Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Към читателя

МОДНАТА ИНДУСТРИЯ В СЪВРЕМЕННА БЪЛГАРИЯ

от FLM
27.12.2008
Време за четене: 1 мин.
5433
A A
СВЕЖО И РАЗНООБРАЗНО ИНФОРМАЦИОННО МЕНЮ
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Проф. Любомир Стойков

Любомир Стойков

Любомир Стойков – главен редактор на “Fashion Lifestyle Magazine”

Когато се каже „българска мода”, обикновено се подразбира „български моден дизайн”. Нашето схващане обаче е по-широко. Под „българска мода” ние имаме предвид както това, което се произвежда в България, така и това, което се продава, а това означава и – внася, в нашата страна. Освен това „българска мода” не са само стоките в магазините и бутиците, но и целият моден пейзаж, в т.ч. модата на улицата, в кафенето, клуба, в дискотеката и т.н. Затова нека да не обобщаваме прекалено нихилистично, че не съществува българска мода, или пък, че ние, българите не се обличаме добре. Много от нас успяват да бъдат елегантни и в работата, и вкъщи, и на официални места. Когато това не се получава, най-честата причина е културният и естетически дефицит, а не финансовият. Парите обаче, не са за пренебрегване. Качествените облекла, изработени от надежден текстил, не струват евтино, а консултациите с добър имиджмейкър и специалист по стайлинг изискват сериозни инвестиции.

Модата, освен публичен и комуникационен характер, има и ясно изразен индустриален и бизнес профил. За по-прецизната й икономическа характеристика е добре да се знае, че през 2008 година заетите в производството на облекло в нашата страна са специализирани главно в създаването на дамска конфекция – панталони, поли, сака, рокли, блузи, ризи, връхни дрехи. В модната индустрия са били ангажирани повече от 120 000 души. Резултатите са от специално анкетно проучване сред фирмите – членки на БАПИОТ. Между 80 и 90% е делът на работата по поръчка от общата продукция на фирмите в този сектор. Износът е с относително постоянен дял през последните три години, а трите компании, които реализират най-голям оборот през 2007 година (между 16 и 20.8 млн. лв.), изцяло работят за външните пазари. Кои са тези външни пазари? Оказва се, че те съвпадат с основните маркетингови приоритети на българските производители на облекло, а именно – Германия, Италия, Франция, Гърция. Някои от модните къщи и фирми изнасят за Холандия, Норвегия, Унгария, Русия, Корея и Япония. Радващ факт е, че българските фирми за облекла се определят като производители за средните и високите ценови сегменти в западноевропейските пазари. Сред чуждите търговски марки, за които работят нашите компании, са такива известни имена като „Хуго Бос”, „Еспри”, „Рой Робсън”, „Томи Хилфигер”, „Балмен”, „Лиз Шармел”, „Некст” и редица други. Тези български фирми за облекло имат доста стабилен материален ресурс и сграден фонд. Близо 80% от тях разполагат със собствени производствени сгради, а около 50% имат и собствени магазини.

Пъстра и нееднородна е динамиката в развитието на създаването и разпространението на българските модни стоки. Втората година от членството ни в Европейския съюз бе белязана със засилена конкуренция и нарастване на изпитанията и предизвикателствата пред нашите модни къщи, дизайнери, предприемачи и инвеститори. В родния моден бранш започнаха да се усещат вече негативите от световната финансова криза. Въз основа на тревожните данни от някои организации за текстил и шивашки услуги съвсем наскоро в. „Дневник” направи една почти шокираща рекапитулация за спада в текстилната и модната индустрия у нас. Лошите резултати от кризисната ситуация (или по-скоро предкризисния период) само за последните няколко месеци сочат 10-15% намаление на поръчките; 5.1% спад в производството на текстил; 12.5% спад в производството на шивашки изделия; 10.5% спад в производството на трикотаж. На базата на прогнозни анализи се очакват съкращения в 50% от текстилните и шивашки предприятия и фирми. Всичко това означава, че е необходима специална кризисна корпоративна и държавна стратегия за управлението на кризата в модната и текстилна индустрия. А това означава професионална мобилизация и структурна промяна в съответствието с няколко по-важни фактора. Кои са те?

Поне четири са факторите, които предполагат още по-качествена професионална мобилизация и привеждане на творческите, технологичните и комуникационните условия и критерии в съответствие със световните и европейските стандарти и норми за справяне с кризата и за бъдещо стабилно развитие:

Първо, сериозно преразглеждане на действащите налични материални и човешки ресурси с оглед на избягването на неоправданите разходи и елиминирането на нискоефективните и демодирани технологии и индустриални модели; адекватното използване на качествените суровини и изходни продукти; търсенето и намирането на нови пазарни ниши както зад граница, така и у нас.

Второ, модерен и функционален дизайн, който отговаря на индивидуалните предпочитания на потребителите и особено на новите генерации и заедно с това е в хармония със световните модни тенденции и акценти, колкото и разнообразни и противоречиви да са те.

Трето, търсене и намиране на адекватен маркетингов микс, интегриране на маркетинговите комуникации и осъзнаване на ролята на пъблик рилейшънс и имиджмейкърството в модната сфера за постигането както на доверието на обществото и целевите групи, така и за осигуряването на надеждна и качествена разпознаваемост на марката, продукта, стоката, произведени в България.

Четвърто, осъществяването на такава качествена (дистрибуционна, ценова, асортиментна) промяна във фирмената стратегия и политика, че да се посрещнат достойно не само ударите на световната икономическа криза, но и преките конкуретни предизвикателства на големите и известни марки, които мащабно завладяват родното пазарно пространство. Ще припомним, че само през 2008 година у нас направиха своите премиери такива модни емблеми като “Кристиан Диор”, “Вивиън Уестууд”, “Джон Галиано”, „Аликзандър Маккуин”, „Прада”, „Миу Миу”, “Долче и Габана”, “Ямамото”, “Москино”, „Мисони”, “Клое”, “Луиза Черано”, “Никóва”, “Чезаре Пачоти”, „Салваторе Ферагамо”, „Роберто Ботичели”, някои от които като самостоятелни търговски единици, а други в мултибранд бутици от рода на „Трендбокс”.

Тагове: Брой 17

Вижте още

БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА
Към читателя

БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО
Към читателя

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ
Към читателя

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ

Към читателя

ЛИЛИ ИВАНОВА ИЗВЪН СТАНДАРТНИТЕ КЛАСАЦИИ

Най-популярни

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Академията за мода определи новите си стипендианти

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео