Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Към читателя

МИНИ ИЛИ МАКСИ – В ТОВА Е ВЪПРОСЪТ?

от проф. Любомир Стойков
20.06.2022
Време за четене: 1 мин.
1867
A A
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Любомир Стойков
проф. д.н. Любомир Стойков
– Главен
редактор на
“Fashion Lifestyle Magazine”

Като въпрос „Мини или макси“, както се досещате, е донякъде изкуствена дилема, а донякъде и заигравка с Шекспир („Да бъдеш или да не бъдеш“) и с Ерих Фром („Да имаш или да бъдеш“). Пренесен в сферата на модата и визуалната култура, обаче, този въпрос провокира редица отговори за импровизациите в съвременния стил, за избора на естетическа визия, за модните доктрини и модните алтернативи.

Носенето на дълги рокли и поли в исторически и в културен аспект по презумпция се свързва с идеалите и нормите за красота, господствали през хилядолетното съществуване на човешката цивилизация. „Дългата“ мода е типична за аристократичния, дворцовия и благородническия маниер на обличане. С макси стила се свързват имената на Чарлз Фредерик Уърт (бащата на висшата мода), Пол Поаре, Ланвен, Пакен, Гре, Кристиан Диор и др. Едно по-плитко и прибързано обяснение би се задоволило даже с констатацията, че макси дължините (дългите рокли и поли) е консервативната мода, а мини полите и мини роклите – бунтарската и предизвикателна мода. В известна степен е така, но само в известна степен.

Нека да разсеем една заблуда, че мини модата е нещо ново. Този стил не е изобретение на модерната епоха, тъй като примери за мини рокли и мили поли има още в петото хилядолетие преди новата ера. Но социалната и естетическата роля на мини полите особено властно изпъква в края на 50-те и началото на 60-те години на ХХ век. Не може да не обвържем появата на тази разкрепостена (и за мнозина пуритани – неморална) мода с женското бунтарство, бейби бума, сексуалната революция и не на последно място – борбата на жените за равноправие и ролята на минижупите като символ на феминизма и еманципацията. Отделна тема е, че във военни временна, икономически кризи и други социални катаклизми полите и роклите са се скъсявали поради материален и текстилен дефицит. Много голяма е ролята и заслугата за откриването и налагането на този стил на такива емблематични дизайнери като англичанката Мери Куант и французина Андре Куреж, както, разбира се, и на младежките субкултури и динамиката на улицата, на реалния живот.

Новият радикален по същността си маниер на обличане е плод на промяната в мисленето и поведението, на цялата ценностна система и култура на най-новите генерации. Този тип външност несъмнено е свързан с улицата, с динамичния начин на живот и с настъпващата сексуална революция. Най-голямата заслуга на Мери Куант и Андре Куреж е, че двамата едновременно или почти едновременно придават концептуалност на „късото” и го превръщат в дългосрочна тенденция на обличане, следване и подражание. През 1961 година Куреж показва първата си колекция с мини поли. В тях, а по-късно и в другите му произведения личи добре усетът му към чистата и ясна конструкция, геометричната форма и нещо, което е особено важно – непрестанния му стремеж да освободи тялото, да му даде възможност да „диша”, да танцува и да спортува.

Мери Куант инстинктивно улавя посланията на младежките субкултури и апела на улицата за по-смело дамско облекло. Виждайки как нейна приятелка собственоръчно с ножица скъсява полата си, за да върши по-добре домакинската работа, тя спонтанно възкликва, че това облекло е не само по-удобно, но и по-секси. Куант прави големия бум, като започва да предлага къси роклички и полички, както и къси дамски панталонки, т.нар. хот пантс в своя магазин „Базар“ на бул. „Кингс роуд“ в Лондон. Започват и публичните спорове между нея и Андре Куреж за това, кой е създателят на мини стила. Куреж твърди: „Аз изобретих минито. Мери Куант просто комерсиализира идеята.”, а Куант не му остава длъжна, възразявайки му с думите: „Нито аз, нито пък Куреж измисли идеята – направиха го момичетата по улиците.” Справедливо е да се отбележи, че и преди тях други дизайнери като Баленсиага и Ив Сен Лоран, например, са лансирали единични образци, издържани в мини дължините, но голямата заслуга за концептуалната обосновка на тренда си е на Мери Куант и Андре Куреж.

В зората на мини модата има много голяма съпротива срещу „развращаващата” ѝ роля. Против нея се обявяват не само пуритани и пазители на строгия морал, но даже и прочути дизайнери като Коко Шанел, например. Визирайки предлаганите от Куреж мини роклички, тя се произнася гневно: „Мъжът цели да разруши жената, да унищожи нейната форма, стремейки се да я превърне в малко момиче”. В отговор идва  хладнокръвната и проницателна реплика на Андре Куреж: „Аз направих жените с двадесет години по-млади без да използвам скалпел”.

Всеизвестна е заслугата за популяризирането на мини модата на такива влиятелни дами като Джаки Кенеди, Бриджит Бардо, Туиги и много още други (у нас, например, Лили Иванова), а дори и остроумието на Уинстън Чърчил, който казва по адрес на оголените дамски колене: „Никога в историята на модата с толкова малко материал не се е показвало толкова много!“.

…В модерния дамски дрескод има място за макси, за мини и за миди, стига да са налице красотата и удобството и най-важното: духът на времето, а ние, българите, може да се гордеем и с факта, че френският дизайнер Даниел Ещер (с български произход) има заслуга пък за възвръщането и налагането на макси стила през 70-те години в противовес на мини модата.

Тагове: Брой 118

Вижте още

БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА
Към читателя

БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО
Към читателя

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ
Към читателя

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ

Към читателя

ЛИЛИ ИВАНОВА ИЗВЪН СТАНДАРТНИТЕ КЛАСАЦИИ

Най-популярни

Академията за мода определи новите си стипендианти

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Ева Лонгория се възхити на Елена Кристиано в Кан

Ева Лонгория се възхити на Елена Кристиано в Кан

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео