Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество История

EРАТА НА СЛЪНЧЕВИТЕ ОЧИЛА

от FLM
31.03.2009
Време за четене: 2 мин.
10288
A A
EРАТА НА СЛЪНЧЕВИТЕ ОЧИЛА
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

* От китайските съдии до холивудските звезди – така накратко може да се опише историята на любимия аксесоар

 

Слънце, плаж, море… бански … и чифт слънчеви очила. Перфектното лято, нали? Докато го чакаме обаче може да се запознаем по-подробно с миналите лета на нашият верен приятел в срещите ни със слънцето – очилата.
Очилата през Среднвековието, чиито стъкла били опушвани, за да потъмнеятНай-ранните исторически хроники сочат, че римският император Нерон е гледал гладиаторски битки през полирани камъни, за които обаче се предполага, че са служили повече като огледала, отколкото да предпазват от отблясъци.
Първите слънчеви очила, предците на днешните, имали специална цел и тя съвсем не била да блокират лъчите на слънцето. Още в далечната 1300 г. китайските съдии носили опушени цветни кварцови лещи, с които скривали очите си по време на процеса. Така те прикривали изражението на лицето си, защото оценката им трябвало да остане тайна до края.
Постепенно затъмнените лещи започнали да служат и като слънчеви очила, но това все още не била основната им функция. Столетия по-късно, през 1885 г., наследниците на тогавашните опушени лещи вече са дело на James Ayscough и са изработени от леко оцветено стъкло. Основната задача на тези очила вече била да коригират зрението при специфични увреждания.
Едва в началото на 20-ти век на бял свят излиза съвременният тип очила. През 1929 г. Сам Фостър продава първата двойка „Фостър Грант” очила в Атлантик Сити, Ню Джърси.
Джаки Кенеди – Онасис и нейните легендарни обемни очила.Моден аксесоар те стават обаче чак през 30-те години на 20-ти век. Тогава ги популяризират холивудските филмови звезди. Причината за честото появяване на актьорите със слънчеви очила била зачервяването на очите им от мощните дъгови лампи, използвани тогава при заснемането на филмите.
Роля за развитието на технологията за производството на слънчевите очила играе усъвършенстването на авиаторските очила по време на Втората световна война. През 1937 г. е създадена и фирмата “Ray-Ban” – една от водещите в света за производство на слънчеви очила. По време на същото десетилетие са направени и първите очила за плуване на базата на авиаторските.
Около двадесет години по-късно се появяват очила с най- необичайни форми – подобни на цветя, обсипани с лъскави звездички или обхващащи цялата глава. Тази екстравагантна тенденция продължава дори и през 60-те години на същия век.
Седмото десетилетие на 20-ти век вече се характеризира с по- почитателно отношение към статуса в обществото. Така по това време става популярно носенето на слънчевия аксесоар с инициалите на дизайнера. Именно през 70-те години са създадени и едни от най- големите фирми за производство на слънчеви очила. През 1972 г. фирмата “Fielmann”, а две години по-късно в Калифорния е основана “Oakley”. Отново през 1975г. се появява и фирмата “Cazal”, предлагаща скъпи дизайнерски рамки.
През 80-те години на миналия век на мода излизат черните слънчеви очила, с тъмни стъкла и рамки. В тези години се възражда и интересът към по оригиналните и свободни модели.
Съвременните очила са с оригинални форми - предложения на “Квят”В последното десетилетие на 20-ти век започва така наречената „ера на слънчевите очила”, която продължава и до днес. Най-известните модни фирми, които се включват активно в тяхното производство са “Шанел”, “Версаче”, “Диор”, “Келвин Клайн”. България също се гордее с родна марка очила – “Квят”.
Днес световноизвестните брандове всяка година създават съвсем нова продукция, внедряват революционни материали, неочаквани технологии и дизайнерски концепции при изработката на този така ценен аксесоар. Ценен не само от естетическа гледна точка, а най-вече заради способността му да предпазва очите от вредните ултравиолетови лъчи.
Слънчевите очила имат и вълшебното свойство да придават повече загадъчност на лицето като допълват и подчертават формата му. Например на хората с квадратна форма на лицето подхождат обли, тесни рамки или такива, които са по-скоро издължени, или с леко извита линия при веждите и с тъмен цвят на горната част.
Съвременните очила са с оригинални форми - предложения на “Квят”Ако лицето е с формата на сърце, подходящи са рамки, които са по-широки в долната част вместо в горната и са с права хоризонтална линия при веждите или с наклон от слепоочията към скулите.
За продълговато лице са подходящи тънките рамки с неправилна форма, по-широки в долната част, декоративни или контрастни, така че да придават широчина на лицето.

Кръглото лице като контраст изисква очила с ярко изразени ъгли, с права линия при веждите, като е за предпочитане да са по-тъмни в горната си част, тесни. На този тип лице отиват рамки, които по-скоро да разширяват, а не задълбочават, като например с правоъгълна форма.
Хората с овално лице могат да изберат рамки, които са толкова широки, колкото най-широката част от лицето. Подхождат също рамки с формата на орех, които да не са твърде дълбоки или твърде тесни.

Джак Никълсън е сред знаменитостите, които успяха да превърнат конкретна форма на очилата в своя запазена марка.Ето какво споделят читатели на Fashion Lifestyle Magazine за своите любими модели очила:
Харесвам очилата с така наречената форма „бъбрек”, но най- любимите са ми тип „маска”, с които, особено през лятото, съм почти неразделен”, казва Марио (26г.).
“Имам късмета да ми отиват почти всякакви форми на очила, но най- много ми допадат по-големите”, споделя Виолина (21г.).
“Винаги, когато си купувам очила, специално търся големи модели, които сега са и доста актуални, а и мисля, че ми стоят най-добре”, казва Лили (19г.).
Известният български шоумен Богдан Томов сподели, че негови фаворити са очилата 2 в 1, при които стъклата на слънчевите очила се поставят върху тези с диоптър.

 

Източници:
Джорджина О’Хара , „Енциклопедия на модата”, ИК „Библиотека 48”, 1995г. , wikipedia.org, www.optobg.com, www.ideafinder.com

Снимки:
1.Очилата през Среднвековието, чиито стъкла били опушвани, за да потъмнеят
Фото: bg.wikipedia.org
2. Джаки Кенеди – Онасис и нейните легендарни обемни очила.
3.– 4. Съвременните очила са с оригинални форми – предложения на “Квят”.
Фото: Камен Вълканов
5. Джак Никълсън е сред знаменитостите, които успяха да превърнат конкретна форма на очилата в своя запазена марка.
Фото: www.tv-now.com

Фото: pro.corbis.com

Тагове: Брой 21

Вижте още

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ
История

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН
История

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА
История

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО
История

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Christian of Roma и Alchemista представят AVEDA в България

Christian of Roma и Alchemista представят AVEDA в България

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео