Проф.Любомир Стойков – главен редактор на “Fashion Lifestyle Magazine”
Турските сапунени опери са определено на мода в нашето социо-културно пространство и телевизионна среда. Като всяка мода, те също имат своите привърженици и противници. Като всяка мода, те също ще наситят и преситят вниманието и интереса и ще отмрат или затихнат… Водената обаче в момента публична дискусия за и против „инвазията от турски телевизионни сериали” в много моменти е несъстоятелна и манипулативна. Сапунената опера като специфичен ТВ жанр отдавна е изясненена теоретично и културологично. Средство за развлечение и отмора или дъвка за очите – все едно, тя се радва на цъфтящо здраве и завидно дълголетие. Защо обаче, сериали, произведени в и от нашата южна съседка будят толкова голям интерес? Как възникна тази телевизионна мода? Кое мотивира публиката да ги следи с нетърпение и дори да ги предпочита често пъти пред шумно рекламираните риалити шоута? Поради каква причина „засегнати” финансово и професионално продуценти искат санкции против „ориенталските” поредици?…
Голяма част от въпросните сериали се гледат от огромна аудитория поради факта, че третират чисто човешки, емоционални, всекидневни отношения. Оказва се, че турските „сапунки” са много по-близко до българската душевност и манталитет, отколкото примерно латино-американските им посестрими. Екзистенциални и всекидневни теми и проблеми, вечните въпроси на любовта и омразата, ревността и изневярата, ритуалите в бита и бита в ритуалите са доста атрактивни и – нерядко – майсторски представени и като снимачна технология, и като актьорска игра, и като фабулна интрига. Разбира се, не могат да бъдат поставени под общ знаменател „Перла”, „1001 нощ” , „Да върнеш времето назад”, „Гордата Аси” и др. За по-взискателния зрител някои от тези произведения са откровено блудкави, банални и втрещяващо скудоумни. Например „Гордата Аси” и „Мелодията на сърцето” са прекалено сладникави и тривиални. Но мелодраматичните моменти, крайните емоционални амплитуди, миксът между патриархалното и модерното и като цяло – чисто житейските страни и детайли в някои от турските сериали печелят нови и нови почитатели. Почитатели, които са обръгнали от комерсиалните и манипулативните игри, шоу-програми, риалити и какво ли не още, натъпкани с изкуствени и йезуитски трикове и схеми. Почитатели, които са в правото да направят своя избор в полза на жанр и художествена тематика, които няма да ги натоварват, да ги мамят или да им разкриват цената на истината.
Не крия, че аз лично не съм сред почитателите на турските ТВ поредици, но разбирам защо много хора ги харесват и следят. Този интерес не трябва да се осмива или пък пречупва през призмата на псевдо национализма или псевдо патриотизма. Телевизионната и художествената среда, естетическото медийно пространство е място за конкуренция, в което се налагат по-интересните, по-завладяващи и по-откровените филми и жанрове. Ако нашите медийни чорбаджии, продуценти, режисьори, сценаристи, актьори предложат български професионални алтернативи на чуждите сапунки, сигурен съм, че те ще се радват на същия, а – по-вероятно и на още по-значителен зрителски интерес. Но къде са всички те? И какво чакат?…
В новия брой на вашето любимо (надявам се!) електронно списание ви даваме възможност да се запознаете по-отблизо с творчеството на Наоки Такизава, което днес е несъмнен пример за оригинално експериментаторство и нестихващи иновативни търсения. Ще научите подробности и детайли около заформилия се скандал, в който е замесена Бионсе и млад български дизайнер –
Искрен Лозанов, който спечели българския финал на конкурса Triumph Inspiration Award и чийто модел може би е изкопиран от прочутата поп-звезда и нейния стайлинг екип. Очакват ви също горещи
модни новини, като това, че модният свят полага големи усилия за подпомагане на пострадалите от земетресението в Хаити, че дъщерята на Мик Джагър и Джери Хол – Джорджа Мей Джагър, се изявява успешно в рекламна кампания на Долче и Габана или пък вестта за подкрепата, която Анна Уинтур оказва за възстановяването на френската модна индустрия от тежката икономическа и финансова криза.
Какви са
модните тенденции и защо деликатността в излъчването, която се постига чрез хипнотични цветове на облеклото, е толкова актуална? Наистина ли вталените ризи, а също – всевъзможни мини рокли, вталени сака и корсети, които могат да се съчетаят дори с дънки, бяха най-големите изненади на дизайнерката
София Борисова за модна къща “Романтика Фешън”? Кои са гафовете, свързани с кражба на интелектуална собственост между дизайнери и модни къщи – при това, показващи, че големите имена също не са застраховани от грешки и имат
мръсни тайни? Вашият предпочитан виртуален съветник по мода, стил и лайфстайл ще отговори в новата си емисия на тези и на редица още въпроси, изострящи естетическото ви любопитство.
Апетитното февруарско меню на
„Fashion Lifestyle Magazine” предлага още големи дози информация за секса и семейния живот, предизвикателни фешън истории, както и актуални факти от сферата на медиите и културата, свободното време и имиджовия успех. Приятно четене, скъпи читател