РОМЕО ДЖИЛИ: РОМАНТИКА И МУЛТИЕТНИЧЕСКИ ШИК

РОМЕО ДЖИЛИ: РОМАНТИКА И МУЛТИЕТНИЧЕСКИ ШИК

Проф. Любомир мантСтойков

Ромео ДжилиРомео Джили е роден във Фаенца (според някои източници – в Болоня) , Италия през 1950 година ( според някои източници – през 1949, а според други – през 1951 година ). В продължение на две години следва архитектура. Пътува по света, обикаляйки различни екзотични страни. Участва в създаването на колекция за Лучано Папини през 1972 година. През 1977 година изработва плетива за лондонския бутик “Браун”. Една година по-късно той вече работи за американски дизайнер Пиетро Димитри в Ню Йорк. Собствена марка създава през 1981 година, а от 1984 до 1989 година работи за италианската компания “Замаспорт”, създавайки специално за нея линията “Калаган”. През 1984 година оборотът му достига 2 млн щатски долара. Установява се в Париж (1989 г.) и започва да участва в ревютата, организирани от Синдикалната камара на модата. През 1990 година лансира линия спортни облекла “G Gigli”, а през 1991 година пуска в продажба първия си собствен парфюм. Същата година се разделя с своите бизнес партньори Донато Маяно и Карла Созани. Преструктурира своята дейност в компанията “Ромео уърлд” и още през първите години печели 200 милиарда италиански лири. През 80-те и 90-те години си партнира с редица авторитетни модни и търговски компании в цял свят. Пуска на пазара очила, детски, младежки и спортни стоки, огледала, лампи, килими и пр. През февруари 2005 година неговата приемничка Анна Циумо представя в Милано колекцията “Ромео Джили”, есен-зима 2005-2006. Днес облеклата на “Ромео Джили”се продават в 120 бутика в Италия, 70 в други страни на Европа, 40 в Ямерика и др. Награди: парфюмът му “Ромео ди Ромео Джили” печели наградата “Академия дел Профумо” за най-добра опаковка (1989); негово мъжко яке е номинирано с наградата “Ул марк” (1989), тоалет на Джили получава и приза “Дреха на годината” на Музея на костюма в Бат (1990) и др.

Ромео ДжилиРомео ДжилиРомео Джили

Не са много дизайнерите, за които са оправдани епитети като “поети” и “музиканти”, “мечтатели” и “композитори” в модата. Кое привлича толкова много в творчеството на италианския моден творец Ромео Джили? С какво той развива и обогатява световната модна школа? Основателни ли са преценките за него като “индивидуалист”, “некомерсиалист” и “различен дизайнер”?

ЛИПСАТА НА ОБРАЗОВАНИЕ Е ВИД ОБРАЗОВАНИЕ
Подобно на други свои именити сънародници като Джанфранко Фере и Джорджо Армани, Ромео Джили няма специализирано образование по моден дизайн. Учил е две години архитектура, което несъмнено по-късно му помага да “работи” с пространството и смело да реформира традиционния силует. Пътува много и навсякъде – в продължение на десетина години обикаля света, в т.ч. Китай, Ориента, Индия, САЩ, Мароко и къде ли не още. Тъкмо пътешествията из екзотичните места привличат интереса му към националните носии и етническите облекла дотолкова, че не след дълго той започва да колекционира чуждоземни костюми, накити, украшения и всевъзможни битови предмети от различни континенти. Но може би най-сериозното си образование Ромео получава в своята семейна среда. Дядо му и баща му са отдадени на антикварния занаят. Аристократизмът, който винаги е царял в дома му, богатата духовна атмосфера и култовото отношение към книгите и старинните предмети отрано изграждат естета и ценителя в него. Твърди се, че самият Ромео Джили е прочел повечето от 20-те хиляди ценни антикварни книги, които е притежавал баща му и отрано е развил в себе си усета си за изкуството – дълбок, чувствителен и богат.

Ромео ДжилиРомео ДжилиРомео Джили

КОНЦЕПТУАЛНА ЕКЛЕКТИКА
Стилът на Ромео Джили още с първите си проблясъци стъписва традиционните ценители на “модния писък”. Те са удивени от обстоятелството, че дизайнерът не се вписва в клишета като “мини” или “макси”, “диско” или “класика”, “секси” или “минимализъм”. Пътуването и общуването с разнообразни култури помага на Ромео да си изгради своя собствена представа за красивото, елегантното и изящното. От една страна, той започва да колекционира екзотични и старинни предмети, накити, бижута и облекла, закупувайки ги от различни географски точки. От друга – благодарение на поръчките на някои бутици

( например на лондонския “Браун”) той започва да изготвя мостри, повлияни от уличния и авангарден стил, а в резултат на работата си в нюйорското студио “Димитри” усвоява редица професионални техники за създаване на моден дизайн.

Ромео ДжилиРомео ДжилиРомео Джили

Предпочитаните материи от дизайнера са памук, вълна, коприна, жерсе, вълнено букле, туид, шифон, кашмир, стреч, памучна или копринена газ, кадифе, дантела и пр. През цялата си кариера той усъвършенства текстилната селекция като използва най-нови технологии за обработване на платовете и черпи влияние и вдъхновение – в т.ч. и за десенатурите, от различните етноси, с които се запознава по време на своите пътешествия. Още дебютните му колекции предизвикват изумление сред журналисти и критици с различния подход, който той прилага към обличането на женското тяло. Той го разголва без да го разсъблича и го разсъблича без да го разголва! Медии и ценители са пленени от неговите пъстри цветове и нестандартни конструктивни решения (за откриване на деколтетата, за използването на възлите в роклите, за новата функция на пискюлите, ресните и бродериите). Наричат стила му чудновата “смесица от ренесансовата царственост, японска строгост и разчупен, уличен, ориенталски шик”. Модата на Ромео Джили се харесва и привлича вниманието със своята привидна безформеност, мекота и флуидност. Дозата “различност”, която той инжектира на италианската мода съдържа поетичното му усещане за цветове и форми, съчетано с особената техника за прихващане и завързване на краищата на дрехите и на отделните им компоненти. Тъкмо тази негова оригинална техника (така характерна за племенните култури, младежката визия и субкултурната външност) придава чар и неглижираност в стила на обличане. Поли и пелерини, якета унисекс и блузи с дантелени обшивки, обемни манта и заоблени ръкави – тези и ред още други елементи и детайли в творечството на Джили издават авторовите тежнения към по-голяма романтика, свобода и иновативност.

Ромео ДжилиРомео ДжилиРомео Джили

Дизайнерът се вдъхновява от твърде различни източници – от космоса и от етноса, от градските “улични” хрумвания и от историческите типажи ( сред тях например е императрица Теодора). Венецианската стъклопис заема също специално място сред изворите на неговите инспирации. Романтичната линия в произведенията на Джили получава завършен вид със засиленото използване на типичните за Ренесанса златни и бронзови детайли и аксесоари. Още с първите си прояви Ромео Джили афишира една нова и различна концепция за жената, сексапила и модата като цяло. Може да се доверим на Крис Гълбърг, президент на известната консултантска агенция в Ню Йорк “Фешън сървис”, който твърди:”Джили е първият дизайнер, който представя женствеността по нов, модерен начин. Неговото присъствие в модата вече е оказало силно въздействие: по-малките рамене, по-дългите обеци, закръглените линии около бедрата и миксът от нежни и луксозни материи в стреч формации – всичко това са тенденции, наложени от Джили”.

През последните години на творческата си дейност за своята собствена марка Джили интерпретира майсторски кимоното като модерно дамско палто, възвръща интереса към А-силуета и акцентира на корсажите, на тежките аристократични тонове. През февруари 2005 година дизайнерката Анна Циумо дебютира в Милано с колекция “Ромео Джили”. Вдъхновена от стила “ар деко”, тя използва множество ретро-елементи и черпи различни художествени и културни влияния от 30-те години на ХХ век в опита си да хвърли мост на приемственост към досегашния маниер на Ромео Джили.

Ромео ДжилиРомео ДжилиРомео Джили

РОМЕО ДЖИЛИ И ДРУГИТЕ
Италианският майстор на романтичната и женствена линия прави и още едно сериозно изключение от стандартния, познат механизъм на творечския успех. Той е сред малцината дизайнери, които не само се учат от своите връстници, но и на свой ред им оказват влияние. По деконструктивност Джили сякаш стои най-близо до японската дизайнерка Рей Кавакубо. Неговите произведения поразително напомнят на свободните силуети, обемните кройки и неконвенционалните творчески решения на Кавакубо. С една особеност, забелязана от редица експерти – модата на Ромео Джили е по-опитомена, по-приземена, по-смекчена в сравнение с радикалния шик на Рей Кавакубо. Както писа преди години американското списание “Тайм”: “Джили опрости и приглуши стила на много произведения, създадени от Кавакубо за “Ком де гарсон”, като добави към това миланска чувственост и още с първата си колекция се превърна в един от най-популярните дизайнери”.

Показателно е и това, че Ромео Джили влияе силно върху творчеството на редица именити съвременни дизайнери, някои от които са значително по-възрастни от него (като Джорджо Армани, например) и други, които са доста по-млади (Аликзандър Маккуин, който е работил известно време за Джили). Некомерсиалният подход, различността, поетичността и концептуалната женственост са ценностите и предимствата в творчеството на Ромео Джили, които най-често правят впечатление на другите творци. Като се има предвид, че тъкмо Джили използва за своите ревюта бледи, прекалено слаби и с привидно измъчен вид модели, може да се търси връзка между манекените на Маккуин, издържани в духа на “хероиновия шик” от края на 90-те и стила на модно дефилиране, лансиран от Ромео Джили през 80-те. Може да търсим влиянието на Джили върху Маккуин и по отношение на нетрадиционните пространства, използвани за показване на новия дизайн. Още през 80-те години дизайнерът започва да представя произведенията си в изоставени, запустели и занемарени места – гаражи, дворове, складове в Корсо Комо – Милано. Десетина години по-късно Аликзандър Маккуин спечели прозвището “лошото момче на Англия” до голяма степен и заради избора на необичайни места за ревюта – паркинги, гаражи, метростанции, запустели църкви и др.
Повечето от модните дизайнери са известни със своята мнителност, ревнивост и даже негативизъм по отношение на техните съвременни колеги. Това чувство сякаш е чуждо на талантливия италиански моден творец, така както са му чужди редица конюнктурни нагласи и стремеж да завладее пазара на всяка цена. Той е сочен за един от първите дизайнери, които започват да предлагат своите произведения в комбинация с облеклата на други техни колеги. В неговия бутик в Милано, например, се продават дрехи, които представляват микс от марките “Ромео Джили”, “Жан Пол Готие”, “Сибила” и др.

* * *

Мултиетническият шик в дизайна на Ромео Джили привлича вниманието не толкова с приказната екзотика, нито пък с пъстрото разнообразие на цветове и форми, обеми и силуети. Най-силно впечатление прави виртуозността, с която италианският дизайнер смесва визуалните естетически ценности, дантелата с тюла, корсетите с качулките и племенните украшения за глава. Събирайки накуп безценните съкровища на многовековните култури и цивилизации – гривни и пръстени, роби и препаски, диадеми и наметала, той ги преработва и пренарежда така, че те да засияят с оригиналния си модерен и автентичен блясък. Ромео Джили е убедително доказателство за единството на традицията и иновацията, за духовната и естетическа същност на некомерсиалния дизайн, за същинската реализация на модата като изкуство, като поезия, музика и живопис.

Ромео ДжилиРомео ДжилиРомео Джили

Бележки: В статията са използвани следните източници:
Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; История моды с ХVІІІ по ХХ век. Колекции Института костюма Киото. “Арт-Родник”, Москва, 2003; Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989; Ewing,E.History of 20th Century Fashion.Third Edition.Revised and updated by Alice Mackrell. London,1992; Fashion dictionary. Baldini Castroldi Dalai editore, Inc., New York, 2006 ; Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson.London,1986; Reuters Television News; Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne; http://www.fashionwindows.com/default.asp ; http://www.answers.com/topic/romeo-gigli?cat=biz-fin
http://www.infomat.com/whoswho/romeogigli.html и др.

ВИДЕО:
Romeo Gigli Spring Summer 08 Menswear Full Show
Romeo Gigli FW07-08
Sfilate Milano Moda Donna: Romeo Gigli

Снимки:
1. РомеоДжили
Фото: © Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989, p.87
2. Ромео Джили, пролет-лято 1988 г. (детайл)
Фото: © Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989, p.87
3. Ромео Джили, есен-зима 1989-1990 г.
Фото: © Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989, p.87
4. Дреха на годината – Museum of Costume, Bath – Ромео Джили, 1990 г.
Фото: © Ewing,E.History of 20th Century Fashion.Third Edition.Revised and updated by Alice Mackrell. London,1992, с. 280.
5. Ромео Джили, пролет-лято 1991.
Фото: © История моды с ХVІІІ по ХХ век. Колекции Института костюма Киото. “Арт-Родник”, Москва, 2003, с. 628.
6. – 9. Ромео Джили, 1992 – 1996 г.
Фото: © McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000
10. Ромео Джили, пролет-лято 1996
Фото: © Javier Valbonrat / Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997, p. 149
11. – 14. Произведения на Ромео Джили, издържани в романтичен стил.
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne, pp. 506 – 507.
15. и 16. Ромео Джили, пролет-лято 2003.
Фото: © Gruber-FWD
17. и 18. Ромео Джили, пролет-лято 2004
Фото: © Giovanni Pucci
19. Скица на Ромео Джили, есен-зима 2004-2005 г.
Фото: © Fashion dictionary. Baldini Castroldi Dalai editore, Inc., New York, 2006, p. 536.




Прочетено: 7790 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 10, Май 2008

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 9: АЛИКЗАНДЪР МАККУИН: “ЗА ИДЕИТЕ СИ МОГА ДА ЖЕРТВАМ ВСИЧКО...”
   БРОЙ 8: Стела Маккартни: "Модата е само облекло - не забравяйте това"
   БРОЙ 7: ХЮСЕИН ЧАЛАЯН: “МОДАТА Е КОМБИНАЦИЯ МЕЖДУ ИЗКУСТВО, ЗАНАЯТ И ПРОДУКТ”
   БРОЙ 6: МИУЧА ПРАДА: “ОБИЧАМ МОДАТА, НО ТЯ ТРЯБВА ДА СИ ЗНАЕ МЯСТОТО, А НЕ ДА УПРАВЛЯВА ЖИВОТА НИ!”
   БРОЙ 5: РОБЕРТО КАВАЛИ: “КРАСОТАТА ИДВА ОТВЪТРЕ И Е ОТРАЖЕНИЕ НА ИНДИВИДУАЛНОСТТА НА ЧОВЕКА!”

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing