Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура

МАРИЕЛА ГЕМИШЕВА ПРЕДСТАВЯ ИЗЛОЖБА – ПЪРФОРМАНС
„ЛЮБИМИЯТ МИ БУДОАР”

от FLM
30.09.2010
Време за четене: 1 мин.
4036
A A
МАРИЕЛА ГЕМИШЕВА ПРЕДСТАВЯ ИЗЛОЖБА – ПЪРФОРМАНС „ЛЮБИМИЯТ МИ БУДОАР”
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

МАРИЕЛА ГЕМИШЕВА ПРЕДСТАВЯ ИЗЛОЖБА – ПЪРФОРМАНС „ЛЮБИМИЯТ МИ БУДОАР”Мариела Гемишева е един от знаковите автори в съвременното българско изкуство. Арт дизайнер, пърформатор, експериментатор, авангардист – това са само част от етикетите, които са й слагани през годините. Тя самата определя себе си като моден дизайнер и артист.

Родена е в гр. Казанлък, живее и работи в София. Завършва Академия по Изкуства, Архитектура и Дизайн, Прага. От 2000 година е член на Института за съвременно изкуство, София. Доктор по изкуствознание и изобразителни изкуства, НХА, София. Преподавател в НХА, специалност „Мода”. Носителка е на наградата „Златна игла” 1998 г. за експериментална мода на Академията за мода и е обявена за Жена на годината 2008, номинация на списание „Грация”.

Изложбата „Любимият ми будоар” в Галерия „Сариев” (гр. Пловдив) е свързана с проект от 2008 година „Моята любима будоарна дреха”, представляващ обект – дреха – скулптура като коментар или инспирация от „живите скулпторни инсталации”. Според авторката, присъствието на тялото в произведенията на едната художничка и отсъствието му в работите на другата е това, което в изложбата „Любимият ми будоар” в Галерия Сариев тя комбинира и осмисля като тема, превръщайки собственото си тяло и присъствие на художник в част от процеса на създаване и промяна на произведението.

Изложбата е разгърната в няколко последователно случващи се етапа:

Етап 1. Инсталация

Инсталацията представлява стилизиран дамски будоар с основен елемент обект-дреха върху статичен манекен в центъра на галерийното пространство. Стените са „декорирани” със 7 рисунки (формат А3) и едно огледало (формат А3). В инсталацията участва и специално деформиран аксесоар-дамска чанта.

Етап 2 . Пърформънс PEEP SHOW – в Нощ на музеите и галериите – Пловдив

Дрехата – скулптура се трансформира в легло, пространството – в разхвърлян будоар; художничката влиза церемониално с коктейлна рокля, подготвя се ритуално за спане и реално спи 3-5 часа. Наблюдава се от публиката през прозорците и камера, монтирана на тавана на галерията. На витрините на галерията се прожектира видяната отгоре спяща художничка. Витрината изпълнява функцията на специална огледална преграда на традиционната peep show кабина.

МАРИЕЛА ГЕМИШЕВА ПРЕДСТАВЯ ИЗЛОЖБА – ПЪРФОРМАНС „ЛЮБИМИЯТ МИ БУДОАР”Етап 3. Будоарна композиция

След пърформънса PEEP SHOW остава разхвърляният будоар без тяло, но с участващите в пърформанса допълнителни аксесоари и видеозапис от PEEP SHOW.

С тази си работа Мариела Гемишева поставя основните въпроси, около които се върти творчеството и: конюнктурният статус – фетиш като преповтаряна ценност и неговото коментиране, травестиране в различност, която носи елементите на фетиша, но в друг контекст. Диалектичните метаморфози са в разиграващите се сюжети в трите етапа на изложбата.

В първия етап стилизираният дамски будоар, дрехата – статуя, рисунките, чантата са фетишизираното женско без личност. Дрехата напомня за венециански карнавал и тържество на анонимността, а японските мотиви в колана – на кимоно на гейша (обслужващата жена без себе си). Ироничното подчертаване на вечността, непреходността в смисъл на липса на индивидуалност са и в използваните „вечни” синтетични материали.

Вторият етап – пърформансът PEEP SHOW e демонстративно разрушаване на статуквото и официална поява на художничката като субект. Трансформирането на дрехата – статуя в легло, разхвърлянето и създаването на реална будоарна атмосфера, предполагат използването, обитаването и усещането за плът. Ритуалното събличане на художничката пред витрината, махането на грима са подготовката за инициацията – сън. Във втората част на пърформънса физически присъстващото тяло престава да изпълнява активни телесни действия, а заспива и се превръща в обект-скулптура и антипод на обекта скулптура-дреха в първия етап. Асоциативната препратка е към Спящата красавица – сънят като временна смърт на тялото и камерата като обективен разказвач и свидетел. Публиката пред витрините на галерията, която вижда записът на съня, е субективният четец.

Третият етап – Будоарната композиция повтаря елементите на първите два етапа на ново смислово ниво. Разхвърляният будоар след PEEP SHOW e без тяло – препратка към първия етап, но със запис – спомен от присъствието на тялото в кулминацията – пърформънса. Тук обектът е синтезът между реалното отсъствие на тяло, следите от пребиваването му и документа – запис на случилото се.

Манипулативната игра на трансформиращи се обекти с или без тяло, разиграни в последователни темпорални етапи, поставя и въпроса за измерване на времето с критерия присъствие-отсъствие на личността.

До сега работата не е показвана в този завършен вариант, жителите и гостите на гр. Пловдив могат да я видят в галерия “Сариев”, къдещо ще бъде изложена до 15 октомври.

МАРИЕЛА ГЕМИШЕВА ПРЕДСТАВЯ ИЗЛОЖБА – ПЪРФОРМАНС „ЛЮБИМИЯТ МИ БУДОАР”

Снимки:

1. – 3. Моменти от различните етапи на изложбата – пърформанс “Любимият ми будоар”.

Фото: © Личен архив на Мариела Гемишева

Тагове: Брой 38

Вижте още

Ева Лонгория се възхити на Елена Кристиано в Кан
Успех

Ева Лонгория се възхити на Елена Кристиано в Кан

Иносказателното творчество на Енчо Пиронков озари галерия „Милениум“
Култура

Иносказателното творчество на Енчо Пиронков озари галерия „Милениум“

Когато изкуството говори: UNTOLD разказва неизказаното
Култура

Когато изкуството говори: UNTOLD разказва неизказаното

Мащабна изложба на Енчо Пиронков с непоказвани творби
Култура

Мащабна изложба на Енчо Пиронков с непоказвани творби

Най-популярни

Академията за мода определи новите си стипендианти

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Атрактивни колекции в ревю-спектакъла „БГ модна икона 2025“

Атрактивни колекции в ревю-спектакъла „БГ модна икона 2025“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео