В галерия „Юзина” официално бе открита изложбата „Човекът-константа” с творби на Дечко Узунов и Атанас Яранов от колекцията на Георги и Емил Чушеви, която може да бъде видяна до 30 май. Художественият директор на галерията – Десислава Монева – заедно с куратора проф. Теофана Лилкова, колекционера Емил Чушев и проф. Любомир Стойков, пиар и медиен консултант, посрещнаха многобройните гости, желаещи първи да видят картините и представиха изложбата заедно.
Вечерта откри проф. Любомир Стойков, а Десислава Монева отбеляза, че „картините в изложбата „Човекът-константа“ са доказателство за това, че по времето на двамата автори в България е имало модерно изкуство.” Две от картините – „Портрет на момиче“ и „Фигура в контражур“ – с които е представен Дечко Узунов, са от 50-те години, а всички останали – от 70-те на ХХ в.. Сред тях особено впечатлителни са серията рисунки на голи женски тела (акварел, пастели) и т. нар. „илюстрации“, изпълнени с туш и акварел. Сред картините, с които е представен Атанас Яранов се открояват „Натюрморт“ (от неговото ателие) и една от типичните му деструктивни гротески на скелет на кон (от студентските му години), която показва началото на философията на част от неговото изкуството. Проф. Теофана Лилкова представи по един дълбок и завладяващ начин творчеството на двамата прочути художници, а Емил Чушев хвърли сантиментален поглед към тяхното изкуство.
Сред ВИП гостите, които дойдоха да видят картините на Дечко Узунов и Атанас Яранов бяха представители на културния, бизнес и светски елит, както и на колекционерското съсловие, сред които: Анета Сотирова, Ставри Калинов, Боян Радев, Ники Сотиров, художниците Николай Панайотов и Румен Статков, Захари Иванов, певицата Белослава, Ива Екимова и дъщеря й, Ваня Тошева, Весела Драганова, Павел и Едита Цветков, изкуствоведите Ирина Аврамова и Мария Василева, Петър Пелов от българското дизайнерско дуо "Бипоне", Меги Савова, Мисис България 2008 Милена Шаркова, моделите Цвети Разложка и Ивелина Стефанова, Ники Божилов и др.
Всички гости на откриването и ценители на изкуството имаха възможност да опитат интересните вкусове на вина от артистичната колекция „Арс Лонга” на „Домейн Бойар”. Домакините на галерия „Юзина” – Десислава Монева и Станислава Стоянова бяха облечени в тоалети на дизайнерката на модна къща „Романтика” – София Борисова.
ЧОВЕКЪТ- КОНСТАНТА
Теофана Лилкова, куратор
Колекционерството е хоби, призвание, историческа мисия. Колекционерите събират, съхраняват, опазват културни и исторически ценности, като обезпечават със значителни средства своята „тръпка“ и така транслират през времето маркери на една или друга историческа епоха, на отделни културни периоди. Това високо благородно и скъпо струващо дело, както ни е известно, е в основата на най-големите и значими сбирки и музеи в света. Тази форма на меценатство за изкуство и история вече има своите традиции и у нас.
Галерия „Юзина“ представя с изложбата „Човекът-константа“ знаменателни за съвременната българска живопис художници, творили до 80-те години на миналия век – Дечко Узунов и Атанас Яранов от колекцията на Георги и Емил Чушеви.
Емил Чушев, дългогодишен реставратор в Националната художествена галерия – сега Национален музей за българско изобразително изкуство, създава своята колекция през 90-те години на миналия век. Тази изложба за първи път показва картини от нея, картини на двама безкрайно различни в художествен план и изказ творци, двигатели за развитието на съвременното българско изкуство.
Дечко Узунов е представен с около 30 творби, две от които „Портрет на момиче“ и „Фигура в контражур“ са от 50-те години, а всички останали – от 70-те на ХХ в.. Сред тях особено впечатлителни са серията рисунки на голи женски тела (акварел пастели) и т. нар. „илюстрации“, изпълнени с туш и акварел.
Известно е, че през дългия си творчески път Дечко Узунов (1899-1986) създава огромно по обем и разнообразие творчество. Яркият талант, вечното, изследователско търсене на естетското в живописта ни показва автор великолепен и изящен. Подобно на Тициан Дечко Узунов се развива и утвърждава като художник и философ на изкуството до края на творческия си и житейски път. Показателни за това в настоящата изложба са колекцията на рисунки на женски тела и особено в илюстрациите. Тук проличава изключителното умение в съчетание на цвят и рисунък, петно и линия в нестандартна, изящно организирана композиция, напомняща изкуството на Изтока. Деликатна, чиста линия чертае подобно на Холбайн човешкия лик. Тази изящна графика е потопена и подчертана или контрирана с цветно петно, като така се изгражда изумителна, подобна на изкуството на знака – композиция. Цветното петно доминира над рисунъка като изтъква същевременно неговата деликатност. Жени – нежни и чувствени, мъже с класически образи – всички те, обаче, с деликатни, изразителни лица, са потопени в богата, нежна палитра, която подчертава настроението и индивидуалността им. Цветното петно и линия създават свят на хармония и съзвучие, свят на образи – видения, на извънмерна красота. Рисунките на женски тела (в различни и понякога странни ракурси) демонстрират отново виртуозността на линията при изграждане на формата като отново я изпълват с настроението на мигновеното състояние и така ги превръща във възхвала-апотеоз на женското начало, иманентен образ на женската красота.
В кратския си живот Атанас Яранов (1940-1988) и може би именно поради това несъзнателно, съобразявайки се с малкото, предоставено му от Съдбата време, рисува яростно, с неизчерпаема енергия, често налагайки си почти отшелническа изолация. Той създава огромно по обем творчество – маслени картини, пастели, стенописи, които смущават с дълбочината на посланието и високото художествено ниво.
В настоящата изложба е представен с 30 творби, сред които се открояват „Натюрморт“ (от неговото ателие ) и една от типичните му деструктивни гротески на скелет на кон (от студентските му години), която показва началото на философията на част от неговото изкуството. Другите творби са фигурални композиции – проекти за стенописи. Някои от последните са изградени на принципа на класическата изокефалия, други – в нервни, остри, пирамидални конструкции. Във всички тях доминира човекът емблема – енергичен, пълен със скрита или ярко изразена сила. Човекът е изведен до символ на настоящето, но символ, свързан с миналото чрез древни митове, чрез фолклорни традиции. Този образ-синтез е изграден в тривиалната си формална физическа образност в грубо структурно анатомичен маниер, подобно на пластичния език на скулптурата с подчертано монументалност. Неговите фигури носят многопластова асоциация за екстремна чувствителност и експресия, изградени са, сякаш, в мащабите на Вечността. Това е Човекът-константа извън Времето и Пространството, натоварен с генетиката на миналото, символ на митичното, препратка към бъдещето.
Ярък и неповторим, с нервно изострена чувствителност, със свръхдинамична конструкция на монументалните му фигурални композиции, многолик и вечно търсещ Атанас Яранов никога не може да бъде сбъркан. Той е отчетливо запомнящ се.
Изложбата „Човекът-константа“ показва двама забележителни и твърде различни художници. Единият – елегантен по светски, нежен и дълбоко проницателен за човешката природа.Другият – патетичен, твърде драматичен в дълбочина. Именно това издига Дечко Узунов и Атанас Яранов до еталони на модерни новатори на съвременната българска живопис.
Нека да благодарим на Емил Чушев и Галерия „Юзина“ за удоволствието от срещата с двамата художници и проникновението, с което ни зарежда тази изложба.
Десислава Монева,
художествен директор на галерия „Юзина”
Заглавието на тази изложба – "Човекът-константа” задава определена представа за обхвата и визията на авторите. Имайки предвид широтата от теми, които Дечко Узунов и Атанас Яранов са интерпретирали, заглавията, които са използвали, разнообразието от идеи изразени чрез човешките тела в картините, сътворени през годините – тези творби са “пророческото” в творчеството на художниците.
Това е диапазон, който би се простирал от така нареченото “наивистично” изкуство до така нареченото “изкуство на духа”, чието сливане пренася в самите корени на модернизма и последните увлечения към минималистичния и класически концептуализъм.
Тяхната връзка и присъствие може да се отнесе към най-големия принос за българското модерно изкуство на XX в., а именно абстракция във всичките му пермутации от руския конструктивизъм в началото на века, абстрактния експресионизъм през 1950 г, към абстрактния минимализъм през 1970 г..Тези картини и период на работа, се оказаха семената за творчеството на двамата автори и вдъхновение за всички останали, включително и за тези, които са били озадачени от тях. Може би повече от всичко друго, това е начина, по който те са премълчали съзнателно, фигуративно и абстрактно “човешкото” и “нечовешкото”. Именно този факт е направил звученето на картините толкова финно-деликатно и мощно-внушително в работата на художниците в сферата на модерното изкуство за този период.
Снимки:
Участниците в официалното откриване (от ляво на дясно): колекционерът Емил Чушев, кураторът проф. Теофана Лилкова, Десислава Монева, проф. Любомир Стойков и Станислава Стоянова.
Колекционерът Емил Чушев и Десислава Монева
Ставри Калинов беше един от първите гости, които Десислава Монева посрещна.
Проф. Любомир Стойков, Десислава Монева, Боян Радев и Емил Чушев.
Десислава Монева в компанията на Боян Радев
Ники Сотиров и приятелката му Анна Каридова също уважиха изложбата.
Художникът Румен Статков, Десислава Монева, проф. Любомир Стойков и Станислава Стоянова (от ляво на дясно)
Десислава Монева и певицата Белослава, която е ценител на модерното изкуство.
Художникът Николай Панайотов (втори от ляво на дясно) беше сред гостите
Актрисата Анета Сотирова с Десислава Монева и проф. Любомир Стойков.
Ива Екимова присъства на откриването на изложбата заедно с дъщеря си.
Десислава Монева и Ваня Тошева.
Десислава Монева, проф. Любомир Стойков и Ваня Тошева.
Емил Чушев, проф. Теофана Лилкова, Десисалва Монева и проф. Любомир Стойков пред галерия „Юзина”.
Десислава Монева и Димитър Друмев
Фото: © Божидар Марков