдият й (а както някои твърдят – жесток) характер и непоколебимост да бъде номер едно? Как днес от дистанцията на времето може да се възприеме и оцени стореното от нея не само в света на модата и дизайна на облекло, но и в цялостната зона на културата и цивилизацията?…
Репликите й, които са пряко адресирани до същността на модата и стила, варират от спонтанни хумористични афоризми до задълбочени и проникновени констатации. Шанел не пропуска да се „изгаври” с преходността, с повърхностността на модата, а защо не и с елементарността в модата. В този смисъл две нейни максими обозначават чудесно лековатата страна на модата: „Модата е онова, което излиза от мода” и „Не обичам думата мода. Модата отминава, стилът остава: той е като дърво, което се обновява и развива”.
Коко Шанел често съветва своите почитателки да не прекаляват със стремежа си към оригиналност и необичайност, и да не се стремят твърде сляпо към скъпите дрехи: „Нищо не състарява жената толкова много, колкото прекалено богатият костюм”. Емблематично в естетско и в конструктивно отношение е указанието й: „Може да се показват бедрата, но не и коленете”. Също: „Елегантността – това е да изглеждаш добре налице и наопаки”; „За да бъде красив един тоалет, жената, която го носи, трябва да изглежда гола под него”.
Нейните открития са едновременно революционни, естетически и социално-културни. Нека да припомним накратко някои от тях: въвежда „малката черна рокля”, плисираните поли, разпространява и прави модерни блейзърите и шлиферите. Какво още? Налага стила „гарсон“ и изобретява безсмъртните тайори! Коко Шанел лансира панталоните и късите поли, въвежда кожените палта и произвежда първия си парфюм „Шанел №5″. Тя е и първият дизайнер, който влиза в ролята на модел на собствените си произведения, като използва една своя снимка, публикувана в „Харпър`с Базар” за реклама на ароматната течност.
Коко Шанел е пионер в еманципирането на модата от капаните на баналното всекидневие и възвисяването й до пиедестала на висше изкуство. Има, разбира се, и други заслужили дизайнери в това отношение. Но тъкмо мадмоазел Шанел и Кристобал Баленсиага предусещат посоката в модната динамика и опростяват и функционализират гениално дамското облекло по начин, валиден и в наши дни.