В новия брой на нашето електронно списание „Fashion Lifestyle Magazine” отново е разтворено широко ветрилото от новини и факти от света на модния дизайн. Отново са посочени богати възможности за избор на външност. Публикувани са любопитни и екзотични разкази и снимки за далечни страни и близки постъпки, за възхода и падението на модни марки и къщи, дизайнери и стилисти. От великаните в световната мода този път сме се спрели на Лучано Бенетон – човекът, който обедини цветовете и с това показа, че и хората могат да бъдат обединени без оглед на раса и пол, вероизповедание и социален статус. Тъкмо Бенетон преди години, когато го интервюирах ми каза следното: “Не съм съгласен с модата, тълкувана като нещо ексклузивно или като разюздан лукс. Не мога да приема факта, че една дреха струва двойно повече, само защото е ексклузивна. Ако тя е заредена с добра идея, направена е от добър материал и носи добро послание, трябва да се пуска в големи серии и да е достъпна за всички!“. Несъмнен принос както на самия Лучано Бенетон, така и въобще на неговата фамилия е радикалната промяна в отношението към модата като комуникация, към рекламата, към посланията, които модните къщи изпращат до своите клиенти. Оказа се, че не е задължително тези послания да изобразяват продукта, обявен за продажба, а могат да са обвързани с важни социални теми, с екзистенциални неща като живота и смъртта, любовта и секса. Любопитна връзка в този брой на списанието правим между Бенетон и България. Тя се изразява в отношението на младите генерации към неговото наследство. Студенти (от 2-ри, 3-ти и 4-ти курс бакалаври и 1-ви курс магистри) от катедра “Мода” при Националната художествена академия участва в конкурс, носещ името “Моят Бенетон”.
Нашето списание не спира да следи развитието и успешните прояви на българските дизайнери зад граница. Ко-еволюцията в модата или визуалната и духовната връзка между дизайна и изящното изкуство е темата, която Мария Дойчинова интерпретира с новата си колекция “Symbioun” за “Doychinoff”. Стипендиантката на “Алманах на българската мода” представи новите си предложения за сезона есен-зима 2010 в галерия във Виена, значим културен и естетически факт, на който също отделяме специално внимание.
В една от наскоро откритите ни рубрики “Медии” препоръчваме да прочетете интелигентния коментар на Галина Кондова за ТВ двубоя между известната наша дизайнерка Албена Александрова (модна къща „Рошавата гарга”) и Любомир Милчев, т.нар. „Денди”, в предаването „Сблъсък” по бТВ. Не всеки ден у нас в медиите се водят дискусии за българската мода и за модата въобще. Безспорно Албена Александрова, която е несъмнен професионалист (носителка на най-голямата наша награда за мода „Златна игла”) и достатъчно компетентна в сферата на дизайна нямаше равностоен партньор в спора. Любомир Милчев поради очевиден дефицит на знание за модата пусна в обръщение високонаучни термини като „слугиня”, „парцали” и др. Публичното ни пространство изобилства от квазери (псевдо знаменитости и измислени звезди) и тяхното „оригинално” поведение едва ли би учудило посветените в медийните манипулации и „брадърски” феномени. Защо „Денди” не е никакъв денди? Наистина ли той няма добър вкус? Как самата Албена Александрова влезе в ролята на фешън полицай и направи за смях своя опонент, подарявайки му белезници за да се самоарестува? Защо се оказа, че модата явно не е за всеки и са необходими сетива и култура, за да може тя да бъде правилно разбрана? Отговор на всички тези въпроси дава публикацията на Галина Кондова „Модата: изкупителна жертва на човешката слабост” в новия брой на списанието ни.
Наближава лятото и мнозина се питат какви ще са новите тенденции. В това отношение „Fashion Lifestyle Magazine” избягва не случайно менторския тон, защото и децата вече знаят, че няма една-единствена модна тенденция, а просто богат регистър от шансове за добър индивидуален избор. И все пак могат да се отбележат известни промени в силуета на дамската мода – дължините варират от коляното до глезена; актуални стават по-обемните панталони; свежа струя вливат и моряшките райета, които това лято ще бъдат несъмнен хит. Лагерфелд за „Шанел” залага на будоарния стил и препоръчва материи като ламе, ярки бродерии и материи, които се използват в бельото. Според Армани пък лятната жена трябва да носи леопардови къси панталонки над обичайните панталони. Според него Изтокът, със своите традиционни облекла, оказва силно влияние върху модата през топлите сезони. Линията „Емпорио Армани” набляга на бебешко розовото, жълтото и на тоновете, които наподобяват на скъпоценните камъни. Цветът „Сахара”, бялото, зеленото и особено лагуново синьото също са сред преобладаващите цветове за лятната мода. Какво още ще бъде актуално през наближаващия топъл сезон можете да прочетете в специалната ни рубрика „Тенденции”.