Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Към читателя

МЕТАВСЕЛЕНАТА И НОВИТЕ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА МОДАТА

от проф. Любомир Стойков
25.03.2022
Време за четене: 1 мин.
2501
A A
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Любомир Стойков
проф. д.н. Любомир Стойков
– Главен
редактор на
“Fashion Lifestyle Magazine”

Метавселената – този уникален социален, културен и комуникационен феномен, все по-настойчиво изправя съвременното човечество пред своите предизвикателства. Новият паралелен дигитален свят разгръща уникална възможност за изкуствата, в частност за модния дизайн, модния бизнес и модната индустрия. Следващата ера на общуване и свързаност след интернет очевидно е УЕБ 3.0 с всички свои предимства – от блокчейн технологиите през незаменимите токени (NFT), уникалните аватари и необятните перспективи за нова дигитална идентификация, творческа фантазия и необикновени статус символи.

Кое обаче прави метавселената толкова магнетична, толкова примамлива за модата? Защо хората все по-често ще си купуват дигитални, а не физически дрехи? Какво е обяснението за „луксозния бум“ (ако може така да наречем някои от най-влиятелните модни брандове) в паралелната действителност? Защо модни къщи като „Луи Вюитон“ и „Живанши“, „Гучи“ и „Баленсиага“, „Балмен“ и „Ралф Лорен“, „Версаче“, „Долче и Габана“, „Хуго“, „Найк“, „Адидас“ и ред още други окупираха успешно метапространството и получават дивиденти – както имиджови, така и материални? Безпроблемно ли е, обаче, това нахлуване на стила и красотата в метавселената?…

Предимствата на новия дигитален свят, в частност – на модната метавселена, са широкомащабни – от новото качеството на субективното преживяване в разширената, добавената и смесената реалност, през невижданото и нечувано отприщване на творческата фантазия, до усвояването на благата на преобразуващата среда – пространството на новите модели на творчество, изкуство и бизнес. Нормално е да имаме големи очаквания от метавселената – очаквания за сливане на двата процеса, и на по-нататъшното децентрализиране и демократизиране на модата, на още по-голямата свобода на избор и право на вкус.

Перспективите на метавселената в много отношения са зашеметяващи, но към дигиталното бъдеще на модата и модната индустрия все пак трябва да се подхожда с разум и отговорност.  Горчиво измамени ще останат онези, които лековерно надценяват възхода на метавселенската мода. Тепърва ще се появяват нови и нови проблеми с етичното присъствие в новите виртуални светове, с регулацията и гаранциите за опазване на поверителността на личните данни, с кражбите и измамите, със случаите на кибернасилие и тормоз. Първото условие за справяне с недостатъците на метавселенската мода е опознаването, анализирането и диагностицирането на проблемите и рисковете, които съществуват в следващата фаза на интернет.

Голямо любопитство събужда първата седмица на модата Metaverse, която ще започне на 24 март 2022 г. Това виртуално мегасъбитие е организирано от платформата Metaverse Decentraland и има амбицията да предложи идеални условия за модни ревюта, шоурумове, маркови афтър партита, покупки и продажби на дигитални и на физически облекла, музикални сесии и какво и не още. Седмицата на модата в метавселената, или още MVFW, провокира сериозна бизнес треска, тъй като желаещите да участват са повече от реалните възможности, а шансовете да се видят как действат платформите за 3D виртуален свят, да се закупят дигитални парцели и да се облекат и носят дигитални облекла наистина са уникални. Предстоящата метавселенска седмица на модата ще се стреми да надгради по един невиждан досега начин предишните модни форуми и ревюта, представяни дигитално и виртуално.

Всеизвестни са трудностите със защитата на авторските права в модния дизайн при традиционни, физически условия. Известно е колко сложно и често пъти почти невъзможно е в сегашния реален свят модният творец да докаже и защити авторското си право върху създадените от него дрехи, техники на работа, аксесоари и различни други допълнения. Но тези трудности са нещо съвсем безобидно на фона на гигантските проблеми, свързани с регламентирането на авторските права и интелектуалната собственост в паралелната дигитална вселена. Тук, казано образно, дигиталната интелектуална собственост е в ембрионалния стадий на своето развитие, а дизайнери, юристи, блокчейн и Ен Еф Ти специалисти са почти безпомощни. Почти, тъй като вече има обнадеждаващи прецеденти, като например, този в щата Уайоминг (САЩ), който вече е признал правния статут на DAO (Decentralized Autonomous Organization). Налице е един важен юридически факт, който означава, че в този щат децентрализираната автономна организация може да притежава права върху интелектуална собственост.

Ще зачестяват, обаче, и случаите на съдебни битки за правата върху незаменимите токени. Битки от рода на тази, която бе започната през януари 2022 година, когато създателят на дигиталната чанта MetaBirkin (NFT) Мейсън Ротшилд бе даден на съд от френската модна къща „Ермес“ заради предполагаемо нарушение на търговската марка на  емблематичните луксозни чанти Birkin на прочутия бранд, инспирирани навремето от певицата и актриса Джейн Бъркин.

Независимо от рисковете, каквито неизбежно съществуват при всяко ново начинание, паралелният дигитален свят би трябвало да ни изпълва с оптимизъм, тъй като предлага нови възможности за бърза реализация на талантливите млади и неизвестни дизайнери. Създават се нови модели за изкуство и творчество, бизнес и предприемачество, като все по-растяща става ролята на изкуствения интелект.

Метавселената на стила пленява с неизвестните досега шансове за проява на творческото въображение и фантазия в модния дизайн, за интегрирането на най-попуярните видеоигри с модните тенденции. Паралелната дигитална действителност гарантира шеметното увеличаване на естетиката на визуализацията и визуализацията на естетиката, както и поднасянето на нов тип естетическо преживяване и използването на ултрамодерни статус символи за цифрова идентификация. И не на последно място – метапространството предлага наистина безгранични опции за избор и промяна на външния вид. Нека да посрещнем новото с широко отворени обятия, но и с неумолима взискателност и отговорност – социална, културна и човешка.

Тагове: Брой 117

Вижте още

БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА
Към читателя

БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО
Към читателя

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ
Към читателя

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ

Към читателя

ЛИЛИ ИВАНОВА ИЗВЪН СТАНДАРТНИТЕ КЛАСАЦИИ

Най-популярни

Академията за мода определи новите си стипендианти

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Ева Лонгория се възхити на Елена Кристиано в Кан

Ева Лонгория се възхити на Елена Кристиано в Кан

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео